Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettutställning
Läst 3452 ggr
BrightGloria
0

Utställning + valp + häftmassa

Det är ju ganska sällan man får en sheltievalp med "perfekta" öron men ändå är det många som ställer ut valparna på utställningarna.

Det jag funderade på var om domarna inte bryr sig om häftmassa eller annat "fusk" när de är valpar.

Jag vill ju ställa ut Meya när tillfälle ges men så fort man tar bort häftmassan så blir det stora räv fladdermus öron. Vad tror ni? Ska man ge det ett försök i alla fall?

Glad

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

BrightGloria
0

Ingen som vet?

//BrightGloria
- Hemsida

emma93
0

Vad jag vet så får du inte ha nåt i öronen i valpklass (tror de är lika hårda där ang det). Då är det nog bättre att du får kritik för hur öronen är utan någonting i. Sen får du jobba på med öronen tills framtiden. Om du har tänkt att ställa ut henne officiellt är det ju jättebra om hon kan hinna få lite övning i valpklass även om öronen inte är "tipp";)-top.

BrightGloria
0

#2 Ja, valpklassen är väl lite mer träning än allvar kanske.
Tack för svaret emma93!

//BrightGloria
- Hemsida

Ellenfyrkant
0

Valpklass är ju aldrig officiell, spelar ingen roll om du ställer henne på officiella tävlingar eller inoficiella om det bara är för tränings skull. Det är ju om man vill få en bättre, i vissa fall mer rättvis kritik man ställer officiellt. Men valpklass är som sagt inoficiell oavsett. Och kludd eller annat "fusk" godtas aldrig !

Mvh Ellenfyrkant

Starfall
0

Detta funderade jag på innan idag, tänkte skapa en egen tråd men sökte först för att se om det redan fanns en tråd om detta och så hittade jag denna tråd. Och ser man på, jag hittade ju även svaret Tungan ute

Men jag undrar… Om man då gör som #2 skrev, att man ställer ut valpen utan häftmassa och öronen står rakt upp, blir domarna arga då? Jag har aldrig varit på en utställning men jag har fått för mig att domarna "är farliga" Skäms

Chanku
0

Om en sheltie har ståöron så får den sämre resultat jämfört om den hade haft korrekta vippöron. Som jag förstått det så får en "räv" max en tvåa, oavsett hur bra den är i övrigt.

Utställningsdomare är inte farliga. Gör man något fel så rättar dom en, iallafall de domare som jag har ställt hund för.

Om man fuskar för att få ner öronen och detta syns på hunden (dvs klet eller bara rester från klet) så räknas detta som fusk/manipulation och man åker ut från ringen (som jag förstått det). Hur hårda sheltiedomarna är på detta vet jag inte, men personligen hoppas jag att dom är stenhårda med att kolla om öronen är nedfuskade så att säga.

Undrar egentligen hur många shelties som är "manipulerade" och hur många som faktiskt följer rasstandarden naturligt?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

emma93
0

#5 Säg till domarna och ringsekreterare att du är nybörjare, så får du oftast lite extra hjälp och förklaring.

I valpklass är det ingen kvalitetsbedömning, dvs det är konkurrensbedömning, så du kan inte "åka ut" pga att du inte fått en etta i kvalitet. Det innebär att valparna i klassen din hund tävlar i placeras i en konkurrensbedömning, och får skriftlig kritik. Det är ju vanligt att Sheltien har lätta öron (speciellt om de är unga och byter tänder), så oroa dig inte för domarna. En domare skall inte visa irritation över om din hund har nåt fel, däremot kan jag förstå om de visar irritation om de upptäcker att nån har fuskat.

Jag tycker absolut att du skall prova att ställa ut om du vill, och om det inte går bra, låt dig inte bli nedslagen av det. Man kan få väldigt olika bedömning olika gånger, och övning ger färdighet i hur man visar sin hund i ringen. Det viktigaste är att försöka få det till en positiv upplevelse för både dig och din hund, oavsett vad resultatet på pappret blir.

Chanku
0

Jag kan trösta dig med att jag, på min första utställning (tack o lov en liten inoff.) föll i ringen. 3 gånger. På samma ställe. Och vi gick faktiskt vidare *skrattar* Det var faktiskt jättehalkigt och jag ställde en schäfer som låg på lite i kopplet också :) Och jag har ställt ut hund efter det, även på en riktigt stor utställning :)

Alla domare har sagt till om man gjort något fel (tex om hunden passar istället för travar och man är för nervös för att märka det själv) och har varit tydliga annars med vad man ska göra.

Ronja06
0

Jag har en liten fundering, har man en sheltie med lätta öron, får man massera/hålla ned dem med fingrarna under tiden domaren inte bedömmer hunden? Min Viggo ska utställningsdebutera snart och har lätta öron som med lätthet kan ställa sig upp.

Mvh Emelie Förlägen

Ressu
0

#9 Det beror lite på hur man tolkar reglerna… Det står ju i rglementet att FÖRSÖK TILL ATT FÖRBÄTTRA ELLER FÖRSÄMRA HUNDARS RÄTTVISA BEDÖMNING FÅR INTE FÖREKOMMA.

Nu är det ju hur man tolkar masserandet. Utanför ringen kan ingen säga något, men i ringen vågar jag inte säga vad som anses "rätt".

Jag kan ta som exempel när i en belgarering, en ägare strök med handen över ryggen mot svansen på sin hund (som hade hög svans) så fick denne en tillsägelse.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Chanku
0

Jag betvivlar att det är tillåtet att massera ner öronen i ringen. Frågan är om det alls är tillåtet att göra det utanför ringen (inom utställningsområdet)? Det är ju tex inte tillåtet att ha en person utanför ringen som lockar på hunden då det anses som prestationshöjande och fusk.

Ressu
0

#11 Utanför ringen kan det ju inte vara sån stor skada? Där borstas ju även hundarna osv.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Chanku
0

Nja, fast det är ju skillnad att borsta en hund och att manipulera den för att få den rastypisk. Det är inte tillåtet att använda tex hårspray, krita, färg etc. Tycker borstning och manipulering av öron inte riktigt går att jämföra. Det ena måste man göra och det andra är något som man "vill" göra.

Försök att försämra eller förbättra hundars chanser till rättvis bedömning får inte förekomma.

Men jag vet inte, jag är defintivt inte haj på utställning. Kanske något man borde fråga SKK om hur det ligger till egentligen?

Chanku
0

Mailar SKK. Stackarna blir terroriserade av mig hela tiden ;)

MalinC
0

En av våra tikar har något lätta öron när häftmassan är ur. När hon stod på bordet för bedömning så ställde sig domaren glatt och masserade ner hennes öron lite nätt för att få se hennes uttryck. Hon vann sin klass och fick CK. Nu hade hon ju inte heller hårda ståöron heller, utan något lätta.

Med detta ville jag bara säga att domarna oftast är väldigt snälla och kastar inte ut en bara för att hunden har lite lätta öron för dagen. Utan de kollar på helheten. Däremot kan jag inte svara för hur alla domare är och hur allvarligt de tycker att det är med lätta öron.