Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 6877 ggr
Maulin
0

Bajs i pälsen!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, jag såg att det fanns ett likande inlägg om just detta. Men jag är nybliven sheltieägare och jag har just fått ställa honom i duschen och offrat mig en kam för att kamma ur bajs som fastnat i pälsen där bak.
Därefter fick jag schamponera honom för de luktade.

Vad gör ni åt detta??

SparklingTindra
0

Hur är han i magen? Oftast fastnar inte bajs som inte är lite för löst i pälsen. Är det så att det alltid fastnar trots att han är helt bra i magen så kan du ju antingen testa att klippa bort lite hår där bak eller helt enkelt göra som du gjorde nu.

En kam är ändå en ganska nödvändig sak till sheltiepäls (t.ex. till bakom öronen) så det kan ju vara bra att ha en åt honom.

Maulin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag har en kam till hans päls men jag ville inte kamma bajs med den :)

Han har ganska ljust bajs och de kunde nog vara liite hårdare tror jag. Jag ska byta mat till honom så vi får hoppas att det blir bättre då.

Men annars får jag väl klippa honom lite grann om de inte skulle bli bättre.

Chanku
0

Kolla direkt om det är bajs i pälsen och sen torkar du bort det med torrt o blött toapapper. Normalt sett ska det inte fastna bajs i pälsen, möjligtvis då om de är jättehåriga i rumpan. Min tik har världens "fluffrumpa" och på henne fastnar det endast om hon är dålig i magen.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

sissie
0

Ljust bajs är ofta ett tecken på att man behöver ha ett foder med mera kött. Köttproteiner ger mörkare bajs, vegetabiliska proteiner ger ljusare bajs.

Lever ger nästan svart bajs och Frolic ger morotsgult.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chanku
0

Hundbajs ska vara mörkt och fast. Inte nu hårt så att hunden behöver kämpa för att kunna bajsa, men det ska inte vara mjukt och ljust.

Maulin
0

Han äter doggy nu som sagt. Och får lite frolic som godis. Avföringen är ljus och ganska lös.

Jag hoppas pro plan ger honom "finare" avföring.

sissie
0

Det kan du vara säker på att han får.

Glad

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Maulin
0

Flört

Ska bli skönt, ser framemot bytet av foder. Han har ätit doggy sen han var liten tror ja. Har bara haft honom en vecka men har vetat att jag ska byta foder hela tiden.

moimoimoi
0

Jag vet inte om det är så, men jag läste nånstanns att frolic kan ge upphov till dålig mage pga det innehåller mycket salt samt att det var något med fiskmjöl om jag inte minns helt fel. Även om det bara gavs som godis och då reagerade främst de mindre hundraserna om jag förstod det hela rätt.

Det är ju upp till var och en att se hur ens egna hund reagerar, men prova levergodis eller att torka blodpudding i ugnen och se om det blir bättre? Glad

sissie
0

Det främsta med Frolic är nog att det är fettigt. Och visst ska man vara försiktig med salt. Både vi människor och djur.Flört

Blodpudding innehåller också mycket salt så ur den synvinkeln är det inte heller så bra i större mängder.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

moimoimoi
0

sissie:
Jag vet inte exakt vilket utav delarna som gjorde att det kunde ge upphov till dålig mage, men det som nämndes var saltet och fiskmjöl(fisk-nånting iaf). Jag ska försöka hitta den igen och länka! Glad

sissie
0

Hoppas du hittar det för sådant är alltid intressant att läsa.Glad

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chanku
0

Innehåller frolic fisk? Hittar ingenting om fisk i ingredienslistan såvida inte fisk räknas till kött.

moimoimoi
0

Hittade inte sidan jag pratade om dessvärre och vet inte om jag sökte på något helt annat. Men här är några länkar som nuddar det jag pratade om och är lite info om fiskmjöl:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=472433 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fiskmj%C3%B6l

http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2431836 (mer foderallergi och utslag)

http://www.fornborgen.se/foder.htm (Lite allmänt fodersnack för intresserade :-) )

moimoimoi
0

Vill bara tillägga att jag själv inte har några egna negativa erfarenheter med frolic under de åren min mamma använt det. Artikeln hittar jag ju då dessvärre inte ( självklart när man behöver den ;) ) men den nämnde iaf bl.a frolic kunde pga hög salthalt och fiskmjölet ge upphov till dålig mage och allergi. Glad