Ansa baken
Är det bara vi som har proböem med bajsränder på mattor? Turbo tycks konstant ha mer eller mindre bajs som fastnar i pälsen kring baken. Brukar nån ansa där eller vad kan man tänkas göra?
Jag hade detta problem med min Pyret, hon var väldigt hårig hela hon och då även "där bak". Det fastnade ofta av behov nr 2 där och när hon kom in var det rumpkana som gällde. Till slut tröttnade jag och tog helt enkelt saxen och ansade lite. Särskilt snyggt blev det inte, men effektivt var det. Det slutade fastna nr 2 där och rumpåkningen upphörde. Så visst kan man ansa hundrumpan om den är för fluffig.
Tindra är ju också en sheltie med mycket hår, men hos henne fastnar det aldrig förutom om hon inte är helt hundra i magen..

Pixie har väldigt mycket rumpfluff hon med, men där fastnar det enbart bajs ifall hon är dålig i magen. Väldigt fräsch fråga, hur ser bajset ut?
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
#3 Ja, visst sjutton är det otroligt fräsch fråga ;) Det varierar, ibland kan han vara dålig i magen o då förvånar det mig inte att det fastnar, men oftast skulle jag nog säga det är helst "normalt".. Borde man kanske testa att blanda med mera fibrer i maten och se om det skulle hjälpa? Eller finns det risk att han får hård mage då? Nu ger vi bara uppblött torrfoder rätt och slätt..

#4 Men om han är dålig i magen (eller bara mjuk i bajset) ofta så kanske ni skulle behöva byta foder? En hund ska ha fast bajs, men inte nu så pass att den får ta i jättehårt för att få ut det så att säga. Vad ger ni för foder i nuläget?
Jahti & Vahti heter det, samma som hans uppfödare kört med åt sina hundar i över 20 år. Men jag funderade om man skulle börja kombinera det med nånting fiberrikt. Hon föreslog nog bl.a. ris och gröt men vad gör man när hunden inte vill ha varken ris eller gröt? :P
Jag klipper nog både Poitsu & Ressus. Dom har så pass mycket päls att det fastnar fast deras bajs är normalt.
Blöter du fortfarande Turbos mat? Hur skulle det vara om du skulle koka maletkött och blanda med riset? Det gör jag här hemma och så blandar jag dessutom i grönsaker. Det älskar alla 4.
Precis som Chanku säger. Bajset ska vara fast. Hunden ska få lov att jobba lite för att få ut det. Men inte stenhård då förståss.
Bajset ska vara så pass hårt att om de bajsar på tex ett golv så ska man kunna plocka upp det och det bara finns en fuktfläck kvar. Kladd kvar = för lös, ingen fuktfläck = för hård. Om man plockar bajset inom några minuter.
Mjukt bajs inte bara kladdar i pälsen. Det tömmer inte analsäckarna heller.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Jag ansar häcken på båda mina, fast jag trimmar ju dom i byxorna oxå, kallar det för shorts
. Mina killar är aktiva stall/gårds hundar o ALLT fastnar, spån, halm, hö, kross, is, snö, frön etc. etc.
Älskar sheltien för deras päls(bla) men det får ju finnas gränser…måste ju bli bekvämt för hunden oxå.
Så länge man inte ska ställa ut så ser jag inga problem i att ansa rumpan, blir ju så mkt enklare o fräschare för samtliga
.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

#4 varför ger du uppblött foder? Ge det tort i stället med friskt vatten till, har bara problem med mina om de är dåliga i magen, jag ger alltid maten torr, och ibland med lite nötfärs i, och om de blir dålig i magen, så kokar jag ris och blandar med torrfodret, fungerar jättebra.
#10 Det är inte så bra för alla hundar att äta fodret torrt. För vissa är det bättre att få det uppblött. Tindra t.ex. kan inte äta foder som inte blivit uppblött, då blir hon hård i magen.Och ja, vi har testat att ha maten flytande i vattnet också.
#10 Eftersom fodret skulle vara uppblött när han var valp har det bara lämnat så. Dock tror jag inte han vill äta det helt hårt, om man kanske skulle blöta upp det så de är halvhårda och blanda med nånting gott?
Hej!
Ser att det är fler som har problem med sina sheltisars magar. Vi har en liten kille på 4 år. Världens mysigaste hund men i stort sett varje gång som vi går på promenad så bajsar han löst så hela rumpan blir alldeles kladdig så det blir raka vägen in i duschen. Är varken roligt för honom eller oss. Vi har varit till veterinär så han rekomenderade att vi skulle ge honom torrfodret Id enbart. Men han vill ju inte äta det… Efter mycket om och men så äter han väl när han inser att det inte blir ngt annat. Magen blir bra men det känns inget bra eftersom han tidigare har ätit det vi har ätit fast utan kryddor. Han blir dålig i magen av kokt kyckling, kött, köttfärs, ris och även av hundmaten Id på burk. Är det nån som har ngt litet tips på hur vi ska göra? Eller är det torrfoder som gäller tror ni?
Prova med Eukanuba Sensitive stomach eller varför inte Pro Plan lamm & ris eller lax och ris.
Att han blir dålig i magen av ris sa du. Kokar du riset själv? Kokar du det dubbelt så länge som för oss människor? Alltså 35-40 minuter?
Om man kokar det som för oss människor kan det ställa till problem för deras magar då de inte kan smälta det.
Oftast brukar man använda just ris-foder till hundar men känslig mage.
Eukanuba har också foder som är baserade på viltkött och hjortkött. Kan fungera det också.
Wrooom!
#13 Han kanske är överkänslig eller allergisk mot nåt?
Min Jasper var hel paj i magen tills tester visade allergi mot spannmål o nötköttsprotein. Nu får han Orijen o är helt symptom fri o utan medicinering. Han har aldrig mått bättre.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

#13 Jag skulle inte ge en massa annat ifall det slog ut magen på honom fullständigt. Om ni ger några mejeriprodukter, så sluta med det. När det gäller att få honom att äta torrfodret så gäller det att vara envis. Erbjud endast torrfodret, inget annat. Ge heller inget belöningsgodis eller så, innan han insett att torrfodret är det enda som erbjuds. Min tik kan vara lite halvkänslig i magen ibland, men har faktiskt blivit mycket bättre *peppar peppar ta i trä*. Nu har hon fått gnaga märgben (rått) och smakat olika kött (svenskt, rått) utan att hon har reagerat. Märgbenet var dock rejält urgröpt :)

Ingen frisk hund svälter sig frivilligt ihjäl…! Min erfarenhet efter att ha haft collie i över 25 år och nu på senare år även sheltie är att de är inga "glufs-glufs"! De kan mycket lätt utveckla en besvärande kräsenhet ifalll man börjar att krångla med deras mat. Det gäller bara att ha tillräckligt med is i magen! De "lär" sina hussar och mattar blixtsnabbt att börja anpassa maten efter deras smak och tycke ifall man tror att de inte kommer äta om man inte låter det få bli lite extra smakligt. Dessutom är det inte ovanligt att det går i vågor - äter periodvis och "matvägrar" periodvis (nog plockar de i sig lite grand).
De har inte några "stålmagar" heller, utan behöver väl avvägda foder. Om inte annat så märks det på avföring och kanske också på dåliga pälsar. Men samma sekund som man börjar erbjuda hunden "det den tycker om" har man förlorat! Då är det bara att glömma att den ska äta något som den egentligen skulle må bättre av. Den kan vänta… En sheltie kräver inte så mycket mat, så även en halv macka från någon som inte orkade äta upp sin frukost kan räcka för att en kräsen liten sötnos inte behöver mer den dagen… Konsekvens och åter konsekvens och hela magen full med is - det är det som gäller när den söta sheltien inte vill äta det den skulle må bra av!
Btw, det godaste min sheltie för närvarande vet är frusna hästpluttar…! Och eftersom vi har fyra hästar är det helt omöjligt att undvika att han lyckas stjäla en klutt då och då (om vi inte skulle sätta honom bunden i ett hörn i stallet)… Hans mage? Han mår som en prins :-)!

#17 Haha, Pixie är en tvättäkta gluffsgluffs! Har aldrig varit med om en så (rent ut sagt) desperat hund när det gäller mat. Mat är gott hälsar Pixie :) En "halvt systerdotter" till Pixie tryckte i sig ungefär 1 liter av Pixies mat och tiggde efter mer…

#18 Har du fler än en hund?

#19 Nej (inte shelties iallafall), men jag menade heller inte att du hade fel. Har träffat flertalet shelties som varit svåra på äta (lustigt nog har många av de hundarna också varit överviktiga).

#20 Jag tolkade inte heller att du tyckte jag hade fel ;-)! Varför jag undrade var nämligen när jag fortfarande hade ett par av mina gamla collies kvar så var det inget fel alls på sheltiens aptit… Han blev "tiger" och försökte verka så skrämmande som möjligt och slängde i sig sin mat, något som jag aldrig upplevt med collie faktiskt. Collie är nog till och med ännu mer matkräsna… Men, när de stora var borta så blev även den lille lite mer "seg" med att äta.
#21 Min ena tik har alltid varit lite dålig på att äta, ända tills hon fick valpar. Nu för tiden är hon "hungrig" jämt. =D Min andra tik däremot är jättedålig på att äta, även då hon fick färskfoder. Det enda hon äter med stor aptit är paprika. ;)

Paprika är ju gott :-)!
När min dotter gick på kurs med en av våra tidigare hundar så var det en tjej på kursen som gav sin vovve äpple. Hennes hund gjorde allt för en äppelbit.
Fast frukt och grönsaker fungerar ju inte som mat. En del uppskattar dock rårivna morötter på maten.
Wrooom!

#21 Då får jag be om ursäkt. Det var inte meningen att ha "taggarna utåt" så att säga.
Hon är lika girig oavsett om hon har konkurrens av andra hundar eller inte. Eller ja, hon blir ju såklart ännu hetsigare om det är andra hundar i närheten.
Min Gusti riktigt hetsäter…allt! Vet inte hur jag ska få honom att lugna ner sig, han tömmer sin matskål på några sekunder o ibland sätter han nästan i halsen, är lite orolig. Jasper däremot äter metodiskt o Nop tuggar minsta lilla piller nogrant.
Alla blir tokiga när jag skalar morot o Gusti snor gärna morötter i stallet om han kommer åt, stora, hela som han flisar o äter upp på rekord tid.
Det finns lite knep mot hetsätning. Du kan ju alltid prova. De fungerar lite olika bra på olika hundar.
- Ha en djup skål och lägg i en tennisboll uppepå maten. Då måste han trängas med bollen för att äta.
- Skippa matskålen och lägg maten på en bricka.
- Sprid ut maten över golvet så han bara kan äta några kulor i taget, och måste sedan flytta på sig för att hitta lite mer.
- Använd en godisboll och stoppa maten i. Spelar ingen roll vilken variant bara det inte är allt för svårt.
Dessa tips fungerar också till hundar som måste banta. Speciellt 3:an och 4:an.
Wrooom!
#27 Hur gör man om man har flera som hetsäter? =)
Beror lite på varför. En del hundar hetsäter bara för att de konkurerar om maten. Man kan prova att låta dem äta i olika rum under ett par veckor eller tre. Ibland tar det lite tid innan de äter lugnare.
Wrooom!