Förslag på foder
Hej all Sheltie älskare!
Min Bell tror jag skulle må bra av att byta foder. Hon är alldeles strax 7 månader och äter just nu Doggy proffesional active, ca 2 dl/dag. Det har hon gjort sedan hon kom från uppfödaren. Nu har jag haft henne 2 månader och känner att det nog vore en bra idé att ge henne lite mer kvalité.
Speciellt som hon har lite kladdig konsistens på avföringen och den är rätt så ljus till färgen. Nu tror jag i och för sig att snön är en liten bov i dramat med. Hon sätter i säg rätt så mycket av den varan.
Vad skulle ni ge för förslag på foder?
Hur gör man när man byter för att inte chocka magen allt för mycket?
Vad kostar fodret som du gett förslag på?
Hur mycket ska man ge i dl på ett ungefär?
Tack :)

Jag ger proplan (kyckling för små hundar). Min tik får 1 dl om dagen. Ju större säck desto bättre pris. En 3 kg säck kostar kring 200. När du byter foder så blanda den nya sorten och den gamla i några dagar. En del brukar säga att man ska blanda i två veckor, men så länge har jag aldrig blandat.
Ingen av våra hundar har reagerat med dålig mage när de har ätit snö, men det betyder ju inte att din hund inte gör det :)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Jag ger Orijen, dyrt men urbra foder från Kanada. Fritt från spannmål och nötkött(min ena kille är allergisk mot just det). Just nu får de knappt 1dl 2ggr/dag, skulle nog kunna dra ner lite men…
De har aldrig mått bättre!
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Om du har tillgång till frys så skulle jag annars satsa på ett färskfoder. Nu vet jag inte vars du bor, men kolla runt på företagens hemsidor så hittar du återförsäljare. Bravo, Fodax, Nordic, Klass m.m. Hittar du Vom og Hundemat i närheten så skulle jag defintivt satsa på det :)
#3 Nej, tyvärr har jag inte tillgång till frys så det får nog vara någon form av torrfoder som gäller för ett tag framåt.
#1 Det var bara ett förslag som uppfödaren kom med när jag funderade lite över att hon var lite för lös i magen. Hon tyckte jag skulle vänta tills snön var borta och se om det inte blev bättre.
En annan tanke som slog mig när jag var ute i morses med henne var att det oftas är betydligt bättre på morgonen. Då har det rätt färg och rätt konsistens. Vad kan det bero på tro?
Hon bajsar även väldigt ofta tycker jag, minst 3 ggr/dag men ofta till och med 4 grr. Beror det också på fodret?
Jag använder Hill's science plan till mina vuxna hundar, kommer även ha detta foder till valpen då han blivit äldre. Hills tycker jag är ett mycket bra foder. Jag har testat med alla möjliga dyra foder till hundarna men detta har varit det enda Frankie aldrig rasat i vikt av. Han brukade nämligen matvägra totalt av de andra sorterna. Då hade vi testat med royal canin, eukanuba, nutra nuggets samt ANF.
Vi köper 15 kg Hills science plan m. kycklingsmak för 499:- här hos vår veterinär, tror dock priserna kan variera lite beroende på vart man handlar in det.

#4 Ja, det kan säkert bero på fodret. Upplever att ju mer spannmål det är i fodret, desto mer skiter dom. Min tik bajsar normalt 2 ggr/dag, men ibland 3. Hon kanske är lite uppe i varv och stressad över flytten och det visar sig på magen?

Min sheltiekille hade lite probem med sitt bajs också så vi bytte till Royal Canin sensibel, han fungerade väldigt bra på det :) Nu äter han ProPlan veterinärfoder som är speciellt bra för leder och som gör att han håller sin vikt :) Men som sagt han fungerade väldigt bra på Royal Canin fodret.
Vill man ha ett svenskt foder så är Robur och Standardt två bra foder på marknaden. Robur brukar vara lätt att få tag på, Standardt kan vara lite svårare men inte hopplöst.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!