Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 23857 ggr
melanien
2010-03-19 00:05
19

vad innebär halvfoder?

Har funderat nu ett ganska bra tag på vilken hundras jag ska skaffa och har heelt fastnat för sheltien, och känner att det är rätt hundras för migGlad

Men iaf nu håller jag på att leta förfullt efter min framtida livskamrat. Men det är en sak jag undrar.. vad exakt innebär det att va halvfoder till en hund?

Som jag har fattat det så har kennel ägaren rätt att ta en valp kull (eller flera?)  från hunden, är detta rätt? och är det något mer dom har rätt till andvända hunden till?

tacksam för svar:)

moimoimoi
2010-03-19 02:54
0

Det innebär väl precis det du säger.
Du äger hunden och uppfödaren livmodern s.a.s.

Jag vet inte hur det är med shelties, men vet en som köpte på halvfoder där uppfödaren tvingade till sig 2 kullar eftersom det var antal valpar som räknades också.

melanien
2010-03-19 09:03
0

okej tack så mycket!

[Malin3033]
2010-03-19 09:43
0

Att ha en hund på foder (hel som halv) så är det viktigt att verkligen gå igenom med uppfödaren vad det innebär. Även om det finns riktade fodervärdsavtal så är det lätt att det blir missuppfattning.

Att ha god kontakt är en klar fördel, eftersom hunden ska bo hos uppfödaren under valptiden! Det är inte så kul att ha bråkat med uppfödaren och sedan tvingas lämna bort "sin" hund…

Kul att du valt sheltie!

Lycka till med din framtida hund!

Chanku
2010-03-19 10:14
0

Existerar halvfoder längre..? Halvfodervärd var väl att man betalade för halva hunden och sedan hade uppfödaren rätt till en kull. Kruxet är väl att köparen har rätt att köpa lös hela hunden INNAN uppfödaren fått sin kull. Men jag har för mig att halvfoderavtalen skrevs om?

Helfoder däremot innebär väl att man får hunden gratis mot att uppfödaren får låna hunden och ta x antal kullar på den. När alla kullarna är tagna så övergår hunden helt i ditt ägo. Dock kan uppfödaren inte helt plötsligt komma och hämta tillbaka hunden, utan avtal skrivs och det ska finnas bevis för att du tex missköter hunden eller så är det domstol som gäller för att bevisa att valpköparen har handlat i strid mot avtalet.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

SparklingTindra
2010-03-19 11:09
5

Halvfoder är egentligen ett köpeavtal med bibehållen avelsrätt.

Det betyder med andra ord att du äger hunden, men bara betalat halva priset mot att uppfödaren får avla på din hund.

Du kan, om du känner att du inte vill låna ut din hund till avel efter att ha haft den ett tag, betala det resterande beloppet av köpesumman och då blir hunden helt din och uppfödaren får inte ta en kull.

Jag måste säga att jag tycker att halvfoderavtal är rätt så meningslösa..

MarieSchroder
2010-03-21 14:23
1

Hmmm…

Jag har Tingeling på halvfoder…. när jag kikar på SKKs sida för avtal så finns numera bara ett generellt "fodervärdsavtal" - har för mig att det var två olika förut? ett för hel- och ett för halvfoder???? eller är jag helt ute och cyklar?

Hur som helts så står följande där:

"Överlåtaren förbehåller sig rätt till maximalt 2 valpkullar med minst en levande valp som uppnär 5 veckors ålder per kull.

Överlåtaren handhar parning, valpning och uppföding samt svarar öfr de veterinärkostnader och övriga kostnader som därvid uppstår. Kostnader för övrig vård betalas av fodervärden.

Äganderätten och övriga rättigheter övergår till fodervärden när ovanstående villkor är uppfyllda dock senast när tiken uppnätt 5 års ålder."

Har för mig att förut var det skillnad på fodervärd och halvfoder. Men nu verkar det bara finnas ett avtal. Halvfoder innebar begränsad avelsrätt (en eller två kullar?) för uppfödaren medan helfoder innebar att uppfödaren fick ta fler kullar. På 70-talet vet jag att någon i bekantskapskretsen hade en hund på foder - de betalade inte försäkring eller veteriinärkostnader. Någon som är lite mer bevandrad i det historiska än jag?

/Marie

Chanku
2010-03-21 16:26
1

Nej, det har funnits ett helfodervärdsavtal och ett halvfodervärdsavtal tidigare. Halvfoder är väl att man betalar halva hunden, låter uppfödaren ta en kull och sedan uppgår hunden helt i köparens ägo. Vill man kan man dock köpa lös hunden INNAN uppfödaren fått sin kull, utan att uppfödaren kan göra något. Fodervärd är när man får hunden gratis mot att uppfödaren får ta x antal kullar, när kullarna är tagna så uppgår hunden i köparens ägo.

Hittar heller ingenting om halvfoder, så det kanske är borttaget helt?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

MarieSchroder
2010-03-21 18:08
0

#7 - det var precis så jag hade för mig…. sen blev jag så osäker när jag kikade på det aktuella avtal som fanns hos skk….. Det är ju möjligt att det är borttaget helt och hållet….

emma93
2010-03-21 20:30
0

Jag tror det är "köpeavtal för hund med bibehållen avelsrätt" som finns med i listan för blanketter på SKK som är det som förut kallades halvfoderavtal. Den går att beställa men finns inte för nedladdning.

Ett sådant avtal innebär att man som säljare får avelsrätten på en kull för tik, och max 3 kullar för hane.

Det stor om det på SKK's sida -  "broschyrer", "Avtal, information från juridiska avdelningen" sidan 8.

/emma93