Bytt mat äter inte, löptik
Innan jag bytte mat från Doggy så åt han bra, men sen efter några dagar här, (han har nyligen flyttat hit). Så åt han inte lika bra längre, jag hade tänkt byta mat så jag har bytt nu till Pro plan.
Han äter nog ett mål av de två han får varje dag. Han är mer intresserad av min andra hunds mat. Frågan är om han inte gillar den så mkt eller om min eller någon annan tik i närheten ska löpa/löper. Han är ett riktigt matvrak, eller han var det när han flyttade hit.
Vad tror ni?

Många hanhundar påverkas av löpen, så visst kan det vara det.
Var lite envis och ge ingenting än bara maten, inget godis eller något sådant. Kan hända att han blir mer tillfredsställd av proplanen också, dvs han känner att han inte behöver äta samma mängd. Hur mycket ger du? Hur länge har du blandat kulorna (dvs doggy och proplan), äter han då de gamla kulorna?
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Blandade i 3-4 dagar. Han lämnade ofta doggy maten. Alltså han åt bara pro planen. Jag ger ungefär 200g om dagen. Tror de motsvarade ca 3 dl om dagen.
Nej jag ger inget i maten, de har jag lärt mkt att inte göra. Men när han inte äter äter min andra hund upp hans mat. Jag brukar ge han en kvart att äta annars lägger jag tillbaka den i säcken eller äter min andra hund upp den.

Testat att blöta upp kulorna? Häller man på lite varmt vatten före servering så brukar fodret dofta mer och bli lite mer lockande för hunden.
Tänkte snarare att du inte ger något belöningsgodis, smakbitar etc. som man annars brukar ge under en dag. Dvs så han inte blir mätt på annat :)
Jag brukar blöta upp med lite varmt vatten till båda hundarna. Så det har jag redan gjort.
Brukar ge en del godis men han brukar t o m spotta ut godiset ibland numera.

Man kan ju alltid kolla så att han inte har ont i halsen eller i nån tand. Men är det löptikar i området så brukar en del hanar sluta äta eller äter bara så de klarar sig.
Ja, min tik har bara löpt en gång så jag vet inte riktigt när de är dags igen. Men de är ungefär 6 månader sen sist så de börjar nog närma sig. Hur kan jag se om han har ont i halsen?

Om dom luktar illa ur munnen så kan det bero på halsont (kan också ha andra orsaker). Du kan ju alltid kolla om han har feber.
Okej, men han har lite tandsten, men jag ger plaque of till honom. Det kanske är de som luktar? Han luktar lite gör han.

Fungerar inte plaque off som förebyggande? Dvs att man skrapar tänderna och sen ger plaque off för att förhindra att det byggs upp ny? Jag ger det inte själv, men har för mig att det var så?
Jag skulle kunna tänka mig att det är löp och kanske omställningen som gör att han börjat äta sämre. Åt han bra i det förra hemmet?
Jo de fungerar som förebyggande och för att bättra andedräkten också. Jag skrapar också.
Ja, han åt bra i de förra hemmet. Matvrak var han sa de. Och de var han första dagarna här också.
Plaque off:
Mot dålig andedräkt
Avlägsnar tandsten
Ger friskt tandkött
Motverkar plack
Så de avlägsnar alltså, hade jag glömt.
En vän till mig hade mängder på sin hund hon köpte, som hade gått på pedegree, endast 6 månader. Men han fick plaque off och de försvann,
Det kan vara så att Pro Plan ger mer mättnadkänsla eftersom det innehåller mera kött än Doggy. Kött mättar bättre och längre än tex spannmål. Om jag inte kommer ihåg helt fel så väger en sheltie ungefär 10 kilo och då behöver dom 150 g per dag av pro plan. Alltså något mindre än de 200 g som du ger.
En del hundar klarar sig utmärkt på ytterligare 10-20 gr mindre så de rekommenderade mängderna är just ungefärliga.
Så han kanske äter lagom trots allt.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Ja, han är en stor sheltie på 14 kg.
Då ska han nog ha 200 g som du skrev. Då är det nog kanske löptik på G. Man vet aldrig hur de kan förvrida huvudet på hanhundarna.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
hehe, nej precis. :) Men kvällsmålet är han upp iallfall.

Visst ville du att han skulle gå ner i vikt eller minns jag helt fel? Isånafall tycker jag att du kan minska ner på mängden. Min tik får betydligt mindre än den rekommenderade fodermängden. Jag skulle nog minska ner till iallafall 150 gram om han behöver minska ner i vikt.
Ja, jag ger lite mindre än vad som står. Jag brukar ge ungefär 75g åt gången. :)

Pixel äter knappt en tredjedel av vad hon "borde" och har nästan alltid gjort det. Hundar klarar sig ju mycket längre än oss på mindre mat, och ingen hund svälter sig frivilligt. Att han är mer intresserad av dom andras mat är ofta en dominans/rang-grej. Håll koll på hans vikt bara, och blir det ingen större förändring kan du vara lugn.
Han äter bättre nu. Ger han 150 g om dagen. Får se vart vikten pekar, annars sänker jag ännu lite till.