Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 2777 ggr
eruanna
0

Skvallerträning

Det är något jag verkligen skulle vilja att min hund lär sig, det känns som det kan underlätta enormt.

Någon här som tränar med skvallerträning, kan ge tips och råd till en helt nybörjare :)

(det är min första hund med så jag har ingen erfarenhet sen innan)

bustroll
0

Får man fråga vad skvallerträning är? :)

eruanna
0

Det är tydligen någon form av inkallning. Det är så att istället för att hunden springer iväg till en hund/människa, så kommer den till ägaren och "skvallrar" att det är en hund/människa där, och får en belöning vad man nu väljer. Så det blir som omvänd inkallning kan man säga. Bra träning för hunden med som får en uppgift när man är ute

Whyzie
0

Jag och min sheltie har inte direkt "tränat" in det utan hon kunde en del från första början. Sen har jag fortsatt att belöna… På valpkursen ville kursledaren att vi skulle lära hundarna det, vi var dom enda som kunde detta… Jag tror det finns i sheltien på något sätt (kanske inte gäller alla dock). 

Om det är så att det kommer en lös hund (kan vara stor, kan vara liten)/människa (på cykel elr. joggargäng) springandes mot oss som vi inte känner så kommer hon emot mig, kan "huffa"/morra lågt. Hon får alltid min tillåtelse till att gå fram till andra människor/hundar… Så har jag tänkt, för jag ville från första början ha "kontroll" över min hund.

bustroll
0

#3 okej, så man börjar tränar det på en valp från första början? Vill veta för det tycker jag låter som ett bra sätt och ska skaffa en valp till sommaren (som ska föddas idag, för övrigt ^^,). Det är första valpen jag har, och det är första hunden so jag kommer att arbeta med.

eruanna
0

Eftersom jag aldrig hade läst noggrant över vad det var innan så har jag inte tränat det. Jag vet att hon kan stanna upp och kolla på mig och sedan ha all fokus mot den mötande, men jag har aldrig belönat det eftersom allt händer på 1sek ibland, så man hinner inte riktigt med i svängarna. Men hade jag belönat det från början hade det nog varit enklare,

Men än är det inte försent, och som sagt jag tror det finn "i dom" lite så det borde nog inte vara några större problem egentligen

Whyzie
0

# 4 , #5

När hon var valp så var hon uppmärksam på hundar/människor. Om hon hade sett något och kom till mig för att "söka tröst" så belönade jag henne.

Vi har många som tävlingscyklar i trakterna och när det var nytt för henne stannade hon och kollade. Då använde jag en klicker så hon kom till mig och fick sin belöning. Lite enkla saker jag kommer ihåg! Skrattande

Vad kul med en valp! Blir det en sheltie kanske?

Jag visste inte vad det var, jag fick reda på det när vi gick valpkursen och då var det bra att man "redan" kunde det :-)

bustroll
0

#6 Japp, "såklart" det blir en sheltie ;D

Whyzie
0

Jättekul! Lycka té!

SparklingTindra
0

Jag har inte skvallertränat med Tindra när hon var liten, men för Enya som är så himla osäker mot andra hundar och en del människor så har skvallerträning varit superbra.

Jag har gjort så att jag har belönat varje gång vi passerat människor/hundar och på så vis så har hon vänt uppmärksamheten mot mig för att få belöning. Det är grunden till skvallerträning. =)

Jennifer89
0

Jag har också funderat på att skvallerträna Tiini. Bara för att det skulle vara en ny rolig grej att prova på :)

eruanna
0

Jag har köpt en tub mjukost så nu kan skvallerträningen börja :)

bustroll
0

Blir inte skvallerträning konstigt om man är t ex med på agility elr utställningar där det finns massor av hundar och människor?

eruanna
0

Tror inte det blir svårare än om man har en hund som springer fram till allt och alla :)

Whyzie
0

Nej, verkligen inte. Träna valpen vid olika miljöer gör man då den är liten. Jag föredrar som #13 säger, häldre skvaller från hnden än att den springer fram. Då har man ingen kontroll direkt…

Niini
0

I nyaste Härliga Hund står det om skvallerträning :)

Maria-Erika
0

Eva Bodfäldt är mamma till skvallerträningen och hon har skrivit en jättebra artikel som hon delar med sig av på sin hemsida! Håll till godo (och läs gärna de andra artiklarna också, det finns mycket matnyttigt att hämta där!)

http://evabodfaldt.com/artiklar.asp

Merlyn
0

HJÄLP!!!

Min lilla daisy är orädd och nyfiken och följer med alla som går förbi, smiter hon ut lös så är det ett litet H-vete att få tag i henne för hon håller sig preciiiis utom räckhåll, står bara och tittar på en eller vänder och springer vidare.

Hon har dock följt efter stora hunden för det mesta så att det har tillslut gått att få tag i henne men idag så smet hon ut på jobbet, en klantig person tänkte sig inte för, och så var den vilda jakten på Daisy i full gång, jag testade allt, att gå åt andra hållet osv osv.

Tillslut hamnade hon i en återvändsgränd så jag fick tag i henne.

VAD ska jag göra med denna lilla envetna dam som borde följa sin matte???

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh Merlyn och terrorist Daisy.

[Malin3033]
0

#17 Det vitkigaste är att du blir roligare än allt runomkring! Träna mycket kontaktövningar, en bra bok är "kontaktkontraktet" av Eva Bodfäldt. Ett tips kanske är att även lära in just skvallraträningen, finns mer om den på Eva Bodfäldt's hemsida.

Lycka till!

Merlyn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 Tack!!

Här kommer en bild (nytagen) på busvovven som inte är rädd för nåt. Här sitter hon i en helikopter.