Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 3457 ggr
[Malin3033]
0

Orijen VS Standart

Mina hundar äter just nu Orijen, det är ett foder som jag är väldigt nöjd med, förutom det faktum att det görs i Canada och lite bättre miljötänk än så har jag ju.

Så för att hitta ett alternativ till Orijen har jag nu börjat läsa om Standart. Men jag känner ingen som har erfarenhet av fodret och vänder mig nu till er. Vad har ni för erfarenheter om respektive foder? Fördelar och nackdelar med de två olika fodren?

Kan väl tillägga att en av våra hundar, Ronja, Shetland Sheepdog har ganska lätt att gå upp i vikt, det är 11% fett i Orijen och hela 16% fett i Standarts foder för seniorer/kastrerade hundar, i deras "orginal" är det runt 20%, vilket låter mycket i mina öron. Men det kanske är olika sorters fetter??

Chanku
0

Det är oftast kolhydraterna som gör hunden fet. Skulle jag välja mellan Orijen och Standardt så skulle valet bli Standardt. Orijen är fullproppat med örter och standardt är betydligt "renare" (dvs få ingredienser). Dessutom försöker Standardt använda svenska råvaror och fodret tillverkas i Sverige, vilket är bra ur miljösynpunkt.

Standardts (original) ingredienslista: Rismjöl, köttmjöl (kyckling, lamm, gris), animaliskt fett (ister o kycklingfett), kycklinglever, ägg, näringsjäst, mjölksyrekultur, benmjöl & broskmjöl, vitaminer, mineraler/spårämnen

Orijens (adult) ingredienslista: Färsk urbenad kyckling, kycklingmjöl (låg asknivå), kakonmjöl, potatis (russet), färsk urbenad kanadagös, kycklingfett (bevarat med blandade tocoferoler, en naturlig källa till E-vitamin), sötpotatis, färska hela ägg, färsk urbenad kalkon, laxmjöl, lax- och ansjovisolja, färsk urbenad lax, naturlig kycklingsmaksättning, solrosolja, soltorkad alfalfa, torkad brunalg, morötter, spenat, ärtor, tomater, äpplen, psyllium, rödalg (karagen), cikoriarot, lakritsrot, gurkmeja, bockhornsklöver, glukosamin HCI, tranbär, svarta vinbär, ringblommor, fänkål, majssilke, myntablad, kamomillblommor, maskros, sommarkyndel, rosmarinextrakt, kondroitinsulfat, nypon, vitamintillskott (vitamin E, kolinklorid, vitamin A, vitamin D3, tiaminmononitrat, vitamin B12, folsyra, biotin), havssalt, mineraler (kelaterat järn, kelaterad zink, kelaterad mangan, kelaterad koppar), tarmbakterier (torkad Lactobacillus acidophilus och Enterococcus faecium, jästprodukt).

Tänk på att om köttet står som "färskt" så innehåller det stora mängder vatten som försvinner vid tillagningen och därmed skulle den färska kycklingen sjunka ner några snäpp i listan.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

[Malin3033]
0

Kolhydraterna som gör hunden fet säger du… men Standart innehåller mera kolhydrater än Orijen,…?

Chanku
0

Ja, det gör det. Jämför man däremot med tex pedigree, så är det stor skillnad när det gäller spannmål etc i fodret. Personligen skulle jag ändå välja standardt framför orijen. Jag tycker det är väldigt underligt att proppa ett hundfoder fullt i örter. Vet dock inte om det gäller samma för hund som för människa, men för oss tvåbenta så ska man inte äta samma sorts örter i en längre peroid. Orijen är dessutom ett foder som innehåller purjolök (lök i alla former är farligt för hund, dock är det inte alla av Orijens fodersorter som innehåller lök). 

Jag vet inte vilket Orijenfoder du ger, jag hittar inget som bara har 11% fett? Det minsta fettinnehåll jag hittar är på 15%?

Om du går in på www.foderbilen.se så kan du jämföra fodrena ganska smidigt där (dock bara "basgrejerna" tex protein o vitaminer).

runas
0

Men vad för sort ben- och broskmjöl är det i standart?

Mina äter Orijen pga att Jasper är hyperallergisk mot spannmål och nötkött, blir helsjuk av det.

Orijen funkar så bra är ovillig att byta men färre ingredienser o svenskt tillverkat lockar ju…

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Chanku
0

#4 Gris och kyckling enligt deras hemsida. Standardt innehåller spannmål (ris), men det kanske är vete/råg/etc. som Jasper reagerar på?

runas
0

Vet faktiskt inte om han inte tål ris, däremot vete, havre, råg etc är uteslutet för honom.

Han har ätit ris förr i små mängder o det har såvitt jag vet inte påverkat honom men vem vet?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

[Malin3033]
0

#6 det kan även vara så att det är gluten han inte tål, vilket det oftast är o spannmål, med undantag för ris.

Tack för alla svaren!

sissie
0

Det finns ytterligare en grej med Standardt som inte framgår av innehållsförteckningen alls.

Standardt tillagas i tryckkokare precis som alla andra foder men under 120 grader. Detta för att riset ska kokas på rätt sätt och inte bli klibbigt och fastna i maskinerna.

De flesta andra fodertillverkare av risfoder tillsättet vete, majs eller linfrö för att kunna koka riset vid en lägre temperatur. Dryga 80 grader. Den mängd spannmål som tillsats är liten men för en extremt vetekänslig hund så blir det ändå inte riktigt bra ändå.

Detta gör att i Standardt så blir proteinerna mera lättsmälta och hundar har lättare att utnyttja proteinerna.

#7 en liten rättelse bara Malin. Gluten finns i alla former av spannmål. Gluten är grovt sett ett finare ord för vegetabiliska proteiner. Ris innehåller risgluten, vete innehåller vetegluten och majs innehåller majsgluten o s v. Det är vanligt att man säger att man inte tål gluten och då syftar på vete-glutenintolerans.Flört

Inget illa menat Malin.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Malin3033]
0

#8 Tar inte alls illa upp, för du har alldeles rätt och jag har koll på det där egentligen. Men för hundar som är spannmålsallergiker så brukar det vanligvis vara vetegluten (iallafall för de hundar som jag känner), därför drog jag alla över en kam och sa gluten. Fel av mig givetvis. ;-)

sissie
0

Håller med. Vete är en stor bov för många hundar. Även för hundar som egentligen inte är allergiska. Torr päls och mjäll kan ofta försvinna om man byter till ett foder som har ris som kolhydratkälla istället för vete.

Sen så fuskar billiga foder med proteinhalten, just med hjälp av bl a vete. Men det kan jag skriva om i en annan tråd.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg