Nya färger tillåtna
Nu kommer även enfärgade shelties att vara godkänd färg. Dom ska dock vara rent enfärgade och får inte ha några vita tecken.
Det ska bli intressant att se när de första enfärgade dyker upp på utställning.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Det är redan godkänt ;)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Jag har alltid gillat emma93´s Apollo! Tänk att då få en helsvart! WOW!
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Haha, då ska jag ha en helt tan-färgad sheltie 
Jag ska ha en helblå 

Jag vill ha en rosa 
#5 Åh! Ska du ha en rosa vill ja också ha en! 

En helt vit sheltie. <3 <3 <3
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
# 5-6 Ja med efter svart
En rosa vore något för mig, i alla om får tro min dotter.
Wrooom!
Man behöver inte ens lyssna på dotra din, rosa jacka, byxor, hunden har rosa..jojo!!
#10 Alltså, e de mig du beskriver nu eller? ;)
Jaså, man fick välja alla mögliga färger. Då vill jag ha en neongrön
Då syns den bra haha ;)
Neongul då?
Wrooom!
#13 Ja neongult syns ju nästan bättre än neongrönt, men det sistnämnda tycker jag är snyggare 
#11 kul, då är ni två! Sissie är likadan:-)
Helsvart vill jag också ha medde!:) Men neongult är ju inte dumt när det är mörkt!:)
Nu vet jag ärligt talat inte riktigt om jag hänger med…
Enfärgade godkända nu alltså, men det är alltså de utan vitt? Räknas black and tan som enfärgad? Sobel är väl inte enfärgad egentligen… Samma sak med blue merle.
TS skriver att de inte får ha några vita tecken. Men var drar man gränsen mellan svart och vit färgad sheltie samt svart sheltie? Är en svart sheltie med några vita hårstrån inte godkänd? För den är ju varken enfärgad eller svart med vita tecken. Var går gränsen?
Eller är det bara så att för att få klassad som enfärgad så får de inte ha några vita hårstrån? Vilket betyder att en svart sheltie med vita hårstrån blir svart med vita tecken?
Det kanske är jetlagen som krånglar, för ni ovan verkar ju verkligen hänga med . ;)

#17 Nja, tänkte väl främst då på sobel utan vita tecken. En oskuggad sobel har visserligen skiftningar i pälsen, men det har de flesta enfärgade hundarna :) Blue merle har svart i sig och är därmed inte enfärgat. Svartvit och trefärgad är heller inte bara en färg. Black and tan är inte heller enfärgat.
"Vita tecken får finnas hos alla färgvarianter utom svart med tantecken. De vita tecknen får finnas som bläs, halsring, på bröst och krås, på benen och på svansspetsen. Alla eller några av dessa vita tecken är önskvärda (utom hos svart och tan-tecknade hundar). Avsaknad av vita tecken skall dock inte betraktas som fel."
#18 hm.. nu tror jag kanske att vi missförstår varandra. Enligt TS är alltså shelties utan vitt godkänd också, och klassas därför för enfärgade. Men varken sobel eller blue merle är ju enfärgad. Så menas enfärgad bara att det är utan vitt eller gäller enfärgat endast svart sheltie?
kopierar även in liten del av min fråga, då jag fortfarande undrar och känner mig lite osäker…
TS skriver att de inte får ha några vita tecken. Men var drar man gränsen mellan svart och vit färgad sheltie samt svart sheltie? Är en svart sheltie med några vita hårstrån inte godkänd? För den är ju varken enfärgad eller svart med vita tecken. Var går gränsen?
Eller är det bara så att för att få klassad som enfärgad så får de inte ha några vita hårstrån? Vilket betyder att en svart sheltie med vita hårstrån blir svart med vita tecken?

#19 Det var ett aprilskämt ;) Det har inte skett någon ändring i standarden hos sheltien.
#19 Oj förlåt os sMalin om vi inte dementerat tråden om färgen. Visst var det ett april skämt, Men det vart ju lyckat då det är så svårt att försöka sig på att lura er härinne. Då ni inte är några "duvungar" och väldigt duktiga.
hahaha, då var det alltså jetlagens fel. ;-)
Yepp!!
Kramen tll dig Malin3033
Men, nej! Var det bara ett aprilskämt. Jag som börjat längta efter en neongrön sheltie
Ja ja, jag får väl skaffa neongröna reflexvästar till hundarna istället då 
#24 Trist men sant starfall. Tyvärr…
#24: Eller så färgar du pälsen…? Jag funderar på att färga Viggos vita tecken till lila. Sobel med lila tecken alltså. Ronja funderar jag starkt på att färga helt grön, men jag lämnar nog kvar hennes vita fläck i pannan. Vi kommer bli snyggast på agilityplanen tror jag, jag satsar själv även på neongula leggins. Tror även jag vågar mig ut på lydnadsplan med detta.
Mvh Emelie 
*asg*
Ni har då verkligen tagit pälsfärger till en högre nivå.
Wrooom!

#26-27 - Tufft! Man kanske skulle satsa på något liknande? Kanske sobel med rosa tecken?

Coolt!
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Ronja06 - Häftigt!
Ni kommer garanterat bli det coolaste ekipaget på agilityplanen. ;)