Fanor - Eng. eller amr. trimning?
När det gäller fanorna på frambenen, föredrar ni engelsk eller amerikansk trimning?
Den engelska är då när man klipper bort fanorna på mellanhanden, medan den amerikanska är otrimmad.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Jag föredrar helt klart den engelska, förmodligen för att det är den som är vanligast och den "jag är uppvuxen med". Tycker att den amerikanska ger lite ovårdat intryck.
Ronja ställs ut väldigt sällan, men jag trimmar henne efter den engelska typen iallafall.
Vad föredrar du själv Chanku? :)

Jag har faktiskt väldigt svårt att bestämma mig.
Pixie går just nu och ser helt sjukt ovårdad ut (eller, ja hon har "tofflor" och fanorna ser ut som "hej kom o hjälp mig"). Brukar kapa ner fanorna på mellanhänderna lite grann, men har aldrig klippt ner dom helt. Funderar dock på att testa att klippa ner dom helt nu när jag ska piffa upp henne senare i veckan.
Föredrar den engelska varianten, ger ett mer städat utseende o är mer lättskött i vårgegget.
Erkänner att just nu har jag kapat av all fana på frambenen pga lervägarna o all skit som traktorerna på gården ställler till det med. Då ingen av mina är utställningshundar går vi på det mer praktiska än det estetiska…
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Nån som har nån bild på hur "era" fanor ser ut? Klipper ni hela vägen ner mot benet eller sparar ni lite grann?
Är nästan hundra säker på att fanorna på mellanhänderna ryker nu i veckan. Hennes päls växer snabbt så det är ju ingen katastrof om det skulle bli tokfult ;)
Sitter man o kollar på bilder så upplever jag att det är ganska vanligt med inte så hårt trimmade mellanhänder?
Jag brukar klippa från den "övre tramdynan" och ner till tassen. Inte jätte kort, men kort. SKa se om jag får till någon bild :)

Jag går efter engelsk. Jag har inte trimmat någon av mina på ett tag nu.Men jag kan ta före och efter bild och lägga in här då.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Måste väl säga den amerikanska, efetrsom jag inte ens visste att man brukade klippa bort :P har nog funderat hur det kommer sig att man nästan aldrig ser en sheltie me så långa som Turbos ;)
Bild på Gusti med engelsk trim, lite dålig vinkel o så men men…
Nu är han klippt längs med hela frambenet pga praktiska skäl, kan försöka fixa en bild på honom, om han står still
…
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Jag har kört med den engelska på pojkarna… Är ännu i valet och kvalet med Kiira men misstänker nog det blir den engelska med henne oxå.
Jag föredrar den engelska trimningen, både för utseendets skull och för att det är praktiskt.

Nu har jag klippt henne! Blev en engelsk trimning. Kort, men inte superkort. Passade på att kapa tofflorna och fixa hasfanorna också.
#11 Bild? ;)

Kommer på lördag! :)
#13 *väntar med spänning*

Jag har inte riktigt funderat över vad jag föredrar. De ger så olika intryck av sheltien. Jag tycker att man gör bäst i att satsa på den typen ens hund ser ut att vara för övrigt i kropp och päls. På det viset tror jag på bästa möjliga resultat. Själv klipper jag engelsk variant.
I Sverige är det väldigt mycket vanligare med den engelska typen och tror tyvärr de redan från start har en extra poäng i domarens öga.
Mvh Ellenfyrkant

Jag kör otrimmad, mest för att jag inte är någon pysslare, men också för att jag tycker att jag har en till sätt och utseende rufsig hund och att han passar att vara otrimmad överallt.
Däremot kanske jag borde klippa fanorna av praktiska skäl, tänker jag nu när vårslasket börjat. Jag klipper runt tassarna ibland när jag kommer ihåg det och det är klart att det fastnar lite mindre av allt som kan fastna.

#17 Här har slasket börjat, men jag upplever det inte som besvärligt (varken före eller efter trimning). Än så länge ligger det kvar snö (massvis med snö) så jag brukar ta lite snö o "skrubba" ben/mage. Syns inte det minsta att hon blir grå eller så. Jämfört med min pointer som jag hade tidigare. Han såg förjäklig ut, då all smuts fäste som stryk i hans päls.
Pixie har ganska prydlig päls, så det ser bäst ut om man fixar till de ställen som blir mest "fula" (tex insidan på öronen o sånt).
Nu ska jag svara på frågan.
Har kollat runt på en del amerikanska shelties, och jag gillar den "fulla" fanan. Men eftersom deras hundar ofta innebär "pälsmonster" så blir jag kluven igen. Jag föredrar shelties nästan tunnpälsade (om jag överdriver lite). Så om jag skulle ställa ut min hund och ha amerikanska fanor kanske han ändå bara mest skulle se lustig ut eftersom han inte har resten av pälsmängden. Vet inte!

#19 Jag föredrar också "nakna" shelties! :) Är inte alls förtjust i stora pälsmängder, även om Pixie är sötast i världen trots stor krage och fluffrumpa.
Tycker den amerikanska trimningen är snyggast på de hundar med tät fana, är fanorna lite stripiga så kan jag tycka att den engelska är snyggare. Även om den engelska såklart är fin på de med täta fanor också.
#20 Håller med.
Skulle jag ställa ut sheltie (vilket jag kanske kommer att göra en dag igen) skulle jag anpassa fanan efter pälstyp.