Bad före utställning?
Ska eventuellt ställa råttan på en inoffare bara för skojs skull. Har planerat att bada henne, men blir lite osäker på hur långt ifrån man bör göra detta..? Nu är det ju dessutom väldigt trevligt väder ute (töar = slask = smutsig hund)…
Dagen före kanske? Då hinner hon ju inte skita ner sig allt för mycket (peppar peppar ta i trä
).
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Det är helt ok att göra det på morgonen. Det är många som gör så. Går upp i ottan, kissa hunden, in i duschen, borste och fön, snabb kissning innan man åker iväg. En påse med diverse torktrasor och en tät borste att borsta bort smuts i mag och benhår innan man går in i ringen.
Sen när det är skitväder så är det. Alla hundarna blir ju skitiga då. En del sätter plastpåsar/bajspåsar med hårsnodd runt tassarna för att minska på skiten. Självhäftande bandage är en annan sak som man kan linda runt benen lite lagom hårt så de kan gå i alla fall. Av med grejerna innan man går in i ringen.
Knepen är många. Många fler än vad jag räknade upp här.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
En sheltie ska helst inte badas så nära inpå en utställning. Bada henne en vecka innan, sen kan du bada ben, under mage o.s.v. dagen innan utsällningen så att hon är fräsch.

#2 Näh, det var det jag tänkte också. Man vill ju inte sabba hennes riktiga pälskvalité allt för mycket. Även om det är en inoffare och jag är totalt obrydd i resultatet (ståöron, övertecknad, blåa stänk i ett öga och totalt icke ringtränad så jag räknar med BIS
), så vill man ju ändå att hon ska se någorlunda prydlig ut i ringen.
#1 Att göra det på morgonen känns inte aktuellt. Så mycket är en inoffare inte värd ;) Det är endast på vägarna som snön är borta här uppe, i övrigt är det tokmycket snö. Så det är ju ganska enkelt att bära henne över de värsta ställena och låta hon kissa i snön.
Du ska bara veta vilken hysteri det kan vara bland hundägare som ska ställa ut. Man förundras över hur hundarna står ut egentligen.
Nåja. SparklingTindra har bättre råd än mig när det gäller just shelties.
Wrooom!

#4 Jo tack, jag vet. Förstår faktiskt inte varför folk blir så upphetsade över en exteriörbedömning..? Men då är jag ju absolut inget utställningsfreak heller, utan lägger hellre min tid på (i mina ögon) betydligt roligare och nyttigare saker :)
Jag har slutat att ställa ut. Kände mig som en fåne där bland alla tossiga människor.
Wrooom!
Chanku, var ska du ställa…? om du ställer. Vore så kul att se "vithuvudet" på riktigt. 

#7 Har funderat på att ställa henne i Boden den sjuttonde. Har inte anmlt mig än, har några dagar kvar att vela på ;) Det är bara att komma fram ifall du skulle se oss nån gång, Pixie känner man ju ganska enkelt igen :)

#7 Den 17 april i Totohallen (tror jag det var) i Boden blir det. Har anmält oss tidigare idag. Tid vet jag inte ännu, utan PM kommer kring den tionde.
Skoj! Hoppas ni får just det också, roligt.