Borstfråga???
Vad använder alla ni för borstar till era hundar??? den frågan bör väl alla kunna förstå!!'
Jag själv använder Roger Para borstar till alla mina har valt ut tre som uppfyller kraven jag har på en borste en för vanlig borstning en med antiststat samt en större för att fluffa upp pälsarna typ vid utställning eller när man ska bort och vill att flickorna ska se snygga ut
Borstarna har jag märkt dom tar sig ända ner i huden men irriteterar ej samt liger otroligt bra i handen, såg att hon säljer ut en del på tradera nu eftersom hon laggt ner firman helt och vad hon gjort med alla koppel och leksaker har jag ingen aning om, jag som ville ha en gummileksak till Fia hon älskar ju allt som piper
Synd att hon laggt ner, för dom är bra importerade direkt från Frankrike så när mina är utslitna får jag köpa från finland där sen närmate importör finns, en påminner om dom där dyra Maison Peharson borstarna tror det är den breda jag har som är den
Har tyvärr inga bilder i denna datorn att visa men i den som kraschat tyvärr
Jag brukar använda en pälskarda vid fällning och även en "pälsräfsa" som jag kallar den. Annars använder jag en dubbelsidig kam samt en vanlig pälsborste. 
Hej Trullzigull.
Vi har ett par gånger talat om borstar, jag har försökt att länka till dom, men har stöttt på lite problem vid länkninen.Men prova sökfunktionen på sajten.Så kommer du med all säkerhet att finna dom.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Maison Peharson är oslagbar när man vill göra iordning inför utställning! Annars använder jag stålborstar med följsam gummibotten men där piggarna inte kan krypa ner i gummit. En stålkam är ovärderlig till öron, tassar och när hunden ska "trimmas till".
Vid fällning kan en rejäl karda vara ett bra hjälpmedel, men mina hundar har vanligtvis varit så otroligt pälsade så kardan har haft svårt att riktigt komma åt.
Själv använder vi olika beroende på situation. Vid utställning använder vi Paran (Roger Para antistatiska) men vid fällning använder vi bl.a en sorts kam med "rullande tänder". Vid trimning öron och tassar så har vi kard samt en stålkam.
Har upptäckt att min täta stålkam är oslagbar vid fällning
! Kardan är värdelös då men jag använder den till "vardags" vid veckans kammning. Annars funkar en vanlig hårborste med plastpiggar bra.
Ja jag vet jag är okonvetionell men vi måste ju oxå finnas eller hur
.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Undrar… Teddy har jättetjock underull. Ska man kamma ända ner till huden eller låta ullen vara så man inte skadar den? Har inte hittat någon tråd om just det. Tänkte att detta kanske passar här i "Borstfråga?-tråden".
Jag borstar honom varje dag med en borste med mjuk gummibotten och metallpiggar om ni förstår typen jag menar.
Har också läst på någon annan tråd att man inte ska borsta varje dag eftersom det sliter på pälsen. Men jag är rädd att underullen filtar ihop sig vilket jag märkt att den vill göra på Teddy eftersom den är så tät och tjock. Han ser dessutom rejält "rundnätt" ut med den tjocka pälsen trots att han är en smal liten Italiensk vinthund längst där inne.
Kring öronen, där det brukar bli tovor enligt alla, verkar han däremot inte alls få tovor.
#6 Bena igenom hela pälsen så borstas både underull och täckhår ordentligt. Tycker du att det inte känns som att den blir utredd ordentligt ändå, så kamma med en glestandad stålkam också.
Det finns en borste som heter Maxi Pin. Den finns i några olika utförande. Glest mellan pinnarna och dom är långa. 2,5 till 3 cm långa. Den kanske kan vara något för shelties.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Jag borstar 1-2 ggr i månaden och då borstar jag igenom pälsen ordentligt. Använder en dubbelsidig borste (ni vet, ena sidan metallpiggar o andra tät borst. Använder piggarna) och en kam (även den dubbelsidig, tät och jättetät). Delar upp pälsen och borstar ner till huden. Bakom öronen borstar jag ibland lite oftare och så brukar jag spraya lite balsamspray för att minska tovrisken. Har än så länge inga "märkesgrejer", men jag måste ta o köpa mig en ny borste. Köpte en helt sjukt billig (typ en 10 eller nåt) bara för att testa modellen. Den har hållt förvånandsvärt länge för det priset, men jag märker att piggarna börjar lossna nu. Kammen köpte jag på kattavdelningen. Den är väldigt liten, men helt perfekt tycker jag.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Tack för era jättebra råd. Jag har börjat att dela/bena upp pälsen o kamma genom ner till huden med en gles stålkam. Ska prova sedan, när det är helt klart (tar lite varje dag), med att borsta mer sällan.
#8 Ska kolla upp Maxi Pin också.
Tala gärna om vad du tycker om den. Den är tänkt till tjocka pälsar.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!