Halsband?
Jag har nu bara ett väldigt enkelt halsband till min sheltie för att se hur och om han drar. Sånt med ett knäppe på. Likt ett knäppe på te x en cykelhjälm. Jag har halvstryp på min andra hund som dock inte är en sheltie. Det är så smidigt att bara trä på. De här knäppet är ganska svårt att knäppa bland all päls.
Funderar på ett halvstryp, men ska jag ha ett i läder isåfall? Vad sliter på pälsen? För den lilla delen som är kedja på ett halvstryp i läder rör ju aldrig pälsen knappt.
Vad rekomenderar ni?

Till mina två shelties har jag retriverkoppel. Fungerar jättebra och eftersom mina hundar ofta går lösa på promenaderna så är det lätt att ta av och på. De sliter inte på pälsen.
Om du väljer att ha halsband så ta av den efter varje promenad så tar inte pälsen illa vid.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Klart jag tar av halsbanden efter promenaderna =)
Jag använder halvstryp i läder åt mina hundar, Funkar toppen på dem. Snabbt att ta av och sätta på. Sliter inte på pälsen heller =). Bifogar en bild.
Ska man använda retrieverkoppel så ta då isåfall ett som har stopp så det inte blir ett stryphalsband (detta gäller ju om hunden kan dra ibland)
Ressu:
Det var något sånt jag hade tänkt mig, får åka och prova ut ett till honom.

Jag använder ett fast halsband (märke Hamilton) i nylon till min sheltie. Det är 2-3 cm brett med ett spänne där man kan öppna det om man vill. Jag drar det dock bara över huvudet när jag sätter på det (sen skakar jag det till rätta bland all päls) och så knäpper jag upp det när det ska av. Har jag planerat att vara ute o gå lös med henne, så har jag retrieverkoppel som är enkelt att ta på/av ifall man får möte.
Jag föredrar breda halsband utan någon form av stryp. Hade tänkt köpa ett halvstryp (så pass stort att strypeffekten uteblir), men hittade inget passande.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Okej, för min kille drar lite så jag tror nog det får bli ett halvstryp till honom att prova med.

#6 Min tik drar också ibland och det är just därför jag inte vill ha stryp på henne. Jag bytte till ett bredare halsband för att avlasta hals/nacke.
#4 Ta med hunden så du får den rätta storleken. Detär ju viktigt att det inte stryper hunden eller är för stort så hunden kan krypa ur det =).
#5 Men om du använder retrieverkoppel så använder du ju en form av stryp…
De halvstryp som jag har är så pass lösa att de aldrig stramar åt runt halsen på hundarna. Halvstrypen finns dessutom i olika storlekar så man hittar nog såna som passar. Just det vi har åt våra så har mina vänner oxå åt sin chihuahua och några bekanta har schäfrar och samma halsband =) Så variationen är stor =).

#5 Används som sagt endast i nödfall i korta "transporter" (tex om vi får möte när vi är ute o går. Så på en timmes promenad så går hon kanske kopplad i 20 meter) och inte som promenadhalsband (dvs när hon är ute och går långa sträckor kopplad). Vet jag att det är många möten där det finns chans att hon måste gå kopplad längre sträckor så tar jag det vanliga halsbandet och kopplet. Nu är det ytterst sällan hon drar i kopplet, mest ifall hon blir väldigt upphetsad tex vid promenad med hundkompisar och då har jag det stumma halsbandet på.
Jag har inga problem med halvstryp, hade gärna haft ett sådant ifall jag hittat ett passande. Nu fick det bli ett stumt halsband istället.
Kan tillägga att jag inte har några problem med att folk använder stryp ifall de vill det. Jag använde det själv på min förra hund (som fick panik vid smällar, så det var av rymningsskäl). Det är dock ingenting jag skulle använda på en "normal" hund som inte har för vana att dra iväg i panik :)
Jag har ett likadant halvstryp som #3 och det tycker jag om, antingen har jag det eller retrieverkoppel när jag går ut. När vi tränar lydnad har jag en dressyrlänk men den har jag aldrig annars :) Läder är helt klart favoriten hos mig!

Halvstryp i läder - oslagbart!
Jag var i butiken i dag och köpte ett nytt halsband till min Sheltietjej.
Det blev ett halvstryp i nylon utan kedja. Nu har jag inte haft det så länge eftersom jag köpte det idag. :) Men jag är supernöjd hittills. Lätt att ta av och sätta på igen, stor ögla att sätta kopplet i som inte försvinner i all päls och tillräckligt stort för att det inte ska behöva strypa henne men sitter ändå kvar och väger inget. Och framför allt ingen kedja som sliter på pälsen.
Cocos82:
Ja ett sånt har jag också funderat på, ett sånt eller något i läder. Får se vad jag hittar i affären när jag ska dit i början av nästa vecka hade jag tänkt.

Rundsytt halvstryp i läder sliter minimalt på pälsen. Det har jag till min hund. De är dock ganska mycket dyrare än icke rundsytt.
Mvh Ellenfyrkant