Hur mycket smuts blir det egentligen?
Hej!
Vår familj är halvt-halvt inne på sheltie, om det blir något vet jag inte, men jag är ändå nyfiken.
Jag har en liten tax hemma, som inte skräpar ned så mkt.
Pälsen behövs heller inte vårdas, förutom trimmning o rakning ibland.
Då undrar jag hur mkt smuts det blir med en sheltie? Kan bara tänka mig på vintern då snö fastnar under magen och på benen, på hösten löv som sätter sig fast och skit som fastnar överrallt pga. den långa pälsen.
Nu har ju inte jag någon sheltie och vet därför inte hur mycket som det egentligen blir när man varit ute på promenader, elller finns det något man kan göra för att förminska smutsen?
Vad gör man när man kommit in efeter en promenad?
Tacksam för svar (:

På vintern har det endast fastnat snö om det varit "kramsnö" ute, aldrig annars. Nu på våren blir hon såklart skitig i slasken, men vilken hund blir inte det liksom. Hade pointer tidigare och hans päls var betydligt värre. Brukar spola av henne ifall hon blir allt för skitig.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Säger som Chanku, dom flesta shelties har ypperligt bra päls. Smutsen som blir är oftast inte mycket, inte på min iaf, klart att det blir smutsigt med detta väder som är nu.
MEN min cocker är 1000 resor värre! Hon har lerinpackning över hela magen och hela benen efter vaaarje promenad -.- mycket dusch för henne. Brukar även vid vissa promenader duscha av min sheltie, men hon torkar oftast väldigt fort.
#2 Instämmer helt med dej. Fast vi har 3st shelties hemma så drar vår cocker in dubbelt mera smuts =)
Kan inte annat än att hålla med er andra! Många avskräcks från sheltien pga. den långa pälsen, men tvärtom är den mycket enklare än många andra pälsar!
tack för alla svar!
Jag ska prata med mamma.

På sommaren blir han lerig under magen och på ben om gegga finns.
På hösten fastnar väldigt mycket grus på benen och under magen.
På vintern fastnar snö på tassar, ben och bröst.
På våren är man tillbaka till samma grus som på hösten.
Om det är mycket så blir det duschen, annars handduk i hallen att torka av ordentligt med.
För att undvika detta kan man använda overall eller täcke. Använder man täcke blir dock benen fortfarande leriga.
Mvh Ellenfyrkant