"Hundmaten kan döda din hund"
Jag blev så otroligt själaglad när jag såg den här artikeln, äntligen någon som vågar ta upp att det kommersiella fodret som idag finns på marknaden för våra djur faktiskt är farlig, och inte så bra som vi luras att tro.
Inte så mycket fakta presenterad, inte särskilt mycket information, men problemet har tagits upp.
Det är ett mycket litet steg framåt, men det är dock ett steg i rätt riktning.
Våga kritisera det fodret våra djur äter.
Våga tänka i nya banor.
Om mina förhoppningar och drömmar slår in så kommer det bara blir mer av det tänket i framtiden, var en del av förändringen du också…
Orginalartikeln finns att läsa på;
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6928255.ab
Jag skrev ett mail till journalisten som skrev den här artikeln och tackade henne personligen, jag tycker att hon var värd det.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Då vill jag kontra med följande:
Vad kallar de "dyrt torroder"? Det som kostar mycket per säck men blir billigare per dag eller de som är billiga per säck men blir dyra per dag?
Alla foder som tillverkas i EU får enligt lag inte innehålla Genmainpulerade ingredienser. Det är till och med så att flera amerikanska bolag bygger fabriker i Europa bara för att kunna slippa risken för att få genmanipulerade ingredienser i fodret.
Jag tar ingalunda torrfoder i försvar bara belyser ett par punkter. Barf är mycket naturligt sätt för hundar att äta, men att dra alla foder över en kam som tidningen gör är att vara fel ute. ALLA foder är inte dåliga, men det finns dåliga och bra foder.
Foder tryckkokas. Vid tryckkokningen bevaras näringsämnena. Det är därför man tryckkokar mat över huvud taget. Dessutom så behöver faktiskt vissa ingredienser kokas för att hunden ska kunna ta upp näring.
Det finns studier gjorda på bl a grönsaker där de fått fram att vissa grönsaker är nyttigast råa eller rårivna. Medan andra är nyttigast när de är kokta.
Så att ett foder skulle förkorta en hunds liv tror jag inte på. Däremot att rätt foder till rätt hund ger dem ett friskare liv.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Så kallade "veterinärgodkända" foder, det som säljs hos veterinären och är dyrare än det som säljs i mataffärer, tolkar jag det som.
Det är nog inte GMO ingridienser som de menar på att djuren blir sjuka av, utan snarare den icke artanpassade sammansättningen på fodret.
Nej, det finns 4 tillverkare som gör bra foder som jag vet om, men de är köttbaserade foder och inte spannmåls/kolhydratbaserade foder.
Foder steriliseras, och upphettas till över 1000 grader av vissa tillverkare. Alla näringsämnen dör, sen tillsätter man dem artificiellt.
Vilka ingridienser då? Vem tryckkokar ingredienserna åt djuren i naturen?
de behöver få i sig grönsaker i nedbruten form, eftersom carnivorer (och även omnivorer i viss grad) har svårt att bryta ner cellulosa. vegetabilier är det enda som hunden behöver få i sig i "tillagad" form, eftersom det är tänkt att de ska få i sig dessa från maginnehållet på sina bytesdjur. Mer om detta kan du läsa om här;
http://barfmycat.wordpress.com/2010/01/27/varfor-ska-man-angkoka-gronsakerna-till-katten/
Det kan ju göra det om det är felanpassat, vilket nästan alla torrfoder är. Det är för högt innehåll av kolhydrater, det är spannmålsbaserat istället för köttbaserat. Det innehåller artificiella ämnen, mycket konserveringsmedel och ingedienser som djuren lätt blir allergiska mot. Så det kan absolut förkorta livslängden.
Det har vi bevis för varje dag om man går in på vilken djurklinik som helst, foderrelaterade sjukdomar är de vanligaste problemen vi har med hundarna idag, om man inte räknar med avelsdefekter.
Du menar väl 100 grader, inte 1000 grader. Tror det slank med en nolla för mycket.
Wrooom!

Nej.
Autoklavering. Mend det är väldigt olika för olika tillverkare. Vissa använder bara 500 graders upphettning.

#4 Hur kommer det sig att hundfoder värms i så höga grader? Tittar man på "normaltempen" på autoklavering så ligger de kring 120-135 grader? Kan ju tillägga att jag inte har någon bra koll alls på fodertillverkning. Däremot skulle det absolut inte förvåna mig om foder ligger bakom en hel del sjukdomar (tex allergier). Har dock aldrig fått reda på om det faktiskt finns bevis för att torrfoder "kan döda hunden" eller att hundarna lever längre på färsk mat?
Sen är det väl så att i en del torrfoder så förekommer det EU-godkända antioxidanter som visat sig vara cancerframkallande i studier genomförda på människor? Be mig dock inte om några bevis, för jag kan ge några ;)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Nu är det ju svårt att tro att det är ekonomiskt försvarbart att lägga in så mycket energi för uppvärmning av ett foder, då till exempel bly smälter under denna temperatur.
Dessutom som förkolnar organiska produkter strax över 300 grader.
När det gäller cellulosa så kan inte ens hästar smälta det. Cellulosa och andra vegetabiliska fibrer ger ingen näring. De ser däremot till att maten inte passerar för fort genom tarmarna. Vissa fibrer, som Fructosoligosackarider ger tarmens bakterieflora en god miljö att leva i så de i sin tur kan jobba bättre och fördela upp närmingsämnena. Det gör i sin tur att hunden kan tillgodogöra sig näringen ännu bättre.
De flesta seriösa fodertillverkarna tillsätter inga koncerveringsmedel utan utnyttjar naturens egna ämnen som E-vitamin och Ester-C - ett naturligt C-vitamin som koncerveringsmedel. Färgämnen har jag dock sett att många fodermärken som finns hos livmedelsbrachen, har i sina foder för att piffa upp dem. De fodermärken som tänker på hunden har tråkiga gråbruna kulor.
Dessutom som färgas vanligt kött också som finns i livsmedelsbutiker för att det säljer bättre. Som vi stoppar i oss.
Torrfoder som har stor andel kött är klart mycket bättre än de spannmålsbaserade fodren.
Själv tror jag att det bästa för en hund är att få mycket kött. Sedan om det är via BARF eller ett torrfoder med högt köttinnehåll har midre betydelse. Om man ser det till det stora hela. Sedan finns det alltid hundar som mår bättre av en viss kost.
Att spannmål är boven till många hundars problem håller jag med om. De är inga vegetarianer. Foder som finns hos livmedelsbutiker innehåller på tok för höga halter spannmål och är spannmålsbaserade. "Minst 4 % kött i de bruna bitarna" är ett hån mot kunden. Vad är det då i den gula och gröna bitarna då? Spannmål och färgämnen samt en gnutta smakämnen. Inget för min hund.
Wrooom!

# 4 & 5
Kom på mig själv med att det där var ett dumt uttalande från min sida, jag har läst några gånger att de hettar upp fodret till dessa temperaturer men den som skrev det kan ju ha varit någon som överdrev eller råkat skriva en nolla för mycket. Vid närmare eftertanke så är det ju ganska ologiskt att de skulle hetta upp fodret så mycket.
Däremot så vet jag att e hettar upp fodret så mycket at det steriliseras, för det är ju tydligen en jättebra grej om fodret inte innehåller några bakterier. Bara det att då försvinner ju näringsämnena också, så får man tillsätta syntetiska sådana efteråt. Onödig process, tycker jag.
Det är ju ganska vanligt med spannmålsallergiska hundar, och hundar som blir allergiska mot vissa proteiner i fodret. Hudklådor, rinnande ögon mm är också åkommer som fodret kan orsaka, som försvinner när man ger färskfoder.
Hundar har inte de rätta bakterierna som krävs för att bryta ner vegetabiliska ämnen. Växtätande djur har speciella bakterier i sin tarm, encelliga djur som kallas för protozoer. Dessa djur hjälper växtätaren att "klippa sönder" växtcellerna så växtätaren kan ta upp näringen. Inget djur kan själv bryta ned vegetabilier, de måste ha särskilda bakterier som hjälper dom med det.
Köttätare däremot har inte de här bakterierna i sin tarm, för de ses som mat hos köttätaren (eftersom protozoerna är djur) och dödas och tas upp som näring. Därför har inte en köttätare rätt bakterier med "rätt verktyg" för att handskas med vegetabiliska källor, ungefär som om man skulle ge en yrkessnickare fel verktyg innan de ska utföra ett arbete. Det skulle kanske gå, men det skulle gå väldigt dåligt. Samma är det för köttätare.
Vad det gäller antioxidanter som konserveringsmedel så vet jag inte särskilt många som har det, men jag har å andra sidan inte letat heller. Jag vet att någon eller några av Orijen, Acana, standardt och Oliver's petfood ska ha E och C vitaminer som konserveringsmedel. Hur många övriga fodertillverkare som har det vet jag faktiskt inte, men jag tror inte att Hill's och Royal Canin har det? Tvärtom gärna fler än ett konserveringsmedel, gärna uppemot 6 stycken..
Kött ska de helst klart ha, det råder ju ingen tvekan om den saken. det enda jag har att invända mot att ge ett torrfoder med högt köttinnehåll är att det är så onaturligt låg vattenhalt i det. Men man kan ju ta det fodret och blöta upp det i vatten, så vattenprocenten komemr upp i en mer naturlig halt av 60-80% vatten. Det är bättre för kroppen, så blir den inte så uttorkad.
Vitaminerna försvinner faktiskt inte när de kokas trots att temperaturen ligger runt 120 grader. Fodret kokas i tryckkokare vilket gör att vegetabilierna fördelas nästan som om de blivit bearbetade av enzymer och trycket gör att vitaminerna stannar kvar i kött och vegetabilier. När trycket är högt så börjar inte vattnet att koka. Det är bara väldigt varmt, så det är egentligen fel att man kallar det för att man kokar. Tryckokaren är ett slutet kärl som dessutom förses med tryckluft.
Håller med dig om att man inte kan ersätta kött med vegetabiliskt. Men viss vegetabiliskt behövs.
Att torrfoder är torrt är en del av konserveringen också. Jämför om du lägger en bit knäckebröd framme på ett fat och en bit mjuk bröd på ett fat. Vilket möglar först?
Det mjuka brödet och det innehåller ofta någon form av konserveringsmedel.
Alla torrfoder kan även med fördel blötas upp om man vill ha högre fuktighet i fodret.
Torrfodret finns och kommer att finnas kvar. Folk kommer att använda torrfoder eftersom det är ett enkelt sätt att vara säker på att hundern får i sig allt det den behöver i varje tugga. Alla varken kan eller har möjlighet att förse sin hund med färsk egenlagad mat.
Att torrfoder skulle förkorta en hunds livslängd, nej.
Att ett spannmålsbaserat foder ger ofta hundar problem, framför allt med hud, päls, mage, tarm, leder, analsäckar, allergier som egentligen inte skulle ha uppkommit, m m, ja.
Att kunna ge sin hund färskt kött och egen balanserad kost, javisst om man vet hur man gör. Vet man inte det så kan det vara värre för hunden än ett dåligt torrfoder. Det är däremot lätt att lära sig om man vill.
Ett bra foder, oavsett egenlagat eller torrfoder av bra kvalité, håller hunden friskare upp i hög ålder, ja deffinitivt.
Wrooom!

Jag undrar hur du är säker på att de tryckkokar fodret? Det är inget jag läst någonstans att de gör
Det där med vitaminerna är jag tyvärr inte påläst om, jag har aldrig hört att de skulle öerleva så höga temperaturer bara för att de tryckkokas.
Jag har förvisso inte hälsat på någon torrfodersfabrik heller..
Ja naturligtvis har det med konserveringen att göra…
Det är ingen ursäkt eller bevis på att det är bra för det.
Naturligtvis så kommer det alltid finnas kvar, men man kan ju medvetet välja något annat foder. Och ALLA kan BARF:a sin hund. Kan man göra mat åt sig själv kan man göra det åt sin hund, så svårt är det inte!
Det är en fråga om vilja. Jag tror att precis alla kan oavsett hur liten frys man har, det är helt och hållet en fråga omvilja och motivation. Jag skulle aldrig och kommer aldrig ge mina katter torrfoder, jag komemr alltid kunna hitta en lösning, för jag har viljan. Jag ser lösningarna eftersom jag vill se dem, inte det omöjliga för att man letar efter ursäkter.
Kycklingvingar + lever.
Där har du något de klarar sig på bra länge, det kan man ge medans man läser på mera. Ge inte för mycket lever, inte mer än 10% för då kan de få A-vitaminförgiftning. Svårare än så är det inte.
Att torrfoder förkortar livslängden är jag tvärsäker på att det gör, där har vi helt delade åsikter.
Det finns tyvärr inga bevis som styrker varken din eller min åsikt däremot.
Ja, kvalitativt foder ger högre livslängd. Och BARF är den högsta kvalitet du kan ge. Om du inte ger varierat helkroppsfoder varje dag, det är det allra, allra bästa.
Hur jag kan veta att det tryckokas? Mycket enkelt. Vatten kan inte bli varmare än 100 grader. Det förångas (kokar bort). Men inte om det hålls under tryck. Då kan man komma upp i lite över 120 grader. Kanske något mer.
Rena rama fysiska lagar.
Däremot finns det också foderbolag som kokar, eller rättare sagt hettar upp fodret till bara 80 grader. Då dör bakterierna men kokar inte. Den metoden använder många.
Bakning är en annan metod. Då körs foderkulorna genom en varm ugn. Exakt värme vet jag inte men skulle tippa på att det är betydligt varmare än 120 grader i alla fall.
Wrooom!

Jomen hur vet du att de gör så på torrfoderfabrikerna då?
De kanske kokar vid 100 grader utan tryck?
Ja det är det där med bakning jag är lite ute efter, när de gör själva kulorna. Då går det hett till (haha).
Och då blir det inte många kusin vitamin kvar..
Har bra kontakt med flera av dem. Plus att bekanta/arbetskamrater varit på fabriker också.
Jag kan ju inte säga att den och den foderfabrikanter gör si och så exakt men en hel del kan man tänka ut logiskt också.
T ex så behöver inte ett foder värmas till mer än dryga 80 grader om kolhydratkällan är tex vete. Är däremot kolhydratkällan enbart ris så måste det tryckokas i 120 grader för annars så blir riset otroligt kladdigt och kletar igen maskinerna som formar det till foderkulor.
Så det är onödigt att värma upp eller koka ett foder i 100 grader. Dom sparar pengar på det också, och energi.
Bakningsgrejen kan jag inte så mycket om. Nästan inget. Vet bara att fodret gräddas i en ugn.
Jag kan ju berätta för dig att det här med foder är väldigt komplext. Det finns massor med bra saker och massor med onödiga saker också. En del dåliga och en del riktigt smarta. Mycket hälsokost fasoner och ditten och datten.
Jobbar med att försöka hjälpa kunderna rätt i denna djungel. För en djungel är det. Och man vill ju att folk ska ge sina hundar det som är så bra som möjligt för just deras hund. Självklart har jag mina favoriter och också några som jag verkligen hatar. Spannmålbaserade foder är det värsta jag vet.
Wrooom!

Jo för att även om det inte tillagas i mer än 80 grader så dör ju näringsämnena om bakningen håller en hög temperatur, och dessutom bakas länge.
I vilket fall som helst så är det ju som du säger att edt finns ris och/eller vete i fodren, och det är ju inte farsvarbart att man har spannmål i ett foder för karnivorer, eller att kolhydratinnehållet är högre än proteininnehållet. De är ju inte skapta för det, och svårare än så är det ju egentligen inte.
Jag vet att tillverkningen av torrfoder är komplex, men det är ju det som är så skrattretande, det behöver ju inte vara det.. Bara att ge rätt från början och skippa krånglet!
Håller med dig, men du skulle höra kunderna när man föreslår att de ska ge sin kräsna hund Klassfoder tex. Då blir det "usch vad krångligt! Det är ju äckligt! Det luktar ju så illa!" Tyvärr kan man inte få alla att ge bra foder. Ett genomtänkt torrfoder är ju i alla fall mycket bättre än matrester och kakor.
Wrooom!

#14 Min förra hund såg ut som att han ville kräkas när han fick klassfoder. Han vägrade smaka på det och när han skulle lukta på maten såg han först illamående ut o sen skulle han rulla sig i skålen ;)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Han kanske trodde det var parfym för att locka till sig damer.
Wrooom!

Jo, det är ju bara synd att folk inte är mer engagerade än så..
Haha!

#15 Så betedde sig min hund också, han ville rulla sig i maten när jag bjöd på Klass första gången. Men för mig var orsaken kom jag på, att jag hade haft maten upptinad i rumstemperatur för länge under dagen. Den kan snabbt dålig märker jag. Nu när jag förkortat tiningstiden så slukas maten.
Men jag ger torrfoder också (Standardt). På en dag blir det oftast 50/50. Ibland får han rått kött (obs. särskrivningen
, min katt åt råttkött), fisk och ägg från när jag lagar mat.
När man inte har tillgång till frys t ex på resa så känns det bra att kunna ge ett torrfoder han är van vid.

Klass är verkligen ett superfoder - om man har tid att hantera det och utrymme nog…! Hållbarheten är i princip noll efter att det har tinat upp. Rätt hanterat så mår hundarna fruktansvärt bra av det, men så fort man ska åka bort, rutinerna blir rubbade osv så är Klass ett rent elände. Ger man dessutom sur Klass är risken mycket stor för dåliga hundmagar…
Det är väldigt bra med medvetna konsumenter, och väldigt bra med välinformerade butiksbiträden! Just omkring foder finns det lika många myter som sorter och indigrienser. Mycket är baserat på "tyckanden" som egentligen är helt personliga och inte grundat över huvud taget i näringslära och kunskap.
Som hundägare måste man hitta ett alternativ som fungerar - både för hunden och en själv. All torrfoder är inte skräp - och all färskfoder är inte toppen… Det viktiga är att söka kunskap hos folk som vet vad de pratar om, och inte grunda sina beslut på hörsägen.
Det är ofta som man får frågan "Vilket foder är bäst?"
Den butikssäljaren som säger att "Den här är bäst!" är ofta ute och cyklar. Många gånger påverkade av foderbolagens säljare.
Det finns inget foder som är bäst, om man inte ger hunden en kanin att äta var eller varannan dag.
Det finns många foder som är bra. Men det spelar ingen roll hur super ett foder är på innehållsdeklarationen om inte hunden vill äta det. Då är det inget bra foder för den hunden.
(Jag har faktiskt erbjudit min lilla hund en död f d frusen mus. Hon backade och tyckte den var jätteläskigt. (Jag har ormar hemma, därav möss i frysen). Däremot så ville min dotters vovve mycket gärna ha en mus - till och med frusen. Hon fick ingen då för jag hade ont om möss hemma men någon gång ska hon faktiskt få en.)
Wrooom!

#19 & 20
Tycker ni har helt rätt, båda två.
Men däremot så kan man ha ett torrfoder med jättebra ingridienser, men då är det bara vätskan som saknas, det går ju som sagt åt väldigt mycket vätska för kroppen att bearbeta torrfoder.
Man kan blöta upp torrfodret. Vet många som låter det ligga en liten stund i blöt.
Wrooom!

Jo det tycker jag också att man kan göra.
Däremot så finns det en veterinär som hete Lisa nånting som påstår att det mycket snabbt bildas mögelsporer i uppblött torrfoder, något som ska ha orsakat många återkallningar. De ska tydligen överleva upphettningsprocessen. Men jag vet inte riktigt hur mycket jag tror på det, men jag har det i bakhuvudet..
Hahaha!
Tillåt mig skratta åt denna veterinär!
Vem blöter upp fodrer mer än det som ska ätas direkt? Ingen tror jag.
Dessutom så finns mögelsporer över allt i luften så de landar på allt möjligt hela tiden. De överlever inte upphettning men så fort man har något framme som blir det mögel på det förr eller senare. Det kan till och med bli mögel på fingeravtryck. Något som faktiskt hjälper polisen när de jagar fingeravtryck.
Wrooom!

Jag säger varken bu eller bä, eftersom jag inte gör så själv. Skulle jag ge torrfoder som jag blöter upp skulle jag forska vidare på det där, men har ingen avsikt att göra så i nuläget.
Däremot så har jag det i åtanke, men jag känner personligen att det mest logiska är precis så som du säger!