Fästingar
Nu börjar fästingarna dyka upp här nere i västergötland. Försöker känna igenom Bell varje dag men det verkar vara svårt att upptäcka några fästingar i all denna päls. Speciellt när de har en massa underull.
Har Sheltien mycket fästingar eller är det så att de inte riktigt kommer åt?
Vad tar ni bort fästingarna med?
Använder ni något fästingmedel typ frontline (eller liknande) eller nått naturligt hopkok?
Jag vill ju inte att min lilla tjej ska få någon infektion av de små monstren. Jag har sett vad de kan göra med både människor, hästar och hundar. :(
Fästingar söker sig till ljusare områden och områden där det inte är så mycket päls. Jag har aldrig hittat en fästing på Ronjas rygg, rumpa eller liknande.
Fästingarna som Ronja har fått har varit i ansiktet, i hennes ljusa krage och högt upp på frambenen.
Ronja får Fixodida Zx i sin mat, ett vitt pulver som gör pälsen blankare så att fästingarna inte får samma fäste. De får dock inte kalla det för fästingmedel längre då det inte fungerar till 100%. Men för vår del så minskade dem drastiskt och man hittar mest krypande fästingar, och dem gör ju ingen skada.
Börja med fästinghalsband på direkten. Gå ner till apoteket direkt om du har tillgång till det. Fästingar tar jag bort med vanlig pincett, men jag har ingen sheltie utan det är en tax jag har.

Fästingarna har även början dyka upp i Värmland, såg den första idag. Dock inte på Zigge. Zigge har inte alls mycket fästingar, kanske 8 st per säsong tack vare Scalibor fästinghalsband. Och bort dem plockar jag med fingrarna.
Mvh Ellenfyrkant
Jag har nästan inga fästingar på Robin sedan jag sätter på Frontline över hela kroppen, och inte bara mellan skulderbladen, jag droppar bakom öronen, mellan skulderbladen och på rumpan. Kombinerar med att bada med tea tree oil schampoo.

Eller så flyttar man till Norrbotten och slipper fästingarna ;) Tyvärr är ju dock taigafästingen på ingång, men än så länge är vi fästingfria.
Min hund är därmed obehandlad.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Jag använder inte frontline, vet att sheltie har blivit dåliga av det och avlidit, scalibour tycker jag är bäst. Förra året hade jag inget utan försökte plocka och spreja över eget kok, (se scalibourfästinghalsband) Min Daisy fick borelia och på det så blev njurarna angripna, så hon fick somna in 7 januari. Det är ett jäkla djur som inte borde finnas, men i sommar blir det nog etter värre efter denna vinter.
Kan shelties bli så dåliga av frontline??
Jag som hade tänkt börja med det. :/
#6 jag har hört att eftersom vintern varit så kall under så lång tid så har många fästingar dött. Men det är bara något jag hört.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Jag har hittat en fästing på min andra hund. Och hört andra som hittat för några veckor sedan.
#7 Ja, många shelties är väldigt allergiska mot frontline.
Vad kör ni andra med mot dessa odjur?
Här i Småland finns det mycket fästingar tyvärr. Jag har redan plockat bort en fästing från Love idag. Jag och min mamma har testat med örthalsband och det fungerade inte alls. Synd då vi helst inte vill använda gifter på våra hundar, särskilt eftersom vi hört att shelties ibland blir mycket dåliga av fästingpreparat samt att vi även har katter som också kan bli dåliga av detta. Jag har funderat på att prova ett bärnstenshalsband istället, har hört att det ibland är mycket effektivt men att det ofta inte fungerar alls, det är nog ganska olika från hund till hund.
Någon som vet vart man kan köpa bärnstenshalsband?
Bor också i Småland bland alla fästingar.
#8 Har hört nu tvärtom då det gäller överlevnad, då det varit så kallt och det bildades ett fint "täcke"ovan jord. Så dom har tydlilgen klarat sig väldigt bra över vintern, Tyvärr…….
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥