Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsjukdomar
Läst 5898 ggr
medde
0

Mjällkvalster.

Vad jag har hört numera så börjar detta med mjällkvalster bli vanligt på våra hundar. Lite vanligare än vad vi tydligen tror.

Men någon som vet lite hur det ska behandlas? Då jag fått många olika förslag på just behandlig på detta.

En del säger Frontline, men läser man på den förpackningen står det inget om detta, Även att köra på medlet igång i veckan. Hmmvför  mycket?

Då man har en hund som inte kan då til exempel ha Expot på reaktioner. Vad använder man då?

Är det någon som haft mjällkvalster på sin hund, samt även hur behandlas det på bästa sätt?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

SparklingTindra
0

Mina har haft mjällkvalster. (eller rättare sagt så misstänkte vi att dom hade det och vet tyckte att jag skulle behandla dom) Enya kliade sig som en galning och var väldigt mjällig. Tindra kliade sig inget alls. Men jag kommer faktiskt inte ihåg vad jag använde för nåt.

Jag tror att jag har det uppskrivet så jag kan kolla upp det senare.

medde
0

#1 Ja gör det snälla du, nyfiken i massor

SparklingTindra
0

#2 Tyvärr så hittar jag inte pappret där det stod vad jag använde. Men det var i alla fall ett medel man skulle sätta i nacken.

medde
0

Då var det nog något av det ja skrev ovan. Men är det någon annan som vet lite mer om mjällkvalster?

Starfall
0

När Frankie var valp fick han mjällkvalster. Vi upptäckte att han mjällade och liade sig något enormt redan några dagar efter att vi hämtat hem honom. Samma dag ringde vår uppfödare och berättade att alla valpar i kullen fått mjällkvalster och rekommenderade en behandling mot mjällkvalster. Vi åkte till apoteket och köpte hem dermocan som vi fick behandla med ca 3 gånger innan mjällkvalstren var helt borta.

Nu finns tydligen inte dermocan att köpa på apoteket längre men jag skulle tro att det finns i vissa djuraffärer. Det finns säkert andra alternativ än dermocan men det var detta vi använde och det fungerade.

Jag gillar verkligen inte mjällkvalster, otäcka små kryp Skrikandes

SparklingTindra
0

#5 Dermocan får inte säljas i djuraffärer heller.

medde
0

Samma gäller väl även andra som då till exemplel Canitex?

SparklingTindra
0

#7 Vet inte om det bara var tillfälligt eller om Canitex har kommit tillbaka. Det hade väl nåt med nån licens att göra..

Cocos82
0

Jag såg idag att Exspot som finns på apoteket skulle ta bort mjällkvalster. Jag har ingen erfarenhet av det så jag kan inte tala om hurvida det är bra eller hjälper.

medde
1

#9 Vet att Exspot tar mjälkvalster, det är det som är lite problemet, då just Exspot är inte bra för mina, då Mickey reagerar illa på just exspot. Där av jag sökte annat. Men ack för du är så snäll och hjälper till  min fråga, känns som ett gissel det här med kvalster