Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 3414 ggr
Maulin
0

Hundfoder, denna djungel, hjäääälp!

Åh, det är inte första gången jag skriver om hundfoder här.
Har hunnit prova både pro plan och nutra nuggets på min kille, innan åt han doggy.

Jag har haft pro plan till annan hund förut och varit så nöjd, men nu ville jag ändå prova nutra nuggets. Men föredrar nog pro plan ändå. Nu får han nutra nuggets den blå för att gå ner lite i vikt och det har han ju gjort nu, och den är för låg aktivitetsnivå och jag har planer för agility, lydnad osv senare.

Usch jag kan inte bestämma mig, men just nu vill jag iafl ha lamm och ris. Och det finns ju i båda sorterna.

Vad är bra respektive dåligt med dessa foder, för och nackdelar. Mätte fodrerna förut och mängden skillde inte så mycket. Nutra är billigare.

Jag blir tokig snart, bara byter hela tiden. Måste det finnas så mycket??

Ellenfyrkant
0

Har inga erferanheter av Nutra Nuggets men mitt mavoritfoder är utan tvekan Magnusson. Dock är det inte Zigges favorit så han äter blandat Magnusson och Royal Canin - påväg att göra ett helbyte till Royal Canin.

Mvh Ellenfyrkant

Maulin
0

Jaså, okej. Gillar han mer Royal canin då?

BrightGloria
0

Har inte heller någon erfarenhet av nutra nuggets, men till mina hundar kör jag Carrier lamm och ris. En del använder det som bantningsfoder. Fungerar toppen för dåliga magar och allergier.
Den fungerar toppen på mina hundar och även om de håller igång mycket och tränar och tävlar agility regelbundet + långa promenader varje dag, så har de bra hull.

Tror inte att du behöver ändra foder för att du vill träna agility.
Försök hålla dig till det fodret som din hund verkar må bra för. Behåll det du har nu och vänta och se. Läs av hunden och se om han mår bra av fodret, gör han det tycker jag inte att det finns någon anledning till att byta. Glad

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Ellenfyrkant
0

#2 Ja, det gör han. Det är också det han är van vid från start. Royal canin går hem hos honom men det är juh individuellt.

Mvh Ellenfyrkant

druttizen
0

Bra att han inte har doggy mer, inte att rekommendera livsmedels mat.
Min uppfödare hade doggy och dom på zoo sa att "ja då kommer det väl spruta ut i bakändan när han byter bort den skiten"

Ja sånt på ica tex, är för mkt spannmål… inte mkt näring osv.
skulle rekommndera att köpa på djuraffär för det första.
De två märken ja är mest fäst vid är Hills och Royal canin.
Dom är nog faktiskt mest rekommenderade av zoo och veterinärer också faktskt, för att tillägga.

sissie
0

#0 Ja, foder är en djungel. En stooor djungel.

Det finns några grundtips som är bra att tänka på.

• Det finns "billiga" spannmålsbaseradefoder som hunder överlever på och det finns bra köttbaseradefoder som hunden mår bra utav.
  • Det finns inget märke som är bäst! Det är helt individuellt för vad som passar just din hund. Om inte hunden vill äta fodret så spelar det ingen roll hur super fodret är.
  • Mängden kött i ett foder är direkt kopplat till hur mycket en hund ska ha av fodret varje dag.

För några år sedan fick jag veta att det finns över 500 registrerade foder i Sverige! Säkert några till sedan dess.

På zoobutiken jag jobbar har vi 20 olika märken att hålla ordning på. Varje märke har sedan i sin tur X antal olika varianter beroende på vad hunden behöver. Och en del fodermärken är hysteriska på att göra nya sorter - på gott och ont.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg