Stressad
Har en sheltie som är lättstressad och jag behöver vara mycket olika övningar. Men jag behöver använda lugnande övningar, inte som lek. Behöver veta lite förslag för att kunna jobba med honom på ett bättre sätt.
Klickerträning kan många gånger vara en lugnande träning då man jobbar med att vänta ut rätt beteende och ge beröm. Mycket hjärngympa för hunden vilket skärper sinnet och minskar stress.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Det beror la på hur du tränar.. Jag menar vifftar du mkt med händerna och tjatar kan det vara stressande eftersom allt händer på samma gång :P

Nosövningar kan vara bra… men det kan ibland stressa vissa hundar.
Något jag annars kan rekommendera att köra myckte mjuk massage. Till en början kanske man får köra korta pass.
Ibland kan det vara bra att helt enkelt inte göra någonting. Vovven är bara med och man gör ingen stor grej av det som händer eller om hunden blir stressad - går lungt därifrån innan det blir FÖR mycket.
/Marie

Jag har också en väldigt lätt stressad sheltie. Så just när hon blir väldigt uppstressad brukar jag köra med passivitets övningar, att hon måste lägga sig ned och bara vara lugn. Detta är väldigt krävande för henne just då hon går upp i stress och tröttar ut henne grymt. Men också när jag tränar med henne så är det viktigast att jag själv är lugn och talar lugnt till henne och att inte vifta med händerna för mycket.
Ända gångerna jag sätter fart på henne är på agility banan. Men jag måste då även veta hur mycket jag kan jaga på henne och att hon fortfarande klarar av att ha "huvudet med i spelet". Ibland om hon blir för stressad blir allting bara fel på banan.
Jag har också en lättstressad hane.
Ett bra tips är passivitets övningar.
Att gå ut på ett trafikerat ställe och bara VA.. bara stå där och andas.
Min får spelet om jag står så där, så jag behöver öva det oftare.
Men att gå ut och i olika miljöer, bara stå eller sitta..
Det lär hunden att till slut koppla av, oavsett miljö.
Så mkt passiva övningar där du inget gör, bara är… utan att titta eller prata med hunden. Det gör massor! :)

Tack för tipset.