Kontaktfältsbeteenden
Vilket beteende vill ni att eran hund ska utföra på de olika balanshindrena i agilityn? Det finns ju massor med olika typer och alla har fördelar o nackdelar.
Själv har jag bestämt mig för running contacts på balansbom och a-hinder. Gungan däremot är jag fortfarande lite tveksam över hur jag ska göra.
Har börjat träna rc och än så länge går det riktigt bra. Har dock inte tillgång till en balansbom, så jag kör på en planka som är upplutad mot trappan på baksidan. Blir inte fullhöjd, men det spelar absolut ingen roll eftersom vi inte kommit så långt ännu :)
Är ni nöjda förresten med det beteende ni valt? Kommer ni välja samma till nästa hund? Har ni några andra tankar gällande kontaktfält eller träning av kontaktfälten?
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Jag kör med running contacts med Zelda eftersom hon är 97% säker på dem och springer inte så snabbt att hon glömmer bort dem.
Med Meya har jag inte börjat med de hindrena än, men lutar åt running här med. Man jag får se. Det beror lite på. :)
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Jag har ju aldrig haft någon "agilityhund", men rc känns som det som jag vill satsa på. Än så länge (*peppar peppar ta i trä*) så springer hon fint långt ner på brädan och visar inga tendenser till att hoppa av i förväg. Det jag kan tänka mig är att hundarna lägger sån fart o tyngd framåt att det blir vida svängar, men det är ju något man får arbeta på då :)
Mellan vilka alternativ velar du mellan när det gäller Meya?
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Jag kör 2+2. Eller, jag har börjat träna det nu. Det började med running contacts. Men Ronja fick alldeles för vida svängar efter KF och tappade sekunder om det var tajta svänger efter balanshindrerna. Sedan när hon fick mera säkerhet och fart på hindrerna så började hon "fuska". Dock har jag kvar RC på A-hindret. Men på gungan och balansen är det 2+2 som gäller. Och jag är helnöjd med mitt val!
Hur jag gör med nästa hund beror på vilken typ av hund jag får. Men förmodligen kanske det blir en större hund och då blir det nog 2+2 där med.
En fråga för en total novis med noll koll som är nyfiken. Vad innebär 2+2?

#4 2 tassar på, 2 tassar av på kontaktfälten i agilityn.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Jag har oxå kört med running samt 2+2. Poitsu fungera bäst med running till en början, men efter att han blivit uppflyttad till agi3 så blev det att börja lära han 2+2. Med Ressu har jag tränat 2+2, men detta vållader problem eftersom han tenderade att komma med en sån fart att bakdelen inte bara på något vis hölls kvar på kontakten. Numera så tränas ju agi bara på hemmanivå då Ressus en höft inte är så bra mera. Men har ju en nykomling som ser ut att ha en naturlig fallenhet för agility
så vad som blir tränat med henne så återstår att se. Om hon är som sin halvbror så misstänker jag det oxå blir 2+2. Det visar ju sej…