Slalom!
När det gäller slalom så finns det ju ett ton med olika lösningar för att få ett snabbt och säkert slalom. Hur har ni gjort för att lära eran hund slalom?
Jag har börjat lite smått med 2x2, men än så länge är det kvar massa tjäle i backen vilket gör att mina slalompinnar är snudd på omöjliga att få ner. Kommer försöka göra en provisorisk lösning med "pvc-rör". Vore hur bra som helst att kunna lägga grunden inomhus i en störningsfri miljö :)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Jag kör 2x2. Tycker det är enkelt och fungerar jättebra.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Hm, Jag har alltid låtit Ronja tänka själv i slalom. Aldrig visat med handen. Ungefär en 2+2 metod, fast ändå inte. Vi jobbade jätte mycket med att hon skulle söka upp hindret själv samt få upp säkerhet och fart.
Nätslalom är ju något som har blivit populärt oxå. Dock har jag själv inte lärt in någon av mina med det. Men fundera på att introducera det åt Kiira.

#3 Det har jag aldrig hört talas om. Vad innebär det?
Det innebär att du spänner ett nät eller galler så hunden inte kan gå fel. Detta har rekommenderats för att bygga upp en självsäkerhet samt oberoende av föraren hos hunden så är ganska sugen på att testa
.
Allemetoden har inte fungerat på någon av mina hundar. Ressu blev riktigt sur och konfundersam när han inte fick gå slalom mellan pinnarna, kanske om jag hade orkat vänta ut han så skulle det ha rett upp sej men började då köra med den gamla hederliga styra med handen metoden, dock betyder ju det att Ressu är inte fullt så självständig som jag skulle vilja i slalomet. Men det hade ju heller inte 2x2 hjälpt till med eller allemetoden. Så därför funderar jag hårt nu på att prova nätslalom…

Aha, har aldrig hört att det kallas nätslalom tidigare :) Men jag vet vad du menar. Det finns färdiga bågar man kan spänna upp på slalompinnarna :)
Det finns det säkert. De jag har sett så är det som nät spänt mellan (dock i bågar). Vet oxå att hönsgaller används flitigt. Dock färdiga bågar har jag inte sett här hos oss iaf 
Jag försöker alltid undvika hjälpmedel som gör att hunden "slipper" tänka. Jag vill att hunden ska förstå varför den gör som den gör. Och alla hjälper måste alltid tränas bort, vilket kan göra att inlärningen tar väldigt mycket längre tid.
Man brukar säga att det finns två sätt att lära hunden slalom:
- Kunskap först, fart/säkerhet sedan (te.x. 2+2)
eller - Fart först, kunskap sen. (te.x. allémetoden)
#8 Hur började du inlärningen då? Alltså riktigt i början?
Nu är det ju så att det finns många olika metoder, och ingen kan ju säga vilken som är rätt eller fel. Det är något som man som skolare lär sej snabbt
. Det som funkar superbra på vissa så fungerar inte alls på andra…
#9 Precis, jag menar inte alls att den ena är bättre än den andra. Jag skrev bara vad jag föredrar, i all typ av hundträning. Dvs - Låt hunden tänka själv, få den att förstå vilken uppgift den har.
Det första vi fick lära oss var på nybörjarkursen som var en metod som inte alls fungerade för mig och Ronja. Hon förstod inte vad som förväntades av henne och blev låg och ville aldrig springa in i slalomet. Det vi gjorde då var att gå mot slalomet, hunden går in i första porten, man säger "bra" och ger godis på andra sidan av nästa port. Sedan utökar du port efter port.
Det som sedan skedde var att jag gick en kurs för Eva Bertilsson och vi fick lära om slalom nästan helt från början. Det jag fick göra då var att ställa upp tre portar i en triangel. Jag är på insidan av slalom och går med Ronja. Missar hon en port, går vi bara vidare och utesluter belöningen. Varje gång hon går in i en port får hon godis och massor med beröm. Jag håller kvar godisen framför nosen på henne medans vi går vidare, när jag tar bort godisen ska hon hitta nästa port. Gör hon inte det så går vi vidare mot nästa.
Vi byter även håll så att hon får träna på högerslalom. Ska se om jag kan filma detta någon dag, låter ju inte klokt när man försöker skriva ner det!
Nästa steg var att ställa upp enskilda portar på en rak linje. Med ungefär 4-6m mellanrum. Vi gjorde likadant som i triangeln. Ju säkrare hon blev ju närmare flyttade vi ihop portarna. Tillslut stod det tre stycken 4-pinnars slalom. När hon kunde dem från alla möjliga håll och kanter började dem flyttas ihop och sedan stod dem där, ett fullt slalom på 12 pinnar. Nu kan hon kallas in och jag står på andra sidan, skickas från flera håll osv osv. Just för att hon lärde sig att söka efter slalomet själv.
Förstår ni ens liiiite vad jag menar? :)
Jag håller på med 2x2 metoden och är skitnöjd med det! Kom faktiskt precis in från ett slalompass och idag vred jag portarna så dom står helt rakt (som ett riktigt slalom) fast jag har bara 4 pinnar än så länge. Jag har känt att så fort han fattade vad det gick ut på så har jag kunnat rotera portarna ofta och han tar ändå rätt så gott som varje gång.:)
Det jag ser är så bra med 2x2 är att dom får tänka själv, och när dom väl har kommit på vad det går ut på, så går det fort fram plus att det lönar sig i slutändan då hunden kan springa hela slalomet själv och är säker på ingångarna, om man kör tex "visa" metoden så kan det bli svårare att lära hunden rätt ingång.