Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: allmänt
Läst 2824 ggr
Maulin
0

Hjälp mig bli av med fästingarna!

Okej nu har det börjat krylla av fästingar här. Hittade den fjärde på min sheltie nu, den hade dock inte satt sig ännu.

jag har ju funderat på frontline till båda mina hundar. Men törs jag prova detta på honom? Vissa shelties tål de ju inte.

Niini
0

Hittade själv första på Turbo idag efter en lång dag med fritt springande igår. Blir nog att leta fram sprejflaskan nu!

Vi kör med Frontline på spejflaska, enda som vi tycker fungerar. Skulle nog säga du måste ta o testa dig fram vad som passar er :)
Dock är örthalsband sällan fungerade på långhåriga raser. O Fronline som ska droppas i nacken hade noll verkan för oss.

Maulin
0

Vad är det för spray du har? Trodde bara det fanns Frontline som man droppade..

Niini
0

#2 Frontline vet heter den, bild på flasorna finns här. Men den större har jag dålig erfarenhet av, tycket vet var väldigt svårt att få det bra spritt då det var väldigt stark stråle. De är lite omständiga att applicera då man i regel använder plasthandskar för o massera det över hela hunden, men mycket bra effekt :)

Maulin
0

Okej.

Har pratat med hans förra ägare nu och hon hade haft Frontline spot on till honom.

Frontline blir det, frågan är vilken sort då :)

medde
0

Frontline har även nu utkommit med en ny. Frontline Comp

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Maulin
0

Niini:
Jag har köpt en sprayflaska och sprayat honom ikväll. Går du på den exakta mängden de ska ha per kg? De blev en väldans massa sprutande. Jag tog den stora flaskan eftersom jag har fler hundar. Men upptäckte ju såklart att de var en stark stråle, men jag gjorde så gott jag kunde, får se hur det funkar på honom. Men nästa gång provar jag nog dropparna. Tyckte detta var lite jobbigt.

Niini
0

#6 Som jag sa är det lite omständigt, speciellt när hunden inte är en valp på 2 kg mer ;) Brukar inte bli exkat men bara jag får det ditåt o sprejat över hela hunden så är jag nöjd :)

mojsans
0

Tycker att scalibour halsbanden är bäst, har det på mina hundar och det har aldrig visat sig att de mår dåligt av det, Glad

ChallisQ
0

Hej!

Jag vill bara tala om att det finns ett homeopatmedel som heter Ledum som man kan använda för att förhindra fästingburna sjukdomar.

Man KAN ge det förebyggande men där går erfarenheterna isär om hur effektivt det är att stoppa fästingarna från att sätta sig. Däremot om man ger det när hunden fått kraftiga fästingangrepp eller om huden runt bettområdet är röd och irriterad så ger det mycket bra resultat Glad

Tänkte bara nämna ett alternativ till dessa medel som faktiskt är gift.

druttizen
0

Wilmer har klarat sig jättebra ifrån de små "asen". Tungan ute

Bara EN har krypit på honom, ingen har än satt sig på honom.
Nu har han haft frontline i någon vecka eller så…
Jag kör med frontline spot-on och det sägs vara bäst på flera sätt.
Milt, men bra och shelties brukar inte må dåligt av det heller.

Jag brukar se till att bada Wilmer ett dygn innan..
Eftersom man sen ska undrvika bad, för det sköljer ur frontlinen
Så ser jag till att bada innan varje spot-on, så är han ren i en månad typ.

Man ska låta hunden vara torr ett dygn ca efter bad. Innan man tar på spot-on, så slipper dom hudirritationer som kan bli om hunden är rätt nyligen torr.

Finns inget att klaga på!
Självklart så hjälper inget medel till 100%, men oj vad det ändå gör massor med mitt frontline spot-on

Lycka till ;)

Ressu
0

Jag har tidigare kört med scalibour på mina hundar. Men iår beslöt jag mej för att testa på ett annat medel som heter Pratic. Det är ett medel som veterinären rekommenderade åt hundar som kan vara känsliga. Det är ett spot-on medel.

Nu kan jag inte säga mera än att ingen av våra fyra hundar har haft besvär eller klåda av medlet samt att ingen ännu har haft någon fästing på sej trots att vi bor på ett ställe där det bokstavligen kryllar av dom äckliga små krypen… (dock de har bara haft medlet i en vecka på sej ännu). Kan återkomma med mera synpunkter på medlet efter någon månad Glad

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

medde
0

#9 Var finns det att finna?

ChallisQ
0

#12 Det går att köpa av mig eller andra djurhomeopater Glad

medde
0

Kommer att höra av mig til dig via pm senare.