Utseende? viktigt?
Hej, jag undrar om valparna får samma utseende som sin mor?
Jag har alltid önskat mig en sheltie och ljust nu har en vår bekants tik valpat. Men sanningen är att tiken är väldigt (ful ) jag vet att man inte ska bedöma hunden efter utseendet men jag har alltid önskat en söt sheltie.
Ska jag skita i utseendet och köpa en valp för att tiken är snäll?

Personligen tycker jag att valpens personlighet och friskhet är det absolut viktigaste.
Men det beror även på vad man vill göra. Vill man ha någon som man kan vinna på utställningar med så får man titta lite noggrannare. MEN - trots att föräldrarna är snygga är det aldrig en garanti för att valpen blir snygg. Likadant har jag sett snygga valpar efter föräldrar som kanske inte följer rasstandarden helt. Titta även på hur hanen ser ut. Valpen ärver inte bara utseende efter sin mor.
Tänk över varför du vill ha en sheltie, vad är det för typ av hund just du letar efter? Vad är viktigt för dig? Du skall ju skaffa en kompis och familjemedlem som du skall trivas med och varar bunden till i kanske 15 år framåt. Då är det viktigt att du får något du verkligen vill ha.
/Marie

Du har nog rätt. Det var ganska egoistiskt av mig att skriva att hunden inte är fin. Både tiken och hanen är jätte gulliga och snälla. Jag har inte tänkt vara med på utställningar så att utseendet spelar inte en så stor roll.

Hälsa och mentalitet först, utseende sen :) Iallafall för mig :)
Sen kan två "fula" föräldrar få en championvalp och två champions kan få "fula" valpar, så att köpa valp är verkligen att köpa grisen i säcken.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
För mig är det viktigt att köpa valp med bra och stabilt psyke, dvs inte överdrivet rädd av sig. Inte heller ska den vara aggressiv, det får den absolut inte vara. Dock vet jag att valpar kan "utveckla" oönskade beteenden när den växer upp men där får man som ägare se till att miljöträna sin valp samt stärka dess självförtroende så den inte blir för rädd.
Hälsan är också mycket viktig, jag skulle tex aldrig köpa en valp där jag inte kan kolla stamtavlan, dvs en blandras eller renras utan stamtavla. Jag vill kunna kolla upp min hunds föräldrar, deras föräldrar osv. På veterinärdata kan man se om hunden har tex colobom eller crd, i bästa fall kan man även se hurdana höfter hunden har (om den har hd-röntgats vill säga).
Utseendet på valpen är inte lika viktigt som temperament och hälsa, men visst kan man tycka att en viss valp är sötare än en annan. Men andra redan skrivit är det lite som att köpa "grisen i säcken" då man köper valp. Man kan aldrig riktigt veta hur en valp kommer se ut som vuxen. Fast detta gäller ju även temperament och hälsa.
Ofta brukar far- och morföräldrar påverka en valps utseende mer än vad mamma och pappa gör. Varför vet jag ej men ofta kan man känna igen far/morföräldrarna mer i en valps utseende som vuxen. Fick själv två valpar efter min tik för några år sedan. Hanvalpen är en kopia av deras morfar.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!