Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 1574 ggr
Cocos82
2010-05-18 00:22
0

Sotis

Jag har en sheltie på 9 månader som är otroligt svartsjuk på min pojkvän. Varje gång vi kramas eller myser så skäller och pratar hon.

Hon kan till och med vara ute och så hör hon att vi pussas så kommer hon inrusande och skäller.

Min pojkvän leker ofta med henne, går ut och går med henne och som jag ser det har de en rätt bra relation till varandra. Och vi gör mycket saker tillsammans alla tre och hon får oftas vara med när vi gosar.

Ska jag säga ifrån och ignorera henne när hon håller på eller ska jag försöka få med henne så hon inte känner sig utanför?

Någon som har erfarenhet om en svartsjuk hund?

Mexxie
2010-05-18 18:25
0

Oj oj oj…!

Hon låter riktigt svartsjuk. Kanske kan du överlåta lite vardags-saker mer till din pojkvän?

Låt honom ge henne mat, godis, gå ut och gosa, givetvis.

Hon kanske övervinner sin svartsjuka om hon inser att din pojkvän faktiskt är riktigt snäll?

Testa och låt honom bygga en bra relation. Låt dem göra saker tillsammans som Sotis tycker om.

BrightGloria
2010-05-18 21:21
0

Jag har för mig att Härliga hund hade en artikel om det en gång. Ska se om jag finner det i någon av mina tidningarna. :)

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

MarieSchroder
2010-05-19 10:52
0

Först - en sak man skall tänka på är att ur hundsynvinkel så är det inte enbart fråga om svartsjuka. Tror jag nämnt det i andra trådar förut men om man observerar hundar som leker så är det väldigt ofta en går emellan när två börjar leka lite väl häftigt. Enligt Turid Rugaas som skrivit om Lugnande Signaler är det ett sätt för hunden att förhindra bråk. Bråk skadar och försvarar flocken och närhet, speciellt när den börjar bli lite intensiv är en källa till bråk…

Den insikten löser ju dock inga problem Glad! För oss människor behöver vi ju närhet för att förstärka vår flock Skrattande!

Hade problemet med min förra hund men det gick bort efter ett tag. Jag gjorde ingen större affär av det hela. Husse fick även som #1 föreslog; göra många vardagssysslor. Men jag såg också till att ha med henne och mysa med henne så ofta som möjligt precis som du beskrivit att du gör. Ibland ignorerade jag henne också…

Hoppas det går bra för er!

/Marie

Cocos82
2010-05-19 11:43
0

Tack för alla svar.

Jag hade inte själv tänkt på hundens naturliga beteende men när du säger det så är det ju så klart att den aspekten finns med. Tack för påminnelsen. Glad

Ska ge henne lite tid och se till att de gör mer på tu man hand. Så hoppas jag att det löser sig. Skrattande