Cykelmotionera
Jag har fått lära mig att när man cykelmotionerar en hund så ska hunden trava och inte galoppera. Speciellt på hårt underlag som asfalt.
Nu undrar jag varför? Har sett många som låter sina hundar galoppera.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Kanske för att det är ganska jobbigt att springa det snabbaste man kan hela tiden, och om man stannar så blir man strypt eller släpas efter på marken.
Jag föredrar att gå.
För det första så tror ja det har med leder… att muskler och leder kan ta stryk.
Man bör vänja kroppen successivt och man ska inte börja cykla med hunden förän den är 1-1½ år, och har utvecklad kropp som kan klara detta.
Man ska försiktigt öka både hur länge man cyklar och hur fort.
I början gick jag bara med Wilmer, sen cyklade jag vääääldigt långsamt.
Det var ju högt tempo för han men långsamt för Mig.
Kunde successivt öka lite, men bara väldigt försiktigt.
Nu cyklar jag inte med honom längre och jag lät honom aldrig galoppera heller. Men skulle jag börja cykla igen så blir det att börja om. Att cykla så han springer försiktigt bara, sen successivt öka både tid och fart. Man får ha tålamod.
Men som sagt. För muskler och leder, så bör man vara försiktig

Asfalt är ju ett väldigt oflexibelt material, det blir stötigt att springa och leder, muskler, ligament etc utsätts för mer "trauma" jämfört med att springa på mjukt underlag (grus, gräs). Det är ju bara att jämföra när du själv springer, vad är skönast? Asfalt eller gräsmatta?
Jag har haft pointer tidigare och för honom var det betydligt mer naturligt att ligga i galopp, jämfört med i trav. Däremot tror jag att det allra bästa är att intervallträna. Snabbare ibland, saktare ibland. Och att inte tvinga hunden. Däremot ser jag inget fel med att peppa hunden med rösten, men det gäller också att ha lite allmänt vett.
Och såklart ha en bra sele på hunden (såvida den inte lägger i minsta tyngd i halsbandet). Bäst är en sele med y-front som vilar på bröstbensknappen.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se