Åksjuka och "uppställning".
Halloj!
Jag har två mindre problem som jag skulle vilja ha lite tips på hur jag ska handskas med.
Sess blir väldigt åksjuk när vi åker bil. Man skulle kunna fylla en liten hink med dräggel och kräk - så illa är det. Veterinären jag pratade med sa att jag skulle åka korta sträckor med pauser och belöning. Men det hjälper ju inte. Enda gångerna hon inte kräkts och drägglat sådär, sånär på någon gång, är när hon haft en hund till att åka med. Vi bor på landet och åker mycket bil, vilket är något som måste fungera så hon slipper ligga hemma själv.
Det andra är att jag försöker träna på att ställa upp henne för utställning. Och hon tycker jag är så äckelvidrig när jag försöker med det! Jag har korv och glatt humör, men det hjälps icke. Hon kör svansen in mellan benen och sätter sig. Försöker jag ställa henne upp så kan hon även kissa på sig enstaka fall. Varför gör hon så? Hon är så extremt trevlig på alla andra sätt och glad. Hon är egentligen ingen feg hund, utan pigg, alert och med mycket framåtanda. Skitglad helt enkelt.

Åksjuka: Min sheltie Meya har också varit obotligt åksjuk och kissat, dregglat och spytt om vart annat. Nu är hon mycket bättre.
Jag har alltid haft henne i knät när vi åkt bil. Där kan man hålla henne så att hon inte gungar så mycket. Sedan var det bara att låta henne långsamt vänja sig. Hon tycker fortfarande inte om att åka bil, men nu mer hoppar hon in i bilen utan att behöva tvingas. Håll ut och bete er som vanligt. Ge henne inte någon mat tätt inpå bilturen och låt det ta tid.
Du kan även testa D.A.P. Finns hos veterinären och apoteket (?)
Uppställning: Även här måste du låta det ta tid. Ställer du henne på ett bord så är det antagligen det som hon tycker är läskigt. Vänj henne vid beröring innan du sätter upp henne på bordet och sätt sedan upp henne på bordet, klappa beröm och ta ner igen.
Träna mycket närkontakt på henne. Tryck på henne och lyft på hennes ben, blås på henne, lär henne att du får ta på henne.
Träna in kommandot "Stå". Det behöver du inte göra på bordet. Utan det räcker på gräsmattan eller nåt. När hon står upp så säger du "stå" och berömmer.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Tack för tipsen!
Knät klarar jag inte av att ha henne när jag kör bil.
Det går inte att hon klättrar och dreglar på mig då det blir en enorm säkerhetsrisk både för henne och mig. Ska jag åka iväg så får hon ingen mat inom 2-3 timmar. Det fungerar inte alls.. Ska absolut kolla DAP.
Med uppställningen har jag inte haft upp henne på något bord, utan tyckt att hon ska vänja sig att stå på marken/golvet först, så att det inte ska vara superäckligt. Jag fixar och tar på henne dagligen, men det är just när jag ska försöka ställa upp henne som hon tycker att det inte är kul. Kanske för att hon inte vet vad som förväntas utav henne? Jag vet inte… 
D A P finns även numer hos en del zoobutiker.
Jag skulle rekommendera sprayflaskan som man tex kan spreja på en fäll, eller en halsduk att sätta runt halsen på hunden.
Väl värt att prova.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Vi sprayade D A P i bilen 15minuter innan vi skulle åka ner till Varberg och alla tre hundarna sov gott hela de 38milen ner. Förutom då vi tog kisspaus.
Det är ju inte 100% chans på att det fungerar på alla hundar men det är väl värt ett försök. Det är dessutom inte så dyrt. :)
//BrightGloria
- Hemsida

Vad är DAP om jag får fråga? 

Hej!
Jag har också en åksjuk sheltiekille på 5 mån. Har provat DAP och sprayat som bara den på hans filt, har inte hjälpt. Blev lugnare när vi satte in bur i baksätet med filt över. Han greglar som bara den… och till slut kräks han. Men det är möjligt att det skulle vara värre om jag inte sprayade med DAP. Så jag fortsätter spraya och vi tränar korta stunder nästan varje dag. Vi tränar också att bara gå in och äta sin mat i bilen. Det går bra. Hoppas detta går över till sommaren när semestern börjar…..

#7 Jättebra att du fortsätter att träna med honom så. Tillslut vänjer dem sig. :)
//BrightGloria
- Hemsida
Det finns ju även för hundar åksjukepiller som man får hos veterinären. Många gånger så hjälper det att hunden har några gånger åkt bil utan att må illa så lugnar dom ner sej och slutar dregla, spy osv.
Vi hade problem med Kiira och åksjuka. Men efter två resor utan dregel och spyor så går det mycket bättre. Inte är det roligt ännu, men hon mår iaf bra i bilen. En sak som har funkat bra hos oss är att hon har åkt framtill i famnen så att hon ser ut.

När det gäller hanteringen så börja smått och belöna flitigt. Gör det till en rolig lek. Ge superdupergott godis och ta små, små steg i taget. Kissar hon ner sig av obehag så har du gått alldeles för snabbt fram. Belöna istället när hon spontant står stilla av sig själv.
Hur reagerar hon när du klipper klor, borstar o sånt? Hur gör du när du ställer upp henne?
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Det är ju så att hon måste åka bil med mig, eftersom det inte finns annat sätt att ta sig här. Och eftersom jag inte vill lämna henne ensam hemma längre tid så måste hon åka bil med mig. Jag har aldrig sett någon annan hund haft problem med åksjuka och det var absolut inget vi väntade oss när vi skaffade hund… Men igår när vi åkte bil så fick hon åka i en liten transportbur som hon brukar vilja ligga i när vi är hemma. Den är visserligen förliten för henne, men det är kanske bättre att hon får åka i den ett par gånger så hon inte känner sig osäker/rädd/stressad.
Kloklippning och borstning är inga problem. vi har gjort det till en trevlig stund. Har korv i handen när jag försöker ställa henne och det som hon tycker är obehagligt, som jag tolkar det, är när hon sätter sig/lägger sig ner och jag lyfter upp rumpan på henne. Igår när hon hoppade upp och la sig på mig i soffan så upptäkte jag att jag blev blöt. Så nu undrar jag om det inte var så att "hårsträngen" som går från vulvan är den jag blivit blöt av när jag flyttat och tagit på hennes ben och att hon inte kissat på sig. Jag vet inte.
Jag har nästan motsatt tips när det gäller åksjukan. Åk riktigt långt! Så långt att hunden somnar vare sig den vill eller inte. Här är det fullständigt självklart att hundarna ska med de gånger det inte är omöjligt, och då vänjer de sig, jag lovar!
Det råder delade meningar om åksjuketabletter. Jag tycker att det är jättebra och att man ska börja med en låg dos redan till den lilla valpen när man märker att den dräglar och/eller kräks. Detta för att så fort det går få bort den negativa förväntningen inför bilåkandet. För ni som har åksjuka hundar har säkert märkt att de dräglar när man bär dem mot bilen, långt innan de ens satt en tass i den!
Så minst en timme innan man åker ska man ge tabletten, så att den hinner verka ordentligt. DAP är bra, liksom en trygg vuxen hund som gillar att åka bil!
Jag har precis samma problem med min lilla valp Kazper. Han är hemskt åksjuk och kräks nästan direkt då han hamnar i buren. Jag försöker träna bort detta genom att låta honom vara i bilen utan att åka någonstans, några minuter några gånger om dagen. I början dreglade han ner allt som fanns i buren, men nu klarar han att vara i bilen utan det minsta problem. Snart är det dags att prova att åka mycket korta rundor och avsluta med något jätteskojigt. Då kanske han får en positiv erfarenhet av att åka bil:)
Prova att trycka ner en bomullstuss i ena örat,
det ska på nåt vis störa balansnerven (?)
Det hjälper på 2 av mina som är åksjuka,
när jag missat bomullen så har jag stoppat ner mitt finger i örat och det har också hjälpt