Någon provat Skudo?
Då Mickey visade sig inte klara av Frontline har jag börjat söka mig efter andra alternativ som finns på marknaden. Hittade på en liten "dosa" som avger sig ultraljud i pulser och ska verka bra mot fästingar. Nu undrar jag om något provat den. Dosan heter Pet Skudo och förs av Tickmera. Man hänger den i halsbandet och ska fungera i ca ett år innan batteriet är slut, som ej går att byta.
Vore väldigt intressant att höra om någon provat denna samt hur d tyckte den fungerade.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag har inte nån erfarenhet av det tyvärr, men var det den det stod om i Hundsport?
Hej!
Min lilla sheltie, 5 1/2 mån, tål inte scalibor. Så nu har jag Skudo dosan. För att den ska ligga rätt mot pälsen hela tiden så har jag sytt fast den i halsbandet. Vi har mycket fästingar här, och när vi varit i skogen så har det krypit 1-2 fästingar på honom. Det gillar jag inte. Det står att Skudo inte riktigt hjälper där det är mycket fästingar. Så då har vi när vi ska till skogen, sprayat med fästingspray på halsbandet (inte direkt mot pälsen). Det har gått bra, inga krypande fästingar hittills. Nu har jag ju en valp så det blir ju inga långpromenader men hittills har det hjälpt, känt mig nöjd. Vi går en tur till skogen varje dag där han hoppar i gräset och har kul nära sjön och där finns mycket kryp… När jag sprayar rikligt på halsbandet så kommer det över lukt på hans päls. Man kan också spraya på ens hand och glida över pälsen, t ex vid svansen och benen. Han har inte reagerat alls mot lukten. Jag själv börjar vänja mig vid lukten. Man kan göra eget spray med vitlök i, så blir det billigare.
I Hundsport var de inte så värst imponerade av Skudo.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Har köpt en nu, men med all säkerhet slängt pengarna i sjön… Men vill dock prova ändå. Ärligt så tror jag väl inte så mycket på denna dosa. Men vill prova som sagt
Mickey har ju även sitt bärnstenhalsband som jag fick i julklapp. Men han blir ju fin i alla fall med sin halsband:-)
#4 Man vet aldrig, det kanske funkar. Definitivt värt ett försök. Frontline (den vanliga) verkar inte fungera på en av mina, däremot fungerar bärnstenen på de som inte har Frontline.

På de hundar som testade den i tidningen Hundsport fungerade den inte. På en hund hade den väl fungerat sådär. Men personligen skulle jag vara tveksam att sätta på min hund något som durrar/låter hela tiden. Måste vara otroligt stressande.
Jag skulle hellre då testa att tillsätta ett b-vitaminpreparat i maten, tex Shyfeeder-B.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

#6 Så tycker jag med. Måste ju vara jättejobbigt.
B-vitaminpreparat låter betydligt bättre och nyttigare. :)
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Ultraljudet ligger en bra bit ovanför hundens hörselområde, så de ska inte kunna höra det.
Wrooom!
#6-7 Den är som sisise nte störande, på den frekvensen den ligger på så är det inget besvär. Även ni själva kan inte höra den, dvs om ni inte sätter den till örat.
#6 Min hund märker inte ens av dosan, han kör på som vanligt ute. De flesta hundar, vad jag vet, reagerar nog så.
#10 Instämmer helt med dig. Inte gör Mickey skillnad om "dosan" är på eller inte.,

Hoppla!
En liten varning. Tingeling och ett par hundar till jag känner tålde INTE dosan. Provade förra året. Hon blev loj, nervös, ljudkänslig, stressad och deprimerad. Det förbättrades omedelbart när jag slängde ut dos-eländet.
En av mina bekanta säger att hans Aussie fortfarande är skotträdd sedan han provade dosan…
Den funkar säkert fint på vissa, men håll ögonen öppna!
/Marie

#12 Tidigare hyrde jag rum i ett hus som helt plötsligt började tjuta. Rejält. Jag hade ingen aning om vad som hade inträffat, utan började misstänka att jag fått problem med öronen. Tills jag fick veta att det installerats en sk "ljudlös" musskrämma i huset (dvs en skrämma som vi tvåbenta inte ska kunna höra, men som mössen reagerar på). Efter det är jag väldigt skeptisk till saker som ska låta ljudlöst så att säga.
Skudon har fått dåliga betyg, än så länge har jag inte hört talas om någon som tycker om den? Det är flera som gjort egna tester med infångade fästingar och Skudodosan o där fästingarna betett sig helt normalt och tom klättrat runt på dosan utan problem.

#13 Jag hör också musskrämmor! Min stora fasa är att grannarna sätter upp en. Hade en granne som satte upp en för ett par år sedan. Hans mål var att skrämma bort katterna som satt och myste på hans heliga BMW om nätterna (fnissa fnissa). Mej irriterade han rejält men katterna fortsatte att rulla runt på den rejäla motorhuven! 

#14 Det slutade med att jag åt alla mina måltider inne på rummet, för jag stod inte ut att vistas i köket där musfällan installerats och där den (såklart) tjöt högst. Jag hörde den in i mitt rum, men man stod ut iallafall.
MarieSchroder & Chanku: Fast dosan är ju testad för att hundar & katter inte ska störas? Och att en enstaka på hundra inte tål förekommer självklart, men man kan inte riktigt dra alla över en kam sådär tycker jag.
Om den inte fått bra recensioner så räcker jag upp handen och gör mig hörd, om det räknas, för min hund har inte fått en enda fästing hittills, så jag är positiv.
Sen finns det inget medel som är hundraprocentigt heller :)
Jag har dosen som jag sagt på Mickey, och den har den fungerat ypperligt bra. Då han inte kan ha medel som Frontline, Scalobor med mera.
Jag är nöjd än så länge och inte märkt något negativ på min hund, äve inget på min andra som finna alltid i hans närhet

Jag prövade ett par veckor förra året, tyckte faktiskt att jag märkte att hon fick mindre fästingar på sig.. Men den funkade inte att bada med och med senil matte så var det tyvärr drunkningsdöden för vår Skudo!
#18 Så lär det väl bli här också till slut.
Är det någon som läst eller sett lite om den nya "taggen" som finns på markanden?
Shoo-tag har vi på jobbet. Den har varit på marknaden i Finland i några år innan den kom hit och ska visst fungera riktigt bra. Hundarna kan även bada med den. Ett plus i kanten.
Den är magnetiskt så man får passa sig så man inte lägger den tex på en högtalare. Då förstörs den.
Den likväl som andra preparat är inte 100%. Men den ska reducera antalet fästingar med cirka 90%.
Ett tort plus är att man ska spara kvittot och gärna kartongen också i 30 dagar, för om man inte är nöjd med resultatet så får man pengarna tillbaka. Det är tillverkaren som har detta erbjudande.
Grossisten som leverar Shoo-tag heter Lupus, Västerås.
Ett annat medel som man kan ha på hundar är PROBS Dog-Deo och Dog-Deo Spray. Dom kamoflerar hundens doft så det ska ha en god effekt på odjuren.
Wrooom!

Ja, dosan lär vara testad men som du skrev kan man inte dra alla över en kam. Vad jag tycker är viktigt är att man trots tester vet att bieffekter kan förekomma och är observant.
Jag svär fortfarande över att jag inte märkte något förrän efter en tid. Trots att jag är tränad att titta efter små, knappt märkbara symptom kom dessa så pass smygande att jag var idiotiskt seg att slå ihop 1+1. När jag väl greppade och slängde ut eländet blev hon dock bättre snabbt.
Tycker det är lite oroande med aussien jag känner som blev skotträdd på kuppen och fortfarande är det.
Även om något är giftfritt eller har testats betyder det inte att det är ofarligt eller fungerar på alla individer. Detsamma gäller magneter. Vissa individer kan vara väldigt känsliga för magneter så det är bra om man är observant även där. Men för alla som kan använda något av dessa medel måste det vara toppen att slippa giftet! 
Biverkningar får alltid någon individ av något medel, så är det med allt. :)
Ja, tyvärr. Likväl som inget preparat är 100%. Inte ens de giftiga. Det finns alltid fästingar som klarar hindren.
Wrooom!