Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettskador
Läst 2579 ggr
medde
0

Hundraser förbjuds i Danmark

Den 1 juli 2010 kommer kamphundar att förbjudas i Danmark. Det är totalt elva raser som kommer förbjudas. Det är enl Xpressen hundar "De raser som förbjuds från den 1 juli i Danmark är rena kamphundar avlade för att slåss samt en grupp vall- och vakthundar från Sydamerika, USA och Östeuropa"

Om du klickar in dig på länken så ser du även en lista med samtliga raser.Länk

Vad tycker ni om det här beslutet? Jag känner mig kluven om det hela, men tyvärr är det ju så att det oftas är ägaren som felar. Men går det inte att få bukt med på ett annat sätt så ser jag det som ett nödvändigt måste.

För jag ska erkänna att möter jag kamphund ute och ägaren verkar inte vara ok, så flyttar jag på mig ganska snabbt bort med mina hundar.

Min granne satt vid en busshållplats nu i veckan med sin hund och väntade. På en sekund så kom det en lös kamphund modell pittbull och tuggade hans hund sönder och samman. Ägaren försvann snabbt och grannen fick bege sig till djursjukhuset. Men det är klart detta kan hända även med andra raser men men,,,,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ellenfyrkant
0

Ser inte staffordshire bullterrier, bullterrier eller miniatyr bullterrier på listan. Dessa klassas juh också som kamphundar ?

Jag tycker att förbudet är bra och tycker att det borde införas i Sverige också. Dessa hundar hamnar så ofta i fel händer och blir en livsfara för både djur och människor. Risken finns att då istället andra raser börjar kamptränas men kamp ligger inte i några andra rasers än just kamphundars förflutna, därför kommer en schäfer, boxer, rottweiler.. you name it, inte bli lika farliga. Tror även att chansen finns att de värsta "fel ägarna" drar sig någon annanstans.

Mvh Ellenfyrkant

falkbacke
0

Däremot så ÄR ju faktiskt kamphundarna avlade just för att kampa, och det kommer man inte ifrån.

Även fast man inte försöker bevara vallegenskaperna hos sheltien(de har inga vallhundsprov eller liknande och jag har inte hört någon som använder sina shelties till vallning i första hand men rätta mig om jag har fel) så vallar dom ju fortfarande, eller är det bara min hund som gör det? Fastän jag inte tränat henne till att valla så finns det i henne, så som det finns i en kamphund att "mörda" andra trots att ägaren är världens bästa.

Så nej, jag tycker inte att det "hänger på ägaren." Inte blir min sheltie en älghund bara för att jag tränar henne, och hon slutar inte heller vara vallhund för att jag INTE tränar henne.

Sen har jag inte direkt nån åsikt om att Danmark förbjuder raserna, för mig kvittar det om de är kvar eller ej.

Emaljoh4
0

#2 så som det finns i en kamphund att "mörda" andra trots att ägaren är världens bästa.

Så du menar att en kamphund, låt oss säga AMstaff, har i naturen att rent oprovocerat flyga på en människa och bita den i ansiktet?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

VickiochTova
0

Nja, jag är tveksam till att detta är det bästa sättet.. Har träffat många trevliga hundar av raser som ska förbjudas men det är ju tyvärr ägarna som har brister!!

Och jag tycker att man ska tänka på att "kamp"raserna har varit noga med att hundarna aldrig ska visa aggression mot människor, och ofta så är det ju blandrashundar som orsakar skador på andra hundar..

Hur kontrollerar man det senare om raserna förbjuds, kan man importera blandrashundar? Hur kan polisen se vilka raser som finns i en blandras?

Skulle absolut älska om alla dessa grova hundattacker försvann men jag är skeptisk till att det fungerar med förbud?

Chanku
0

Jag tror att många av dessa hundattacker sker av blandraser. Är det nån ung kille som vill vara matcho så går man inte o köper en Dogo argentino för 15.000 när man kan köpa en "pitbull" (hopkok) för 500 kronor.

Jag betvivlar att hundattackerna minskar med ett förbud, tror det har gjorts en undersökning som visar på att det inte är någon större skillnad.

Däremot finns det vissa raser som jag inte riktigt tycker passar in i det svenska samhället som det ser ut idag och då är det främst de stora boskapsvaktande raserna jag tänker på.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

medde
0

#4 Du har rätt i en sak, blandrashundar! Jag vet flera som tog in via Norge Shar pei som just blandrashund. Detta skedde på den tiden hunden var förbjuden här i Sverige. Så visst är man påhittig så öser sig mycket. SEn om det faller utanför ramen av laglighet det är ju en annan sak.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

MarieSchroder
0

Ang. det här med avlade för att kampa.

En av de instruktörer jag tränar för var på specialutbildning för att lära sig mer om kamphundar.
Efter att de som hade kursen (hängivna och mycket duktiga kamphundsägare och tränare) flera gånger talat om att kamphundar var avlade för att aldrig bita en människa så undrade min tränare hur det egentligen var med andra hundar då.

Svaret var att eftersom de faktiskt har kampaveln som bakgrund så kunde man aldrig vara helt säker. Kamp för en sådan hund har sällan med aggression att göra därför kunde lek väldigt lätt övergå i kamp. Lek med små raser avråddes.

För oss med små ulliga shelties som gillar att springa när de leker är det så lätt hänt att lek även med hundraser som inte räknas som kamphundar övergår till jakt.
Jag är försiktig med vilka hundar jag låter mina tjejer leka tillsammans med. Jag är inte helt positivt inställd till kamphundar. Det är så ofta de hamnar hos - ursäkta språket - IDIOTER.. En del av mig vill skrika "Förbjud eländet" och en del av mig tycker att det löser inte problemet…..

Chanku
0

Klart att hundar kan hamna hos olämpliga ägare, helt klart. Det är frågan om ett förbud kan göra något? Var ska man dra gränsen? Ska man förbjuda rottweiler, dobermann, schäfer, belgiska vallhundar etc. när "dräggen" skaffat sådana istället? Koppel och munkorg på alla hundar?

#7 Fast våra ulliga söta shelties kan också gå över i  jaktbeteende när det gäller andra mindre hundar, katter, kaniner, sorkar, möss etc. Så det gäller alltid att ha koll på leken och sätta stopp när det ser ut att börja bli allvar. Jakten finns hos alla raser, mer eller mindre.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

falkbacke
0

#3 Emaljoh4 , jag måste nog formulera om mig. Jag menade inte att den skulle flyga på människor - jag tänkte mer på andra hundar.

Sen instämmer jag med #5 Chanku om att det nog är värst med blandraserna. De oseriösa köper ju förstås inte en hund från en kennel för väldigt många tusenlappar, och även fast de inte är "oseriösa" på de sättet att de vill använda hunden i kamp så vet man aldrig vad föräldrarna är för några och om man blandar kan det ju spåra lite hur som helst för man kan omöjligt hålla koll.

Precis som #7 MarieSchroder skriver så fick inte kamphundarna bita en människa, då blev de avlivade direkt. Men i deras avel har man ju förr avlat på de mest aggressiva(mot hundar och andra djur då), de som lättast tänder till osv. Det behöver inte vara att en annan gör världens utfall, det kan lika gärna vara min ulltott som är lite osäker mot andra och spänner upp sig och sätter svansen i vädret som en antenn.

Emaljoh4
0

#9 Okej, då förstår jag.

Våran förra hund Rico (han var en labrador) hade kamphundskompisar, det var hans bästa vänner och han busade och hade alltid roligast med sk kamphundar! Glad

Rico brukade inte skälla när han busade , men det gjorde han när han busade och lekte med kamphundar. Hihih

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

SaraC
0

Jag tror inte att man vinner något på förbud. Rötäggen letar bara nya raser/hundar eller struntar i förbuden.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar