Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 9930 ggr
martinaahh
0

Tinga valp utan att ha träffat den?

Jag ville bara höra lite med er här inne. Det är så att jag har letat efter en sheltie ett tag nu och har hittat en hanvalp som finns att tinga. Det jag undrar är om det är dumt att tinga en valp utan att ha träffat den? Valparna går ju åt så himla snabbt och han är den sista som är kvar i kullen. Kenneln ligger cirka 12 mil ifrån mig, så egentligen är det inte överdriver långt. Jag kommer nog dock inte kunna ta mig dit dom närmaste dagarna och den 21:a är han redo att hämtas. Hur skulle ni gjort? Utseendet så bryr jag mig egentligen inte om, utan huvudsaken är att jag får en välmående valp.

Chanku
0

Njao, lite tveksam skulle jag vara. Men alltså, 12 mil är ju ingenting. Jag skulle ringa och prata med uppfödarna o sen försöka träffa valpen så snart som möjligt.

Dock så bokade jag min valp utan att ha träffat vare sig valp eller föräldrar, men då hade jag en kompis med liknande hundtänk som jag själv som hade följt kullen sen födseln och som själv hade en tik från samma linjer.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Rubiin1997
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi åkte faktiskt 27 mil bara för att titta på den sissta valpen. Glad

Och jag tycker faktiskt att han är värld det! Nu sitter vi och myser i soffan

+ en liten bild när han sover

Niini
0

Ser inget större fel på att tinga utan att ha sett. Är en chansning men det lyckades ju för oss ;) Hade otroligt svårt att lyckas hitta en valp o när vi väl hittade så var han sådär i andra änden Finland. Bilder o tusen frågor o sen bestämde vi oss :)

martinaahh
0

#2 Gud vilken liten sötnos! :)

Jo precis, tänker höra lite med uppfödaren och sen får jag se hur jag gör. Tänkte be min pappa snällt om han eventuellt kan skjutsa, jag har ju inte något körkort. Det löser nog sig förhoppningsvis :)

BrightGloria
0

Jag hade absolut tingat. Jag tingade på två kullar när jag bestämde mig för sheltievalp igen. Det går ju alltid att tacka nej om man inte skulle vara intresserad när väl valparna kommer.
Det finns en del som tingar valp långt innan valparna är födda ens.

Jag tycker du ska tinga om du känner att det är en sheltievalp du vill ha, att det är rätt tidpunkt och så. Om inte valpen känns bra så kan du helt enkelt säga att det inte går.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Chanku
0

Alltså, tinga i min värld betyder att man ska ha valpen och betalar eventuell handpenning. Däremot ser jag inget fel i att anmäla sitt intresse för valpen före man träffat den :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Rubiin1997
0

Jag tycker också att det är okej att tinga utan att ha träffat. Men faktiskt så tycker jag att det är en liten risk. tänk om valpen eller uppfödaren är konstiga eller liknande (inte okej).

Det måste inte vara så. men det finns en risk

SparklingTindra
0

Tinga betyder att man säger att man ska ha valpen. Oftast betalar man, precis som Chanku säger, en handpenning då.

Det är inte särskilt snällt mot uppfödaren att tinga en valp på flera ställen, uppfödaren tackar ju då nej till andra eventuella valpköpare i tron om att valpen har en bestämd ägare. Det är därför man har börjat med handpenning, för att folk tingar flera valpar på olika ställen.

Men känns det verkligen rätt och du har pratat med uppfödaren och tycker att hon verkar seriös, så är det inget som säger att du inte kan tinga en valp utan att ha mött den.

Skriv en lista på frågor du har om valpen, valpköper, föräldrarna m.m. och ring uppfödaren och fråga. Då ser hon att du är seriös och du ser om hon VERKAR seriös, för ehlt säker kan man aldrig vara.

Du kan ju även ringa folk som köpt valp från henne (eller honom) tidigare och fråga om dom är nöjda och även hanhundsägaren. Det är inget fel in det och du kan känna dig mer säker.

Många uppfödare vill dock träffa valpköparna innan eventuellt köp, så det bästa vore ju om du kunde komma dit och titta på valparna innan köpet.

Lycka till med valpköpet i alla fall. =)

Ellenfyrkant
0

Jag tingade min hund innan jag hade träffat honom, att tinga är att betala en handpenning (oftast) för att säkerställa att man har möjlighet att köpa valpen om man vill. Man binder sig alltså inte på något vis genom att tinga dock får man oftast inte tillbaka handpenningen om man ångrar sig. Jag tingade egentligen från början en valp ur kullen. Men när jag en knapp månad senare kom till uppfödaren för att titta på valparna var det givet vilken av dem jag skulle ha. Sedan åkte vi hela vägen hem igen. Sedan tillbaka för att hämta honom några veckor senare. Så visst går det ! Glad Men om du är väldigt osäker på om du vill ha honom eller inte kanske du inte behöver tinga ? Du kan ju (om så möjligt) titta på honom tyyp nu, innan någon annan hinner tinga och bestämma dig på plats för att tinga eller inte.

Mvh Ellenfyrkant

SparklingTindra
0

#9 Nej man binder sig inte att köpa hunden, men att "paxa" hundar från flera olika ställen tycker inte jag är helt ok. ;)

Ellenfyrkant
0

#10 Det tycker inte jag heller. Eller var och en gör juh som den vill, för det är juh ändå till ett pris man tingar. Men det är juh onödigt att "hålla" flera hundar om man bara ska köpa en.

Mvh Ellenfyrkant

BrightGloria
0

#10 Jag berättade att jag hade "paxat" hos andra kennlar också, för de kennlarna jag pratade med och de sa att det var bra, eftersom det inte var säkert att det skulle bli så många. Jag la inte handpenning, men de tyckte att det var okej.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Ellenfyrkant
0

#12 Låter som att du tingade innan kullen kom ? I så fall är juh skillnaden ganska stor då det i detta fall handlar om en född kull där antalet är klart.

Mvh Ellenfyrkant

SparklingTindra
0

#12 Låter mer som att du stod först i kö på flera ställen. ;)

druttizen
0

Jag tingade min hund innan jag träffade honom..
Bor nere i Norrköping och kenneln är uppe i Härnösand, över Sundsvall.
Hade det varit närmare så hade jag besökt kenneln,
Men i detta fallet så tänkte jag noga och jag skrev om hundens personlighet och mailade om fler foton och fler fakta om hur valpen är.

Hon berättade hon vad han är för en individ och hur han är i situationer osv.
Fick också mer foton som jag bad om.

Så jag tingde honom och sen var det handpenning också

Nästa vovve vill jag gärna träffa innan, eftersom jag gärna vill se föräldrar och sånt också. Så nästa vovve ska jag nog inte tinga, utan mer "planera" och besöka innan

martinaahh
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj inte vart in här på ett tag! Jag har ännu inte tingat honom men han finns fortfarande kvar. Ska prata med pappa och uppfödaren och se om jag kan åka upp i morgon och kolla på honom, eller om han finns kvar på måndag, (när dom är leveransklara) att jag åker ner och kollar, och tar med honom direkt hem ifall det känns bra :)