Biter och skäller
Linus biter en hela tiden i benen. När jag säger nej börjar han skälla på mig. Har blåmärken ända upp på vaden och t.om ett sår av hans huggtänder.
Han vill ju inget illa, bara leka, men hur ska jag få honom att sluta?
Han vet vad nej betyder och jag har också smällt till han på nosen men då skäller han bara igen. Borde jag ignorera honom?

Hmm svårt läge.. Hur gammal är han? jag tror inte att du ska ignorera honom - det tar nog längre tid att ta bort vanan då. Jag skulle nog fortsätta och verkligen INTE ignorera honom, så att han vet att det inte är okej. Jag tycker att du ska fortsätta att säga till honom tills han slutar, och inte ge upp för att han inte lyder. Så ska han ju inte få hålla på!

Vore jag dig så skulle jag bli riktigt arg på honom, det är oacceptabelt att han gör så. Tyvärr så antar jag att han fick leka på det viset som valp… Han vet inte att han gör fel. Ett trick du kan testa är att ta en blomspruta med vatten och spaya honom i ansiktet när han beter sig på detta vis. Du kan även göra så när han skäller. Dom brukar lära sig snabbt på detta vis.
/Camilla

#1 Han är 1 år och 4 mån.
#1 & #2
Håller med om att det är något han inte ska få göra, har märkt dock att jag blivit så "van" och trött på att skrika på honom så jag brukar ibland bara gå och låta honom bita på för jag orkar inte skrika när jag bara vet att han fortsätter med att skälla för att sedan börja bita igen.
Och ja, han fik leka så när han var valp "en gång tillåtet, alltid tillåtet" som det heter. Han förstår ju inte nu varför jag reagerar som jag gör när det var acceptabelt förr.
Har sprutat vatten på honom och försöker göra det alltid inomhus om jag har den nära mig. Han har dock lärt sig snabbt att försvinna innan jag ens hinner plocka fram den.
Det är främst när vi är ute och leker löst som han biter en i benen. Han leker också hårdhänt med Oliver, Oliver brukar yla till ibland när han biter för hårt.
Man borde kanske göra någonting som förvånar han, något oväntat som gör han så förbryllad att han glömmde vad han höll på med. Han vet att det inteär nåt farligt med att matte står och skriker och en smäll på nosen blur han bara sur åt och börjar skälla.
Hopplöst, inte borde han ju vara i trotsåldern nu mera?
Applåder för de som lorkade läsa ända hit ;)

Jag tror som 2# att du måste säga till honom på skarpen, för så får han verkligen inte agera. Du får inte ignorera honom för då blir det bara ennu svårare att få bort vanan. Fortsätt skäll på honom och gör alltid möjligt tänkbart för att få bort den vanan!
har hört att det är ett typisk beteende för vallhundar att bitas ihälen,det gör min när han kommer springande effte migr biter han lite löst över hälen o låter lite.han gör det mycket offta med min andra hund en flattetik när hon spinger så ska han valla henne då biter hann henne i hasorna fast utan att skada bara markera.jag brukar ryta nej till honom när det blir för intensivt.då lyder han,i ditt läge tror jag att dett gått för långt,så han stressar upp sig .ta ihonom och tala om att nu är det nog .avled med något kul som han gillar att göra.
lycka till sheltin är en underbar hund
/Ingela

jag har hört att man kan typ ta kastruller och banka kastrullerna i varann då låter det väldigt illa… (vet dock inte om det är bra för hundens hörsel…) då avleds hunden från det den gör och har för mig att man ska berömma när han slutat… Det är bara vad jag har för mig att jag hört, rätta mig om jag har fel…
Sådär gjorde min hund som valp. Händer fortfarande ibland att han gör det, särskilt när jag ska gå ut i hallen och hämta post, konstigt nog. Som nämnts har det nog med vallandet att göra.
Men i alla fall så fick jag tipset av min hunds uppfödare att bara tvärstanna och varken titta på honom eller säga något, när han gjorde det, och det funkade för oss. Nu var han yngre än din hund är nu, så kanske spelade det in (fast din hund är ju fortfarande ung). Vid det här laget har nog din hund lärt sig att det där är en rolig lek ni leker. Att du ryar och är arg hör till leken, tror han. Ungefär "haha, matte morrar tillbaka, hon har fattat, kul!"
Så funkar i alla fall min hund. Metoder med att skramla med saker eller vara burdus är inget som passar mig. Däremot kan jag lugnt men med allvar i rösten säger "Nu räcker det" eller liknande och kanske också håller upp en hand, som säger "stopp".
En sheltie är mycket lättlärd, jag tror inte man ska behöva ta till så särskilt "arga" (behöver inte tolkas dåligt men hittar inget annat ord just nu) metoder i första taget i alla fall. Men det är bara min personliga åsikt och jag har ju inte sett din hund "in action". Det gäller att komma ihåg att de är lättlärda på alla sorters saker, även de saker man inte tänkt att de skulle lära sig. ;) Därför måste man försöka vara smartare än de.
Jag tycker de är i en slags berg- och dalbanetrotsålder tills de är bortåt tre år, jag… det är bara att stå ut och rusta sig med tålamod - vilket är lättare sagt än gjort ibland…
Apropå ingenting egentligen, men jag kan rekommendera en bok av Memea Mohlin som heter Inkallning är så mycket mera (som inte bara handlar om inkallning). Hon är rätt bra på att förmedla hur hundar kan funka.

#8 Prövar allt! Och det är just det jag är ute efter, någonting annat än att ryta till för som sagt så börjar han bara skälla istället.
Jag har ibland valt att bara stanna och inte reagera alls i förhoppning om att han tycker jag är tråkig att leka eller bråka med. Men sen måste man ju själv lära sig att vara konsekvent i det man gör också och inte ena gången stå still och andra gången ryta till. Matte har även saker att lära sig.
Ska pröva det nu iaf, inget annat tycks ju hjälpa. Ska bara ta ett mått med tålamod först….
Ska kolla upp boken du rekomenderade!

#9 Ja prova så många metoder som möjligt! men om en inte funkar första gången så ge inte upp, prova den under en period, om inte det funkar så är det bara att komma på andra metoder. Det finns flera stycken men det kan ta ett tag att inse vad jusst han reagerar på!

Är det bara utomhus han beter sig så här så skulle jag sätta ett koppel på honom och varje gång han gjorde ett försök så skulle jag rycka till i kopplet så att det nyper till honom och säga ett hårt NEJ samtidigt. Gör du så varje gång så kommer han att koppla ihop skällande och bitandet med obehaget i kopplet. Det viktigaste är att vara envis. Du är flockledare och du bestämmer!
Camilla

Det är både inom- och utomhus. Och endast då jag inte har koppel för det är då de leker. de är alltså i samband med lek som han biter.
Idag när vi var ute o lekte med dem så stannade jag varje gång han bet och sa bestämt nej. Då slutade han och övergick till oliver. Han tyckte väl jag var urtråkig att leka med. Ska testa det nu och se hur de fungerar i längden.
Tack för alla tips!