Matglad morgonvalp
Har en 6 mån sheltie som är en hungrig gosse, framför allt på morgonen. Vid 05-tiden börjar han väcka mig för att han vill ha mat, ej gå ut, jag säger att han ska gå och lägga sig och det gör han, sedan ligger han vaken och väntar, då och då kommer han och krafsar på mig och springer till köket. Jag ger honom mat ca kl 06.30, och sedan ut. Helst skulle jag vilja ge frukosten vid 07-tiden, det skulle passa våra morgonrutiner. Jag börjar bli trött… gör han så här för att han är valp? Jag ger honom "Royal Canin Adult 27, all dogs 1-10 kg" (enl uppfödare) och som jag är nöjd med, 1 dl morgon och kväll, middagen får han vid 18-tiden. Har hört att blötläggning kan göra att han blir mättare. Annars mår han bra och väger nu 5,2 kg. Är det någon som har erfarenhet av hungrig morgonvalp? Går detta över när han blir vuxen?

Testa att ge mat fler gånger om dagen och se om det mättar. Kanske en liten portion före ni går o lägger er. Jag skulle absolut blötlägga maten till honom eller åtminstone hälla på vatten före servering.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Tack för svar. Jag har provat blötläggning till middagen och även ge 1/2 dl lightkulor till lunch. Men han är hungrig på morgonen ändå. Imorse väckte han mig vid 4-tiden och var så hungrig, springer till köket. Han fick mat först vid 05-tiden. Men det kanske blir bättre när jag provat mer mat några dagar så det blir balans i magen. Jag vill ju samtidigt inte han ska öka för mycket i vikt. I övrigt är han så fin och glad.

#2 Hur är han i hullet (dvs, om du stryker över sidan, känner du revbenen då)? En växande hund kräver mer mat än en vuxen sådan. Min tik är ständigt hungrig, även om hon har nyätit. Däremot har hon, än så länge, aldrig väckt mig och velat ha mat. Hon äter på morgonen (när vi nu stiger upp) och vid 17-tiden på kvällen.
Ge honom ett kex eller lite kulor före ni går o lägger er, han kanske behöver något extra i magen över natten? Alternativt att ni har ett tuggben åt honom i sovrummet som han kan gnaga på. Det kan ju handla om att det har blivit en vana för honom att stiga upp tidigt för att få mat.
Tack för dina tips. Imorse väckte han mig 05.30, och sedan väntade jag en timme till att ge mat. Det gick bra, han var lugn. Jag blir förskräckt om det är att han har fått för lite mat. Jag har gjort som uppfödaren rekommenderat. Och sedan läst att se upp att en sheltie inte går upp i vikt. Men tydligen är det så att det kan vara olika mellan sheltien hur mycket mat de behöver. Jag känner revbenen, och han väger 5,1 kg. Ska väga honom regelbundet och på så sätt ha koll nu när han får mer mat. Självklart går han inte några långa promenader men han springer mycket fritt när vi är ute så han kanske får mycket motion.

#4 Man ska känna revbenen när man stryker hunden över sidan, däremot ska man inte halka in mellan revbenen om du förstår hur jag menar? Du behöver inte väga honom, utan huvudsaken är att du känner på honom. Du kan ju alltid dela upp maten på 3, istället för på två. Eller dela upp middagsmålet på två delar. Man ska inte ge mer mat än vad de behöver, ingen hund mår bra av att vara tjock :)
Jag förstår vad du menar, att känna revbenen är viktigare än att väga. Tusen tack för dina tips. Känns bättre nu.

Du har en riktigt duktig vovve som tränar sin matte riktigt bra… :-)! Jag skulle nog säga att INGEN valp hinner "svälta ihjäl" under natten, utan jag misstänker att han snarare får er att passa in på sina rutiner i stället för tvärt om. Var helt enkelt benhård med att ge mat på de tider som ni har bestämt. Så länge som hullet är ok och aptiten bra så har du inga problem…! Det är klart att han väcker er tidigt om han dessutom får lön för mödan.. Om ni önskar ge honom mat kl 07 så gör det. Så småningom har lilla vovven också fått in den rutinen och vet att det är lönlöst att "tjata sig till" ett tidigare mål. Trägen vinner… :-)!!!
Det var en intressant kommentar. Jag ler inom mig. Jag håller med. Imorse väckte han mig så tidigt och "krafsade" flera gånger och tittar på mig "jag svälter ihjäl" men jag vägrade. Det är bra att jag fick läsa din kommentar idag. Tack! Du har helt rätt.

Jag hade också kört så som #7 berättade om. :)
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

#8 Ja, alltså. Stiger du upp o ger hunden mat så får den sin belöning. Det jag tänkte snarare var att om hunden är rejält hungrig (och kanske tom kräks galla) så kan det vara en lösning att ge den en liten portion före ni går o lägger er. Sen gäller det att vara envis när valpen börjar krafsa runt på morgonen :)
Min var matglad som valp också, så jag blötla maten. Han äter i bättre takt då maten är blötlagd. Han hade så brottom annars att han inte tuggade och så kastade han i sig maten.
Den fick stå och svälla lite grann i vatten helt enkelt.
Sortera ut måltiderna så han inte hinner bli så hungrig. Sista måltiden kan du ju prova att ge precis innan ni lägger er, så han inte hinner bli hungrig. Prova kan man.
Jag skulle INTE gå upp och ge mat. Vill du ge vid 7 som du skrev, så gör det. Låt inte hunden få dig övertalad. Visa tydligt att jag tänker inte gå upp, du får kl 7 å så är det bara. Han kommer tröttna med att försöka efter några få nätters försök. (beroende på) Vänd bort kroppen i sängen, för att visa.
Leker ni mkt på kvällen förresten?? Han kanske skulle behöva vara vaken på kvällen, så att han sen istället vill sova hela natten
Tack för alla svar. Jag har börjat blötlägga maten, och det gillar han. Att ge något att äta precis innan läggdags var inte bra för då behövde han gå ut efter några timmar och göra sina behov (mitt i natten). Dock sover han mycket på kvällarna. Ibland hålls han vaken hela kvällarna men jag märkte ingen förändring ändå ang morgnar. Inte heller den kvällen vi går fortsättningskurs. Han är helt klart morgonpigg och kvällstrött. Så både att vara morgonpigg och hungrig gör att han blir så aktiv på att väcka mig. Jag har blivit mer bestämd på morgonen nu och ger mat senare, men han väcker mig tidigt … Dagtid är han väldigt lugn och snäll. Jag försöker se till att han får stimulans med lagom motion och hjärngympa. Jag tror han behöver mer långpromenader men vågar inte öka pga hans ålder, han är 6 1/2 mån nu. Går en timme i lugnt tempo (ej asfalt) sedan smårundor.
ja öka inte mer på promenad än. tror vovven upplever så mkt dofter och ljud som det är. för mkt kan stressa hunden utan att man egentligen märker det till en början
man brukar få prova sig fram med det där om natten. fick ja med göra. hoppas ni finner nått som funkar. lycka till så länge :))