Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1417 ggr
Ergilwen
0

Hundvakt

Jag har förstått att sheltien är en ras som (i allmänhet) inte tycker om att vara själv särskilt länge. Planerar att skaffa en i framtiden. Jag funderar på hur lätt det är att hitta dagmatte/hunddagis. Då jag antagligen kommer plugga närmaste åren kommer nog antingen jag eller sambon vara hemma ganska mycket, men sen?

Hur har ni löst problemet? Om ni kan ta med hunden till jobbet, vad jobbar ni med? Hur lätt/svårt har ni haft att hitta en person ni har litat på/ett dagis som varit bra, om ni varit tvungna att lämna bort hunden?

druttizen
0

För det första så kan det vara väldigt bra att man har en tids ledigt första tiden. Så hunden kan bo in sig och allt. Samt att man hinner denna tiden att ensamhetsträna vovven.

Jag har inga problem att lämna min sheltie, men man får ju ensamhetsträna som sagt och det beror ju på hur konsekvent man är och hur pass OFTA man tränar ensamhet. Men tränar jag detta ofta så klarar han sig fint själv.
Men har jag tex vart sjuk i flera dagar och inte tränat ensamhet alls, så märker jag det på honom då jag plötsligt ska lämna. Händer inte så mkt heller, bara att han skäller i början. Är han mer van att vara ensam så skäller han inte alls.

Jag bor ensam med en sheltie. Lägenhet.
Så det är viktigt att träna ensamhets träning anser jag. Han kan lätt bli fast vid just mig och få panik om jag skulle lämna honom annars. Är man fler i hushållet så kan vovven lära sig att nån går och nån annan är kvar. Nästa gång är det tvärtom att den andra går medan den andra är kvar och sen är vi helt ensam ibland osv. En ensam hund med en ensam ägare blir ibland lite VÄL fäst och kan få separationssvårigheter.
Det gäller ju hund generellt sett, så inte sheltie i sig.

Nåja, det finns ju bra dagis och det finns sämre. beror vart man bor osv.
Jag är sjukskriven så jag ser till att ändå lämna min själv hemma emellanåt.
Skulle hur som rekommendera att du är hemma första tiden och börja ensamhetsträna direkt. Då brukar det inte bli några problem ;)