Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 4036 ggr
sissie
0

Uträkning av proteiner

Jag har nu fått tag på den lista över proteinuträkning som jag länge letat efter.

Det finns två olika grupper av proteiner. Animaliska och vegetabiliska. Men på foderpåsar så står det bara proteiner. Både animaliska och vegetabiliska är sammanslagna i en totalsumma. Men nu kan jag räkna ut  hur mycket som är animaliskt och vegetabiliskt.

Så är ni intresserade av att veta hur mycket animaliskt ert foder innehåller så kan jag hjälpa till.

Det jag behöver är följande.

de sju första ingredienserna i torrfodret i tur och ordning som de står på förpackningen.

Totala proteinhalten i torrfodret.

Uträkningen fungerar på torrfoder. Vet inte om det kan användas på färskfoder men det kan jag kolla upp. Tror man kan använda den till det också.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chanku
0

Jag skulle hemskt gärna läsa listan ifall det finns möjlighet?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

sissie
0

Det är bara en lista över proteininnehållet i vegetabiliska ingredienser. Risgluten och vetegluten är ena riktigt fula bovar. Utifrån den så kan man räkna ut den animaliska proteinmängden.

Har inte listan framför mig just nu, men kan visa den senare när jag är hemma och kan plocka fram den.Glad

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chanku
0

#2 Ja, hemskt gärna. Tycker den låter väldigt intressant :)

Kan vi inte ta några foder som exempel? Har valt ut 5 stycken foder som alla är relativt vanliga.

Foder 1: Torkad fågel, majs, ris, majsmjöl, animaliskt fett, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein - 27% protein

Foder 2: Kyckling (> 24 %), majs, vete, animaliskt fett, sorghum, korn, hönsmjöl - Protein 26%

Foder 3: Färsk nötfärs, fullkornsvetemjöl, färska ägg, kallpressad rapsolja, kornmjöl, färska morötter, potatisfiber - 24% protein

Foder 4: Rismjöl, köttmjöl, animaliskt fett, kycklinglever, ägg, näringsjäst, mjölksyrekultur, benmjöl / broskmjöl - 23% protein

Foder 5: Kyckling (20 %), ris (15 %), torkat fjäderfäprotein, majsgluten, majs, vete, animaliskt fett (konserverat med blandade tokoferoler) - 29% protein

sissie
0

Då ska jag räkna när jag kommer hem.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

sissie
0

Foder 1: Torkad fågel, majs, ris, majsmjöl, animaliskt fett, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein - 27% protein

Analys:

Totalt vegetabiliskt protein  10,24g  (38 %)

Totalt animaliskt protein    16,76g   (62 %)

Ett halvdåligt foder. Animaliskt protein är för låg ( ska ligga över 70% om det ska vara ok för hund). Men avsaknaden av vete gör att fodret kan fungera hyffsat till en del hundar ändå. Tex rena sällskapshundar.

Foder 2: Kyckling (> 24 %), majs, vete, animaliskt fett, sorghum, korn, hönsmjöl - Protein 26%

Totalt vegetabiliskt protein   6,31g   (24%)

Totalt animaliskt protein    19,69g   (76%)

Ett helt ok foder. Animaliska proteinhalten är klart över 70%. Gott om animaliskt fett så bör fungera bra till högaktiva hundar som har kortare intensiva jobb.

Foder 3: Färsk nötfärs, fullkornsvetemjöl, färska ägg, kallpressad rapsolja, kornmjöl, färska morötter, potatisfiber - 24% protein

Totalt vegetabiliskt protein  7,19g   (30%)

Totalt animaliskt protein   16,81    (70%)

Detta foder har färskt kött som ingrediens. Detta påverkar det verkliga resultatet negativt då färskt kött innehåller c:a 80 %, varav det mesta försvinner vid tillagningen till torrfoder. Cirka 70 % minskar köttets volym med under tillagningen.

Trots detta så når det upp till 70% -gränsen. Så det är ok men inte mer. Fodret räddas av att det innehåller ägg som innehåller maximalt med animaliskt protein.

Foder 4: Rismjöl, köttmjöl, animaliskt fett, kycklinglever, ägg, näringsjäst, mjölksyrekultur, benmjöl / broskmjöl - 23% protein

Totalt vegetabiliskt protein   2g   (8%)

Totalt animaliskt protein     21g   (92%)

Här var det massor av animaliska proteiner. Ett helt klart ok foder.

Foder 5: Kyckling (20 %), ris (15 %), torkat fjäderfäprotein, majsgluten, majs, vete, animaliskt fett (konserverat med blandade tokoferoler) - 29% protein

Totalt vegetabiliskt protein   12,02g    (41%)

Totalt animaliskt protein    16,98g      (59%)

Trots att det både är kyckling som huvudingrediens och torkat fågelprotein så förstör majsgluten det hela. Majsgluten innehåller hela 69% vegetabiliskt protein. Fodret är inget jag skulle rekommendera. Trots sin höga andel totala proteiner så är det för lite animaliskt.

Foder 6 (gissa vilket känt fodermärke)

Mald majs, frystorkat lammprotein, sojamjöl, majsglutenmjöl, animaliskt fett, mald ris, digestiv  Protein 21,6 %

Totalt vegetabiliskt protein   19,32g   (89%)

Totalt animaliskt protein     2,28g      (11%)

Detta foder kommer från en fodertillverkare som anses av många att vara det absolut bästa eftersom det rekommenderas av veterinärerna som "veterinärernas första val!".

Just detta foder är deras absolut sämsta när det gäller animaliskt proteininnehåll.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chanku
0

Hur påverkas ett foder om ingredienslistan är LÅNG varav största delen består av olika vegetabilier? Om vi tar Orijen som exempel: Kycklingkött, kycklingmjöl (låg asknivå), kalkonmjöl, potatis, färskfångad vit djuphavsfisk, kycklingfett, sötpotatis, hela ägg, kalkonkött, laxmjöl,olja från lax- och ansjovisolja, färsk stillhavslax, solrosolja, alfalfa (blålucern), atlanttång, ångade morötter, spenat, ärtor, tomater, äpplelfiber, psylliumfrö, chondrus crispus, cikoria, lakritsrot, bockhornsklöver, fänkälsfrö, glukosamin HCI, tranbär, svarta vinbär, ringblommor, I-carnitin, majssilke, pepparmynta, kamomillblommor, maskrosrot, sammarkyndel, rosmarinextrakt, kondroitin, nypon.

För er som är nyfikna:

Foder nr 1: Royal Canin Mini Adult - Majs, torkad fågel, majsmjöl, animaliskt fett, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein, vegetabiliskt proteinisolat*, betfiber, jäst, sojaolja, fiskolja, mineral, DL-methionin, natriumpolyfosfat, L-lysin, äggpulver, L-karnitin.

Foder nr 2: Eukanuba Adult Small -  Kyckling (> 24 %), majs, vete, animaliskt fett, sorghum, korn, hönsmjöl, sockerbetsfibrer, kycklingdigestiv, heläggspulver, torkad öljäst, kaliumklorid, salt, natrium hexametafosfat, fiskolja, linfrö, DL-metionin.

Foder nr 3: Magnussons Meat & Bisquit Adult - Färsk nötfärs, fullkornsvetemjöl, färska ägg, kallpressad rapsolja, kornmjöl, färska morötter, potatisfiber.

Foder nr 4: Standardt Original Normal - Rismjöl, köttmjöl, animaliskt fett, kycklinglever, ägg, näringsjäst, mjölksyrekultur, benmjöl / broskmjöl, vitaminer, mineraler / spårämnen

Foder nr 5: Pro Plan Adult Small - Kyckling (20 %), ris (15 %), torkat fjäderfäprotein, majsgluten, majs, vete, animaliskt fett (konserverat med blandade tokoferoler), hydrolysat, betmassa, fiskolja, torkat ägg, jäst, kalciumfosfat, kaliumklorid, natriumklorid, mineraler.

Chanku
0

Jo, du får hemskt gärna skicka listan till mig. Jag är väldigt intresserad av att lägga vantarna på den :)

sissie
0

Jag bara måste få skratta lite. *hahaha*

Foder 5 var Pro Plan chicken & rice small breed. Där ser man. Jag brukar rekommendera pro plan till bl a hundar med taskig päls. Fast då förståss lax och ris varianten.

Trodde faktiskt att Pro Plan var bättre än så. Där ser man. Man lär sig hela tiden.

Nu ska man dock inte stirra sig helt blind på animaliskt protein och dömma ut foder helt efter den, men det är ju ändå köttätare vi har att göra med.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Malin3033]
0

Hur mycket protein "bör" det vara i ett foder?

sissie
0

För en hund ska minst 70% av proteinerna komma från kött. Då täcker det hundens behov. Hårt arbetande hundar behöver mer. Vegetabiliska proteiner kan ersätta animaliska till viss del men långt ifrån helt. Liten mängd vegetabiliska proteiner kan vara av godo för hundarna.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Malin3033]
0

#10 Okej, men hur mycket proteiner, både vegetabiliska och animaliska ska det finnas i fodret?

sissie
0

Exakt hur mycket beror på vad hunden gör. En mycket aktiv hårt jobbande hund kan behöva 30-33 % eller mer. Likaså behöver valpar en högre halt av proteiner cirka 30%.

Många hundar som ska ner i vikt behöver lågt kaloriintag men hyffsat högt proteinhalt. Många lightfoder tycker jag har för lågt proteininnehåll. Proteiner ger mättnadkänsla.

En vanlig sällskapshund klarar sig bra på 22-25%.

Håller man på med agility eller går rätt mycket i skogen så kan man ha lite högre proteinhalt 25-28%.

Proteiner bygger muskler bl a. När muskerna jobbar hårt så blir det också slitage, så celler och proteiner behöver bytas ut.

I princip så kan en hund inte få för mycket proteiner. De proteiner som inte hunder har nytta utav kommer ut därbak. Man kan faktiskt se på bajset om hunden får bra med animaliska proteiner. Hög andel animaliskt protein så hunden får tillräckligt ger mörkt brunt bajs. Är bajset ljus så är den animaliska proteinhalten för lågt.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Cocos82
0

Väldigt intressant! Tack för informationen. Mycket användbart.

Channi
0

Instämmer med flera andra! Mycket intressant läsning, är det någon/några som kör med standardt? vad tycker ni om det?

sissie
0

Jag har själv inte använt standardt men eftersom vi säljer det i vår butik så har jag hört att många kunder är nöjda med det. Flera som har hundar med hudproblem säger att det fungerar bra för deras hundar. Jag har rekommenderat några med just hudproblem på sina hundar att prova standardt och några av dem har sagt att det har blivit bättre. Så utifrån det så tycker jag att standardt är ett bra foder för dem.

Jag lade till ett foder nummer 6 i uträkningen. Detta foder är faktiskt Hills Lamm och ris för stora raser. För dom som vill veta. Nu får inte alla Hills foder samma proteinvärde som deras lamm och ris.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Malin3033]
0

#14 Jag har precis börjat byta från Orijen till Standart, men har inte kommit så långt för att kunna uttala mig.

Chanku
0

Min tik äter just foder nr 5. Hon skiter lite, har mörka bajsar, jättefin i pälsen etc. Däremot lägger hon på sig av det, vilket troligtvis beror på kolhydraterna. Det är oftast (inte alltid) kolhydraterna som är boven när det gäller hund. Många lightfoder är låga i protein och fetthalt, men innehåller istället mängder med spannmål.

Nu vet jag inte hur listan är framtaget, men det gäller ju också att se hur hög smältbarhet ett foder har. Man kan ju faktiskt mala ner en läderkänga och få fram en proteinhalt, även hunden inte kan tillgodogöra sig den.

sissie
0

Smältbarheten följer vilka ingredienser som är med. Kyckling tex har ofta högre smältbarhet än tex oxkött.

Smältbarheten kan man lätt se som hundägare, om man vill göra ett lite mer luktande test själv.

Under en vecka så samlar man ihop allt bajs efter hunden. Väger det och jämför med hur mycket hunden har ätit under samma vecka. Ju mer som kommer tillbaka ut efter att hunden ätit desto lägre smältbarhet har fodret. Man kan göra det under kortare tid också, men resultatet blir mer exakt ju längre man håller på.

Vill man inte göra det stinkande testet så kan man hålla koll på hur ofta en hund bajsar. Ju färre gånger per dag = högre smältbarhet. Inte så vidare exakt dock.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Cocos82
0

Skulle behöva lite hjälp att kolla räkna ut de här fodren Sissie….

Foder 1:

Ris (min. 25%), korn, lammkött (min. 14%), majs, animaliskt och vegetabiliskt fett, potatisprotein, linfrömjöl, betfiber, blodmjöl, äggpulver, bryggerijäst, fructo-oligosakkarider (FOS) och glucosamin, rosmarin, mineralämnen, vitaminer och spårelement.

Proteinhalt: 24%.

Foder 2:

Lamm (> 14 %), ris (> 14 %), majs, sorghum, fiskmjöl, heläggspulver, hönsmjöl, sockerbetsfibrer, animaliskt fett, kycklingdigestiv, torkad öljäst, salt, kaliumklorid, natrium hexametafosfat, DL- metionin.

Proteinhalt: 24%.

Tacksam för hjälp. :)

sissie
0

Jag ska sätta mig och räkna senare idag. Ska iväg ett tag.

Vid första anblicken så tycker jag foder 1 är ett bättre foder för vovvar som har lätt för att få magen ur balans då den innehåller FOS.

FOS - fruktooligosakkarider är nämligen "mat" till tarmarnas goda bakterier och hjälper dessutom tarmarna att bli kraftfulla i upptaget av näringen.

Återkommer.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

sissie
0

#19 Nu har jag räknat ut proteinerna i fodren du skrev.

Foder 1

I fodret är det ganska hög halt av vegetabiliskt. 40 % vegetabiliskt och 60% animalisk. Den animaliska delen bör ligga på 75% eller mer. 60% är dock hyffsat. Det innehåller dok både blodmjöl och äggpulver, antagligen heläggpulver. FOS är bra för tarmarna och glucosamin är bra för lederna.

Foder 2 har klart högre animalisk proteinhalt. Dessutom animalisk från fler olika källor - lamm, fisk, ägg och fågel. 80,5% animaliskt är utmärkt. Att salt har lagt till fodret hoppas jag bara är för att balansera upp en naturlig salthalt och inte som smaksättning i fodret.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Cocos82
0

Tack Sissie, väldigt snällt.

Foder 1 är Carrier lamm och ris och foder 2 är Eukanuba lamm och ris. Kan kanske hjälpa någon annan som undrar över samma märken.

En följd fråga hur vet man om saltet används för att balansera upp den naturliga salthalten? Finns det något riktvärde man kan gå på?

sissie
0

Det finns riktvärden för hur stor salthalten bör vara i ett foder. Nu kan jag inte dom värderna utantill, men vet att de finns.

Ett mått som man kan gå efter är att ju lägre köttmängd det är i ett foder desto mer salt och smakämnen tillsätts. Och tvärt om då förståss.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

druttizen
0

hmm

Jag är nyfiken på hur pass bra hills blir i detta "testet"
Brukar ge healty mobility, men har inga ingredienser å så att visa er för att få test. Jag brukar rekommendera hills och sen RC som nr 2, men främst hills då.

sissie
0

Vid ett tidigare tillfälle då jag och flera av mina kolegor räknade på flera av hills fodervarianter, så fick vi fram att Hills är långt ifrån förstaplatsen. Tyvärr! Eftersom många veterinär rekommenderar det.

Sämst är tyvärr deras Lamm och ris. Riktigt dåligt med animaliskt protein. Nu var det ett par år sedan vi gjorde uträkningen men jag tror inte att de har blivit så mycket bättre. Något kanske men då låg de en bra bit under rekommenderat animalskt protein.

Det är synd att deras Science Plan är så dåligt då deras veterinärsserie Science Diet är riktigt bra. De borde kunna hålla högre standard på sin vardagsfoder när de har så mycket kunskap.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

druttizen
0

Royal canin kanske är bättre iallafall då??
Hör hela tiden att pälsen blir såå mkt bättre med RC

När jag hade hills veterinär serie känslig mage, så gick jag in med ingredienserna till zoo och sa att denna är bra, men så himla dyr…. jag frågade om det finns en likvärdig på innehåll att byta till. Då rekommenderades jag till hills sensitive stomach som finns på zoo. De var rätt lika sa dom.

Men kanske är så att Royal canin är bäst till päls å sånt trots allt. Som flera säger… har Rc nu så hoppas det stämmer ;))

sissie
0

Dom foder som brukar vara bäst för pälsen är de som har ris istället för vete. På en del hundar syns väldigt tydlig skillnad, andra knappt alls. Det är olika från hund till hund, men många hundar med dålig pälskvalité (dammig, glanslös, mjällig tex) blir bra mycket bättre om man får bort vete så mycket som möjligt.

Fiskbaserade foder ger ofta bättre pälskvalité också. Alternativt laxolja att plussa på.

Hills Sensitive Stomache är framtaget från deras veterinärsprodukt för känslig mage. Det finns skillnader men fungerar lika bra för många hundar.

På RC så är sensible-varianterna bäst för pälsen. Light varianterna blir ofta för magra för pälsar som kräver mycket. Pälsen blir "trött" och glanslös.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

druttizen
0

ahaa good to know Flört