Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettagility-freestyle-mm
Läst 1241 ggr
louiise
0

Ålder för debut i agility?

Hej allihopa!

Jag har en fundering ang agilitydebuten.. Måste hunden vara 18 månader + 1 dag eller "bara" 18 månader?Glad

Chanku
0

Som jag tolkar det så får hunden tävla agility från o med dagen den fyller 18 månader.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

druttizen
0

På bruks sa dom att hunden måste vara ett år.
Då har kroppens utvecklats som den ska och då kan man Börja träna agility

Men jag började då min var 2

Chanku
0

#2 För att delta på agilitykurser behöver hunden oftast vara 12 månader. Däremot kan man egentligen börja med viss agilityträning redan vid 8 veckor (targets, torrhandling etc.). När det gäller att tävla så är gränsen 18 månader i Sverige. I Norge tror jag att man får tävla från 12 månaders ålder.

druttizen
0

ja precis. kurser är 1 år enligt bruk. men man kan göra vissa moment innan. jag brukade göra nått litet på promenaden tex.  hopphinder elle springa genom tunnel, däckhoppning osv kan man tjuvstarta med, även tex slalom.

debut för att mer gå in för alla hinder egenligen är ju 1 år som sagt då kroppen är mer anpassad och redo för balans osv. Flört

Chanku
0

#4 Fast hoppa (iallafall fullhöjd) och slalom skulle jag vänta med tills hunden blivit äldre. Hoppa tar hårt på hundarna (främst landningen faktiskt) och slalom nöter på höfterna. Men tunnlar, springa genom hinderstöd, handling etc går bra att träna på med unga valpar :)

druttizen
0

#5 jag tänkte mest en rätt lugn slalom och ibland . att man får hunden att förstå idén och man försiktigt lär sig hur man kan utföra hindret.
hopp tänkte jag mest låga och försiktiga hopp. hårt tillhör senare på alla hinder, men försiktigt kan man börja på vissa hinder :)

Chanku
0

#6 Ja, iofs det beror ju på hur man tränar. Själv vill jag lära in korrekt beteende på en gång (tex slalom med bra attityd, dvs snabbt o fartigt) än att börja med att lära in ett långsamt slalom. Däremot är handling något som är rejält grundläggande och som man kan börja med riktigt tidigt. Det spelar ju liksom ingen roll om hunden kan hindrena ifall man inte klarar av att styra den :) Däremot lär ju inte hundarna trilla av pinn ifall de får köra slalom någon enstaka gång, men man ska vara medveten om att det sliter på höfterna på hundarna.

Ronja06
0

Slalommässigt började jag med mina två då de precis fyllt 1 år. Eftersom slalom tar vanligtvis lite mer tid än övriga hinder att lära in och är, enligt mitt tycke, otroligt viktigt att de sitter till 110%. Dock använde jag inte den classiska "pekmetoden", utan använde mig av 2x2. Något som funkat mer än utmärkt och som rekommenderas starkt!

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
0

Jag har börjat känna att det börjar gå lite till överstyr att lära valpen agility.

Lägg en bra grund istället, vardagslydnad och framförallt - låt hunden vara valp.

Jag började träna när hunden fyllt precis ett år, tunneln började jag med när hon var 10månader. Tycker inte alls att vi ligger efter pga. att vi skulle ha börjat senare. Tvärtom så hade Ronja fått chans att mogna och lärde sig därför allt väldigt snabbt.

Chanku
0

#9 Inte tycker jag att min hund inte har fått vara valp (med allt vad det innebär) bara för att vi har tränat? För mig ligger visserligen träningen på minimal nivå när det gäller valpar, så det kanske inte räknas?

[Malin3033]
0

#10 det var inte riktat mot dig, utan generellt av vad jag har märkt av den senaste tiden.

vad är liksom vitsen med att låta en hund (precis som även Chanku sa tidigare) göra slalom men på en 20% nivå istället för att vänta och köra 100%?

Chanku
0

#11 När det gäller slalom, hoppa fullhöjd, stå på "händer" eller liknande som faktiskt sliter på en växande kropp skulle jag absolut vänta med. Däremot om en 8-månaders hund hoppar ett fem centimeter högt hinder någon enstaka gång lär den inte dö av. Dock ser jag ingen vits att lära in "fel" beteende för att några månader senare få börja lära rätt om vi nu tar slalomet som exempel.

Att en valp eller en ung hund tränar behöver inte betyda att den arbetar aktivt i längre perioder. Det kan lika gärna vara knappt 3 minuter utspritt under en hel dag. Men visst, blir det att man tränar konstant (oavsett om det är "hjärngympa" eller motion) vilket resulterar i en stressad individ som inte klarar av att ta det lugnt så kanske man ska överväga om man kanske ska lugna ner sig :)