Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 6933 ggr
janey
1

Bra kennel?

Jag och sambon har pratat om att skaffa valp och bestämmt oss för en Sheltie eftersom den passar bra till vad vi vill ha ut av vår hund.
Iallafall hörde vi runt med olika kennlar och hittade en som föll oss i smaken, de var jättetrevlig och verkade seriösa, valparna är beräknade till den 17juli och valpen kommer isånnafall hem till oss i september. Kenneln heter Jaffadays och jag undrar om det är någon annan som har valp därifrån/erfarenhet av kenneln?

Skulle vara jättekul och höra lite omdömen då ingen av oss har någon erfarenhet av sheltie sen tidigare..

druttizen
0

Många kennlar vet jag om, men den har jag aldrig hört talas om faktiskt…
Jag brukar göra som så att jag ser en fin och Bra sheltie, så frågar jag vad den har för uppfödare, sen kollar jag inte på den uppfödarens sida. I vissa fall även besöker kenneln för att få träffa fler av hundarna dom har.

Men jag frågar alltid om jag ser en fin och bra sheltie och de flesta jag ser som får mitt intresse lite extra, brukar vara en och samma kennel faktiskt.

Det beror lite sen också på vad man söker. Min sheltie är lite mer reserverad och inte så pussig. Medan mammas som kommer från ett helt annat ställe, är både mindre osäker och mer pussig.
Sen finns det vissa hundar som kan skälla enormt mkt och andra bara lite, eller inte alls. Så på min nästa hund ska jag se mer på hur valpens föräldrar är. Om dom har lätt till skall eller inte. För chansen att valparna tar efter är ju större om föräldrarna är skälliga

Ellenfyrkant
0

Jag har aldrig heller hört talas om denna kennel. Antar att de inte finns i min del av Sverige . Är du intresserad av att höra enbart om folks erfarenheter om denna kenneln eller vill du höra om alla olika erfarenheter av olika sheltiekennlar ?

Mvh Ellenfyrkant

janey
1

Dom var med och fick 28 poäng i årets uppfödare 2010. Men det är det enda jag lyckats luska fram. Hanen är denna kull en lundecocks (vilket inte säger mig så mycket) Men som det verkar gå mycket bra för just hanen om man kollar utsällningsresultat. (vilket ändå inte alltid ger bra valpar, men antar att en bra hund generellt ger fler bra valpar)
Jag är mest ute efter denna kenneln, men även överlag vad gäller sheltiekennlar. Kenneln ligger så långt ner man kan komma i sverige, Lund, så det kanske inte är erat område?

Ellenfyrkant
0

#3 Nej, jag bor i mitten av Sverige så har inte koll på kennlarna där neri. Jag har som sagt inte så mycket att säga om kenneln. Men poäng i årets uppfödare tyder juh iaf på engagemang, vilket är bra. Och att ni fastnat för kenneln efter att ha varit i kontakt med uppfödaren låter juh också bra. Jag ser iaf inte något negativt av valet av kennel. Glad

Mvh Ellenfyrkant

Chanku
0

#3 Om du går in på www.skk.se, sedan avelsdata (kräver medlemskap, men är gratis) så kan du söka på deras hundar och se tävlingsresultat, hälsoundersökningar, mentalbeskrivningar etc.

En av tikarna är mentalbeskriven och om vi tittar på tex overallen så ser man att hunden blir rädd (flyr högst fem meter), men att hunden fortsätter vara rädd eller att rädslan ökar på vid varje passering. För er som inte vet så består overall-momentet av att man rör sig mot ett område där en overall helt plötsligt sprättar upp (där ser man första rädslan) och som sedan är helt orörlig, hunden ska sedan fram och kontrollera overallen (efter visst antal sekunder så rör sig föraren mot overallen för att till slut sitta på huk o locka på hunden) eller då overallen lagts ner på backen. Sedan ska hund o förare passera overallen två (tror jag) gånger för att se hur hunden reagerar, om den klarar av att släppa rädslan eller om rädslan blir värre.

Vid skramlet gör hunden en undanmanöver och vägrar sedan gå fram till skramlet. Vid passagerna så gör hunden en båge eller ökar tempot.

Vid skottet så riktar hunden fokus mot skytten, men återgår sedan till lek eller passitivet.

Rädslor är något som lätt går i arv, så det ska man alltid vara försiktig med. Dock är det ju upp till var o en att bedöma vad man tycker är acceptabelt.

Inga av tikarna är höftledsröntgade, vilket heller inte är ett krav från rasklubben. MEN av de shelties som är röntgade så har ca 20% höftledsfel, så jag skulle inte köpa hund efter oröntgade föräldrar. Det är inte alltid man ser att en hund har fel på höfterna, utan jag vet riktigt aktiva smidiga glada hundar som har e-höfter med pålagringar (dvs det värsta en hund kan ha).

Kan ju tillägga att jag har inget otalt med kenneln, utan det här är bara det jag kan tycka utifrån infon man får från avelsdata.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

janey
0

Är medlem där :)

Men Jättebra! Sån här info är jag ute efter, så att man kan väga för och nackdelar!

Den informationen du fick fram, var det släkt till de kommande valparna? För i sånna fall kanske jag bör oroa mig :P Vi vill ju ha en orädd valp, vilket jag underströk mycket för hon som har kenneln, då vovven så småningom kommer få följa med mig ut på ridturer/tävlingsplatser till häst och att jag även själv gärna skulle vilja träna/tävla lite agility med hunden. Om den är försiktig gör inget då det ändå är bra om den har respekt för hästarna och sådär. Men som sagt den får inte vara rädd…

Är det vanligt att man brukar höftleddröntga avelshundarna i resten av rasen? Eller får man sålla hårt för att hitta dessa kennlar? Vi vill ju inte åka land och rike runt (dock ligger detta ändå 25mil ifrån) Men där ligger nog smärtgränsen. Köpte min häst i sundsvall och var det inte för att han var så unik så skulle jag inte genomföra den färden igen (90mil). När det förhoppningsvis finns likvärdiga i min närhet :P

janey
0

Kollade relutatet nu, fast det var inte så farligt som jag trodde, tikarna hade samma mamma (blir mormor då).

Men hunden verkade iallafall social och det stod att hon inte visat några oacceptabla beteenden iallfall.
Det är ju isåfall den icke exicterande höftledsrötgen som är ett stort minus.

Annars några tips om en riktigt bra kennel i södra sverige, där du höftledsrötgar och har trevliga avkommor? Och vi vill gärna ha valpen till sensommaren/hösten (sen semester för vår del)

Sorry det blev mycket skrivet. :P

Chanku
0

#7 Nej, däremot avlas den tiken på och det kan ju vara ett riktmärke på övriga hundar. Personligen skulle jag inte köpa en valp efter hundar med ljudberördhet, skygga hundar, hundar som har svårt att avreagera etc. eller en valp där flera i släkten uppvisar de beteendena. Tyvärr är det ju något som är väldigt svårbedömt hos sheltien då ytterst få uppfödare genomgår MH med sina hundar.

Tyvärr är det inte så vanligt ännu med höftledsröntgen, men förhoppningvis kommer det att bli vanligare. Jag tror att det finns en ledig sobelhane nu efter en väldigt trevlig o framåt tik, men den är leveransklar ganska snart. PM:a om du är intresserad.

Jag åkte 130-140 mil enkel väg för min valp och det var det defintivt värt. Jag ser inte till geografin när det gäller valpköp. Mentalitet o hälsa i första rummet och det är värt att fara långt för :)

janey
0

Jag förstår hur du tänker. Men det är just det jag känner med, att det inte är så värst många som gör det som kanske skulle vara nödvändigt? Det är jättesvårt med valpköp tycker jag. Många pekar gärna på första bästa söta valp. Men sen ska dom leva med den också.

Anledning varför vi föll för den här kenneln var att dom var dom vi fick bäst respons utav, kändes seriösa (när vi pratade med kenneln) och att vi fått nys av dom genom referenser från en annan kennel vi pratat med. Dessutom fanns det även valpköpare som väntat på att få köpa valp från just denna kenneln. Vi är ju inte så heller att det Måste va denna kenneln, utan som sagt det var den vi kände verkade ha samma uppfattning som vi.

Vi har ingen möjlighet att ta hem valp nu :( annars hade vi varit jätte intresserade! Jobbar mellan 40-50timmar i veckan nu, så det är först i augusti jag kan ta semester, allra helst i september. Suck.

Chanku
0

#9 Känner ni att kenneln känns seriös, att ni fått ett bra intryck, att ni är nöjd med hur andra valpar har blivit etc så ska ni självfallet köpa därifrån. Personligen skulle jag inte köpa valp efter oröntgade föräldrar, men det är ju min åsikt och jag accepterar att andra tycker annat :)