Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 4230 ggr
druttizen
0

Avla på samma??

Jag sitter och tittar på avel…
En uppfödare har avlat en tik med en hane.
Dom fick en valp bara, som föddes i maj 2007. Sen i januari 2008 födde samma tik nya valpar. Med SAMMA pappa.
Det skulle blitt 4 valpar med de 2 första tikarna dog för dom var för stora och det tog för lång tid, så de enda som levde var 2 hanar.

Sen 2009 så får denna tik nya valpar, men med en annan hane.
2010 får samma tik valpar igen och åter igen med samma hane som 2009.

Jag sitter och funderar på hur pass riktigt detta är???
Hon parar en tik och en hane på 2 kullar och sen tiken med en annan hane, på 2 kullar……. får man det?? Eller måste man ha ny hane att para henne med varje gång??

SparklingTindra
0

Det är fullt tillåtet att para med samma hane fler gånger. Om man anser det vara en lyckad kull så kanske man vill använda samma linjer igen.

Sen är det upp till var och en om man anser det vara riktigt eller inte.

Ann-Ch
0

Visst är det helt ok att använda samma hane till tiken flera gånger,

har själv gjort det, i första kullen vart det bara en hane,

så vi gjorde om kombinationen i hopp om att få en tik, och det fick vi :)

druttizen
0

okej, tack för era infon

Eftersom min är så pass lättstressad och känslig, även hans bror är det.
Sen att min blev för hög (45) men brodern är 39, sen att jag också såg att hon avlar mkt på samma hanar, så fick det mig att fundera på om det är sönderavlat på hennes kennel
Sen tycker jag att det på uppfödarens sida ofta står hennes kennelnamn på hundarna överallt… Att det avlas mkt på hennes och inte så många hundar från andra kennlar i parning verkar det som. Andra uppfödare använder sig ju mkt av hundar från andra kennlar. Har fått mig att lite fundera på om hon kanske parar hundar som på långt avstånd är släkt, tex sysslingar eller så.

Jag kommer en dag att skaffa en till sheltie, men inte riktigt än.
Planerar dock en till redan i god tid eftersom jag inte riktigt tycker min är så stabil och pussig som andra shelties är. Så vill jag ju ha mer planering och sånt bakom hund nr 2 framöver.

druttizen
0

För att tillägga…..
Wilmer som jag har nu, är 2 år. Han är min första sheltie.
Är uppväxt med sheltie, men aldrig ägt en hund innan Wilmer,
Så detta med avel är lite nytt. Har lärt mig massor under tiden jag haft Wilmer, men önkar att jag hade planerat ännu mer innan jag köpte honom.
Valde noga ut ras och kollade även med uppfödaren lite om valpen innan jag beslöt mig för honom, men hade jag kunnat göra valet idag, med nu mer kött på bena, så hade jag besökt innan… hade också kollat båda föräldrarna…. Men den kunskapen har jag NU och inte då

Hund nr 2, ska planeras lite bättre som sagt
Man lär sig också nått nytt varje dag

Chanku
0

Är du nyfiken på släktskapet mellan hundarna så är det ju bara att jämföra stamtavlorna.

Det kan ju vara så att uppfödararen "snålar" lite och använder sina egna hanar som är gratis istället för att betala för en annan avelshane.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

druttizen
0

jaa du, där sa du nått…
nästan alla i stamtavlan är ju inom hennes egna uppföderi.
eftersom detta är min första hund så tänkte jag inte mkt på det.

jag har ju mer kött på benen nu, men hade inte så mkt för 3 år sen som sagt..
har kontakt med de andra som har valpar från samma mamma OCH pappa som min och alla dom har nervösa och jobbiga hundar, eller ja..

tikmamman och hanen fick en kull maj 2007 som sagt. den hanen som blev där, hämtades inte hemma hos uppfödaren skriver den ägaren idag till mig. hon skriver att det var precis som att uppfödaren inte ville att hon kommer hem till henne… Den hanen blev för stor förresten. Precis som min.
jan 2008 föddes en till kull. kull nr 2. (samma föräldrar som maj)
de 2 först tikarna dog för de var för stora och detta fick jag reda på utan kullbrorsans ägare för några månader sen. Samt att min blev för stor också då.

Så första kullen blev hanen för stor, samt mkt osäker, och samma jobbiga beteenden i som jag känner till. Kull 2 var min kull och där kunde 2 tikar blitt för stora också, men de två hanar som levde var ena för stor (min) och andra är 39, men båda har samma problem som kull 1.

Uppfödaren säger inte ens samma versioner till oss….
Blir så besviken eftersom jag alltid drömt om en hund och på första så forskar man ju så gott man kan och sen litar mkt till uppfödaren också. Under tiden man har sin första så lär man sig ju mer så klart, vilket jag gjort också

På bruks och sånt har jag frågat endel också om vissa rädslor och beteenden, men dom har sagt att han har åldern och hanar kan ha lite starkare perioder än tikar, men fortsätt som du gör, det kommer gå över. Trots- spökålder osv fick jag höra.
Mkt har försvunnit också så klart, sen han blev 2. Men vissa problem som jag anser är viktiga är kvar och utfall som händer är lite mer aggressiva. Han är mkt osäker bara.

När jag nu då får reda på att varje valp tiken fått är likadana och att mamman också sägs vara nervig. Hon ska tydligen inte tagit till sig valparna ens och min hund var kvar hos mamma till han blev 13 veckor. Jag som köpare hade gärna velat veta om mamman inte tagit till sig valparna osv, men det fick jag idag reda på av kullbroderns ägare….

det kommer bli mkt jobb för nu när jag fått bekräftat att aveln är inblandad och alla valparna blev lika, så vet man lite mer vad man jobbar med… ja va säger man..