Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettlek-och-rörelse
Läst 2286 ggr
NinaToy
0

Aktivering av valp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar hur mycket aktivering ni tycker en valp på 3,5 månad ska ha och hur mycket ni aktiverade era valpar?
Har hört att för överstimulering kan leda till en stressad hund i vuxen ålder men att understimulering också kan leda till liknande problem.

Min 3,5 mån valp sover ca 10 timmar/natt, är sedan väldigt aktiv på morgonen då vi alltid brukar hitta på någon aktivitet hemifrån (ca 2-3 timmar) såsom träffa andra hundkompisar, åka till stranden, miljöträning osv. Därefter sover hon i ca 2-3 timmar och när hon vaknat igen leker vi och tränar. Sen leker hon lite med min andra hund och vilar lite, på kvällen blir hon väldigt aktiv igen och då tränar vi och leker igen… Har ibland funderat på att hon inte sover tillräckligt?
Hur gjorde ni med er valp?

/Frågvis :)

Chanku
0

Det du inte ska göra är att uppmuntra aktivitet med aktivitet om du förstår hur jag menar. Dvs om hunden tigger efter uppmärksamhet eller är ordentligt uppspelt, så aktivera inte hunden just då. Att hunden blir aktiv (galen) behöver inte vara ett tecken på att hunden får för lite aktivering, utan det kan lika gärna vara tvärtom.

Det är väldigt viktigt att komma ihåg att "bara vara" med valpen också, tex att fara till brukshundsklubben och bara titta på när andra tränar, gå o sätta sig på fiket etc så att valpen lär sig att kunna ta det lugnt i alla situationer.

Kommer faktiskt inte riktigt ihåg hur våra dagar såg ut. Ren träning (tricks etc.) några minuter om dagen, allmän "vardagslydnad" pågår ju som ständigt. Miljöträning i viss form stort sett dagligen. Lulla runt i skog o mark dagligen.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

NinaToy
0

Tack för svaret! Om kvällarna (vid denna tiden) skäller och biter hon för att få uppmärksamhet, så jag ignorerar bara henne. När hon är lugn får hon en godbit eller lite kel. Vilket bra tips att åka till brukshundklubben och bara vara, hon är väldigt intensiv när vi kommer iväg så det kan nog bli jättenyttigt!

Chanku
0

#2 Min valp blev riktigt pain-in-the-ass på kvällarna ibland och då lyfte jag helt enkelt upp henne, då insåg hon oftast att hon var väldigt trött och somnade.

NinaToy
0

#3 Ja det kan man kalla det för. Jag lyfte upp henne på sitt rum för några dagar sedan och trodde också hon skulle somna men när jag kom upp igen så hade hon kissat och bajsat i sängen, kanske som protest? Så det gör jag inte om… Det är bara till att hålla minen och hoppas hon kommer ifrån detta fort ;D

Chanku
0

#4 Jag skulle hellre då lyfta upp henne i knät och vänta tills hon somnar än att stänga in henne ensam i ett rum.

NinaToy
0

#5 Ja det vet jag nu, vid ensamhetsträning i rummet har det gått väldigt bra, då har hon när jag kikat in sovit. Hon var där med min andra hund som är 2år och somnar direkt när man lämnat henne. Fick tips av en instruktör att göra det, men nu vet jag ju som sagt bättre själv. :) Har märkt stor skillnad nu på bara några dagar, går bara en liten stund efter ignoreringen så lugnar hon sig. Man lär sig hela tiden, det är ju min första sheltie, chihuahuan var väldigt lätt att ha att göra med som valp jämfört med detta :)