OT - Hur säger du.. ? [1]
Kom på en rolig lek och tänkte slänga in en ny mening ett par gånger i månaden som ska skrivas på det vis du uttalar den i ditt inlägg. Jag börjar för att förklara leken. 
Om du skulle valt att byta ordföljd i talspråk är det okej att göra det.
Mening: "Hon åt en kaka och hennes kompis drack en dricka medan de tillsammans tittade på pojkarna som spelade fotboll."
Jag skulle sagt: "Ho åt en kaka och hennes kompis drack en driecka medans di tesammans tittade på pöjkera som spela fotbåll."
Mvh Ellenfyrkant
haha Ellen, är du skarabörjare??
För jag är från Lidköping i skaraborg å så säger vi 
En kan dra på den meninga liiiite mer i min dialekt (skarabörg)
Ja sölle no sagt så häringa:
"Ho åt ena kaka å hennes kompis drack ena driecka mens di tesammans tettade på pöjkera söm spela fotböll."

Hon åt än kaka å hennes kåmpis drack en drecka mens de telsammans tettade på pöjkana såm spelare fottboll. :P
"Hon åt en kaka och hännes kåmpis drack en dricka medan dom tillsammans tittade på påjkarna såm spelade fotbåll"
Jag tycker inte att vi har så mycket dialekt här.. :P Däremot använder vi ordet ids, vilket inte verkar vara allt för vanligt söderut.. ;)
Är nere från Halland skulle jag säga:
" Hon åt en kaka å hennes kompis drack en dricka medan dom tillsammans tittade på pojkarna som spelade fottboll." Ibland så slänger man in några engelska ord också ;)

#1 Stolt Värmlänning här ! 
Mvh Ellenfyrkant

"Hon åt en kaka och hennes kompis drack en dricka medan de tillsammans tittade på pojkarna som spelade fotboll."
Haha, jag kan inte ändra min. Jag brukar oftast prata som jag skriver.
Vissa ord sägs i dilekt men inte många. :)
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
#7 Jag kunde inte helller riktigt ändra min, men jag skrev orden (missade väl några) som dom uttalas, t.ex. så säger man ju inte kOmpis när man uttalar det, man säger ju kÅmpis haha :P
Hon åt en kaka och hennes kåmpis drack en dricka medans de tillsammans tittade på påjkarna som spelade fotbåll.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
KUL tråd :)
O åt i kako o kompisin drack drecka ondi tidin di skåda på pojkan som spela foåtboll..
Vacker finlandssvensk dialekt 

#10 - Härlig dialekt! Har själv finsk släkt 
"Hon åt en kaka och hennes kompis drack en dricka medans dom tisammans tittade på pojkarna som spelade fotboll" så säger jag det typ :p
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Skrev lite fel på min där uppe :P Så här ska det stå
"Hon åt en kaka å hennes kompis drack en dricka medan dom tisammans tittade på påjkarna som spelade fottboll"
Hon åt en kaka och hennes kompis drack en dricka medan de tillsammans tittade på pojkarna som spelade fotboll.
Stockholmare 
Förrästen säger jag ju "… titta på pojkarna som spela fotboll.. " jag brukar säga infinitiv formen av verben (om det bara passar in så varför lägga på en onödig ändelse, folk fattar ju ändå ^^)

O åt ein kako å hännas kamraat drack en dricko medan de ilaag skåda tå pojka spela fotbold
Också finlandssvenska men lite mera norrut än Niini
#6 hehe ja skaraborgs dialekt och värmländska ligger inte långt ifrån varann och kommer hand i hand. Väldigt många tror att jag är värmlänning faktiskt. Jag flyttade från skaraborg för 3 år sen och bor nu i östergötland… ibland kan jag höra på tex att nön tjötar en dialekt… jag ger mig SJUTTON på att den ÄR skaraborgare å så kollar jag upp det. Men så är det värmlänning. Händer mig väldigt ofta faktiskt, så dialekterna är mkt likare än man tror.
Han Karl-Petter, bonden… han pratar väldigt möe som skaraborgsdialekten me. Största skillnaden mellan våra två dialekter är att värmlänningar har lite mer av norskan. Alltså att ni sätter e på slutet av många ord. tex göre.
Det har inte vi så möe utav. Annars mkt lika 
Kom på fler meningar där min dialekt kommer fram bra:
Man kanske skulle äta de där potatisarna i morgon till middag, så att man har något i magen. Sen kan man ta koppel på hundarna och ge sig ut en stund.
Min översättning på den meningen skulle bli så här:
En sölle no äta di däringa potätera imörn te meadda, så att en har nö/nött i magen. Sen kan en jö ta köppel på hånna och ge sä/säk ut ena stonn.
(jag skrev ett snedsträck på 2 ord, eftersom man kan säga vilket som)

#17 E:et där stämmer väldigt bra. :P Ex. göre (som du skrev), valper, plocke, lyfte. o.s.v..
Dreje åå teje säger ni det ? Alltså dragit och tagit.
Mvh Ellenfyrkant
Min översättning på den andra meningen:
Man kanske skulle äta de dä potatisana imorn till midda, så att man har någo i magen. Sen kan man ta koppel på hundarna å ge sig ut en stund.
Man kanske skulle äta dom där potatisarna imorron ti midda, så (att) man har nått i magen. Sen kan man ta kopplena på hundarna och ge sig ut en stund. :p
#18 Nä det säger vi inte, vi säger
dratt = dragit, och tatt = tagit

Men ni säger väl också "sölle" till skulle??
Pratade med nån värmlänning för någon vecka sen och enligt han så kände han inte igen det men jag har hört värmlänningar säga sölle flera gånger

#21 Jojo, men det säger vi med, givetvis.
Det är vad de flesta säger. Men folk som pratar grov värmländska säger inte allt för sällan dreje och teje. Sölle använder jag inte själv och känner nog inga som använder det heller, kan vara äldre eller grov värmländska. 
Mvh Ellenfyrkant
#22 det använder vi väldigt mkt här nere. Sölle alltså.
Tycker det är kul det där med dialekter. Kul att man Har en faktiskt 
Jag är ganska grov i min dialekt. Syrran är inte det tex, men umgås mer med folk från andra städer som flyttat hit tror jag.
Men kul att man har något annat än rikssvenskan tycker jag allt 
Sen kan andra allt få ett litet skratt åt en då man pratar, men det bjur jag bara på och brer på lite mer dialekt om det gör dom glada hihi

NY MENING
Jag har vart på hundutställning helgen som var. Vi ställde ut två av valparna vi har här hemma och såklart även den stora tjejen (äldre hund).
Mvh Ellenfyrkant

Ja har vart på hundutställning i häljas. Vi ställde ut två av valpera vi har här hämma åå såklart även stortösa.
Mvh Ellenfyrkant
Jag har varit på hundutställning i helgen. Vi ställde ut två valpar vi har hemma och såklart den även vuxna tiken.
Ja har vatt på hundutställning i helgen. Vi ställde ut två av valparna vi har här hemma och såklart även den stora tjejen.
Jag har varit på hundutställning helgen som varit. Vi ställde ut två av vallparna vi har här hemma och såklart även den stora tjejen (äldre hund).
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
ja har vart på hunn-utställninga som va i hälga. Vi ställde ut två ah valpa vi har her hämma å såklart även den stora tösa. (äldre hånn)
Jag har varit på hundutställning helgen som var. Vi ställde ut två av valparna vi har här hemma och såklart även den stora tjejen (äldre hund).
Ja ha vuri på hondutställning hanje hälje. Vi ställd tvoå åv valpa som vi ha jär häim å såklart honde stor å (gaamla hondin).
Ja ha vari på hundutställning i helje. Vi ställd ut två åv valpa vi haar jer hejm å såklart å honde stor å (gambäl hundin).

Ja har vart på hundutställning denna helgen. Vi ställde ut två av vallpisarna vi har här hemma och såklart även vår stora flicka.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida