Hur göra vid utställning??
Jag är helt grön på utställningar, så snälla. Som rubriken säger, hur gör man vid utställningar med sheltie? En grundlig förklaring skulle lugna mig avsevärt! :)
Kram i natten! :)
Några av våra duktiga medlemmar har skrivit en artikel om just detta. Denna går att läsa HÄR. Hoppas det hjälper dej lite på traven och är det något annat du funderar på så tveka inte fråga!

Tack Ressu!
Ställer man upp på det lilla bordet eller ställer man upp efteråt?
Känner jag mig själv rätt så kommer jag gå på fel sida, göra andra saker som dom inte ber mig om, fnittra och göra alla fel man möjligtvis kan så att även Sess känner det och blir mjäkig.. Fattar inte att jag övertalades till att ställa på Vilsta i augusti.
Hade varit bättre och träna lite innan…
#2 Kul att du ska till Vilsta, ska också dit. Vilken klass ska ni ställa i?

Valp 6-9månader! :) Men som sagt, det kommer nog inte gå så bra! :P HEEELT grön på detta.
#2 Olika domare har olika system. Ringfunktionären brukar säga till om ni ska direkt ställa hunden på bordet.
Alla har vi olika system med våra hundar speciellt vid bordet. Ingen kan säga vilket som är rätt eller fel.
Försök att tänka positivt, detta är bara en kul grej med din hund. GÅ in med inställningen att du ska ha kul med din hund så kommer det att gå mycket bättre ska du se.
Det du kan träna på hemma så är att vänja hunden med utställningskoppel och träna på att stå fint.
Ett stort lycka till på utställningen! VI håller alla tummar och tassar för er! =)

Vad innebär utställningskoppel? 

Något att rekommendera?
Det är en tunnare modell av koppel som används på utställningar så domarna ska se bättre formen och helheten på hunden. Men tror nog mest att det används för att det ser lite bättre ut =)
Kolla in olika modeller HÄR
Själv har jag ett sånt HÄR, men det finns många olika att välja på och på sheltien som inte är så jobbig att ha i koppel så går ett tunt koppel av någon modell bra =)
Jag skulle föreslå att gå på nån eller några utställningar och se på som besökare.
Det finns även marknad där och utställningskoppel går också köpa, men sååå mkt annat spännande kan man köpa förutom det.
Jag har aldrig ställt ut eller så och min är inte "rätt material".
Han är för hög och fel på flera sätt för just utställning. Lydnad och agiliy å sånt passar honom bättre.
Men mitt största tips är ändå att besöka nån elle några utställningar och se på både hur det går till och vad man kan köpa för tillbehör på marknaden. :)
Jag har lärt mig massor av det och Wilmer hänger med in på området och får sig en liten socialträning/miljöträning på köpet :)
Förresten… man får inte heller ha i tyngder i öronen.
Ska inte heller finnas spår av att man haft tyngder. Ska va så rent som möjligt även om man vet att "alla" har det
Mitt tips är att säga till domaren när hunden står på bordet att du är totalt novis, så får du förhoppningsvis tydligare instruktioner om hur domaren vill att du gör.

#9 Precis. All manipulering av hunden räknas som fusk och då åker ut ur ringen ifall domaren upptäcker att du har eller har haft i duttar, vilket är helt rätt :)
Ett utställningskoppel kan du köpa på de allra flesta djuraffärerna, mitt kostade ungefär 50 kronor. Jag skulle inte åka på en utställning och räkna med att det går att köpa koppel. Är det en stor utställning brukar det dock finnas en del stånd.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

#11 Fast sanningen öär att man inte nödvändigtvis åker ut ur ringen direkt.
Mvh Ellenfyrkant

#12 Hund som manipulterats äger ej rätt att delta på utställning. Alla regler finns på www.skk.se under regelverk sedan Utställning och championat. Jag betvivlar att en manipulerad hund (dvs en hund där det finns kvar rester från massa/fett i öronen) har rätt att få en kvalitetsbedömning. Det borde bli "utvisning", men jag är inte säker ifall det kommer benämnas som 0:a eller KEP.
Jag skulle helst se ingen bedömning och en rapportering. Jag tycker det är riktigt fult att det är så accepterat att manipulera hundar för att få de rastypiska.

Okej. Jag har inte massa i öronen, har klippt och fixat så att dom lagt sig bra. Är det också ett "fel"? Mer eller mindre klippte hela öronen för ett tag sen, har väl växt ut kanske 1-2 cm sen dess..
Ska man trimma öron och tassar?

#14 Nej, det är helt okej att "frisera". Man brukar frisera till öronen, tassar och fanor på sheltien.

Funderade ett tag på att säga till domaren att jag är helt grön.
Men insåg snabbt hur kul det skulle låta med mig kassa engelska…
"I'm totaly green at this, so i hope you can help me."
Det var typ det dummaste jag hört. Min man garvade läppen av sig! :D
#16 "Totaly green", det låter som Kermit det!:)

Haha, ja… Jag skulle nog framstå som en mupp! ;)

Istället för att starta en ny tråd skriver jag också här, jag har ställt ut andra raser nu i 2års tid men är också grön på sheltien! Debuten med min tjej blir när hon är 5 månader och jag undrar om det då behövs någon frisering? Jag friserar mellan trampdynorna men tänkte mer på öron, tassar, ben. När ska man börja frisera? :)
#19 HÄR finns en gansla bra länk med hur man trimmar =) Vid öronen ska friseras samt tassar och fanor.

#20 Tack för en väldigt användbar sida!!!
#16 hehehe,
Byter du ut ordet grön/green, till att istället säga "i'm new at this"
eller "i'm a beginner", så går det nog bättre.
Beroende på vilket land dommaren kommer ifrån, så kanske dens engelska inte är fullt så flytande heller 

#22 haha jag vet, men jag blir så nervös när jag ska göra nya saker och ska jag dessutom tala engelska så börjar jag stamma och hittar inte ord. Mitt stora problem. Tror dommaren är från storbritannien.
#23 Du kan alltid ha med dig nån som kan hjälpa dig om det låser sig. Tex en pojkvän eller vän. Tappar du ord eller blir ställd på vad dommaren försöker säga, så kanske den du har med dig vet lite mer vad det betyder, eller hur det ska sägas.
Dom är nog rätt vana vid att inte alltid bli förstådda och sånt. För dom är ju trots allt dommaren i ett land med annat språk och där många äldre personer ställer ut sina hundar och de äldre har kanske inte så mkt engelska med i sitt bagage, så många får prata runt om orden för att bli förstådda. Så dommarna är nog rätt vana vid nybörjarprat.
Ett annat tips är att prata med uppfödaren och kanske få tips därifrån.
De flesta uppfödare blir glada av att deras "avkommor" ska få bedömning och att få följa med i det hela och hjälpa till för bra resultat är det många som både vill och gör.
Ett annat tips är att GÅ PÅ en utställning. Eller några stycken.
Jag har aldrig ställt ut, men har lärt mig rätt mkt genom att gå som besökare. Jag ha då med mig min hund så han kan vänja sig vid miljö osv. Sen ser jag ju hur de som ska ställa ut gör. Jag ser HUR dom förbereder hunden och vilka borstar dom använder. Är det nått jag undrar så kan jag alltid ställa en fråga till de andra sheltieägarna som ska ställa ut.
Så att gå som besökare några få ggr göra massor. Det bör man nog gärna göra också om man ska ställa ut. Iallafall en gång om inte annat