Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: beteende-och-lydnad
Läst 1882 ggr
Maulin
0

Vad har ni för inkallningsord?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft "kom" till min ena hund men har kommit på att man ofta säger ex "kom nu" när de stannar och nosar och man vill gå vidare. På senaste tiden har jag haft "hit" med en väldigt ljus röst. För så låter jag aldrig annars och använder heller inte ordet "hit annars.

Min tik lyssnar till "hit", men jag har märkt att min sheltiehane troligen haft "kom" som ord innan. Kanske lika bra att fortsätta med det till honom iafl.

Nu när jag har två hundar tänkte jag ha deras namn men de säger man ju också då och då om man vill ha deras uppmärksamhet.

Vad har ni för ord?

emma93
0

Jag har "kom" när jag vill att de kommer om vi t.ex är på promenad. "Hit" använder jag i lydnadsträningen.

Sen är det ju som du skriver Maulin att man säger deras namn och ofta blir det namn+kom för min del. Och av nån outgrundlig anledning så brukar ordet "godis" funka som allra bästa inkallningskommandot när de i övrigt inte vill lyssna;).

/emma93

[Malin3033]
0

"Ronja hit" som ett ord använder jag i tävlingslydnad.

"Ronja" har jag när jag vill påkalla hennes uppmärksamhet om hon är i närheten, är hon långt bort så brukar en vissling lösa det mesta. :)

Ressu
0

"Kom" och "Tänne" använder jag i vardagen då hundarna ska komma eller så bara deras namn. Inom tävlingslydnaden använder jag också "RessuTänne".

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

[sheltietjej]
0

I vardagen är det "Emil" eller "kom". Han lyssnar dock på det mesta, kan säga tex "potatis" och han kommer.

Mexxie
0

"Kom hit".

Har läst att det inte är bra att ropa hundens namn för mycket, då den kan ignorera det senare.

[Malin3033]
0

#5 det beror på vad hunden har för koppling till sitt namn. Hunden slutar att lyssna på alla ord som blir för uttjatade som inte ger något. Det spelar ingen roll om det är namnet eller ett annat ord.

Ellenfyrkant
0

"Kom" använder jag när jag vill att Zigge ska komma till mig men "hit" använder jag när han ska komma, gå runt mig och sätta sig på min vänstra sida. "Hit" är viktigare att komma till tycker Zigge, än när jag säger "kom" då det ofta blivit lite slarv med det. Men han lyssnar som sagt till bägge fast på olika vis.

Mvh Ellenfyrkant

NinaToy
0

Använder kom på promenader eller när det är sådär viktigt. Använder bara "hit" när jag har godis redo och inte så ofta.
Hon kommer som ett skott då!
Fot ska jag använda vid inkallning i lydnaden.

MarieSchroder
0

Jag smackar….. som man gör till hästar när det skall gå lite fortare. Det är mitt "Följ-med-mig-ljud".

Annars säger jag hundens namn och "Nu går vi" som vi skall fortsätta eller eller namn och "kom" om jag vill att hon skall komma till mig.

Vill jag att hon/de skall uppmärksamma något annat än exempelvis en joggare/hund/cykel så låter jag jätteentusiastisk och säger "Titta här!" och så följer alltid lite spännande godis….

Ellenfyrkant
0

"Kom" då ska han helt enkelt komma till mig
"Hit" då ska han komma, på runt bakom mig och sätta sig på min vänstra sida
Och så har jag lite visselljud för mig också.

Mvh Ellenfyrkant