Lära in apportering

Finns en superbra artikel på www.klickerklok.se
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Jag gjorde precis som du skrev. Göra det till en lek i början och när hunden förstått att matte/husse kastar igen om jag kommer tillbaka med den så kan man lägga till ett kommando om det är apportering på "leknivå". Vill man ha med de regler som finns får man se till att de greppar dem också, på kommando. Dessa har jag dock inte koll på men har för mig att hunden ska hålla föremålet i en viss tid ?
Mvh Ellenfyrkant

Jag har också lekt in det, och haft kontroll över leken så att hon inte springer iväg med den själv. Hon får godis i utbyte mot att jag får leksaken. Om hon blir väldigt fokuserad på godiset leker jag först med leksaken, säger loss (det har hon lärt sig från utbytesleken) och gömmer den bakom min rygg. När hon tar ögonkontakt med mig så får hon leksaken direkt igen. Hon tycker denna leken är jätterolig!
Jag har nu bara fokuserat på att hon ska lära sig vad loss betyder, hon är nu bara 4 månader och jag vill inte presentera den riktiga träapporten förrens hon bytt alla tänder och verkar mogen för det! :)