Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 3803 ggr
[Cevdet]
2010-07-18 21:21
0

Matfoder till kasterad hane?

Vi planerar att kastrera vår hane, nu 7 mån, till hösten. Han är kryptocid så veterinären rek det för att undvika framtida testikelcancer. Han äter nu RC mini adult och det är jag nöjd med. Ni som har kastrerade sheltien vilket matfoder ger ni, för att undvika viktökning? Vår sheltiegosse är mycket matglad så jag är orolig över hur det kommer bli efter en kastrering. RC har light från 10 månader så har någon erfarenhet av det? Har det blivit stor förändring på pälsen efter kastreringen?

Maulin
2010-07-18 21:40
0

Har också en kille som snart kommer kastreras för att det ska funka med tiken vi har. Även han är matglad och jag funderar på något light foder.

Tips?

sissie
2010-07-18 23:09
0

Jag jobbar med foder så jag kan ge er ett grundtips att jobba utifrån.

Vid kastration så går ämnesomsättningen ner med 20-25 % ungefär så ett lightfoder är på sin plats. Oftast så har det fodermärket som man ger sin vovve även ett lightfoder. Så man behöver inte byta märke.

Generellt så innehåller ett lightfoder betydligt mindre med fetter så hud och päls blir ofta lite torrare, och på sheltie kan pälsen bli tunnare än tidigare efter en tid. Det kan man förebygga med tillskott av laxolja. B-vitamin-tillskott kan också hjälpa med oftast är laxolja bättre.

En kastrat är oftare hungrigare och fördriver gärna tiden med att äta. Så det gäller att tänka på vad man ger dem för godisar. Nu finns det bra godisar att ge hundarna som både smakar väldigt gott och innehåller minimalt med fett. Beefeaters Chicken Jerky och Chicken Nuggets är ett exempel. 100% ren torkad kyckling. Det finns flera likvärdiga tillverkare av det. Nobby bl a.

Om vovve brukar få grisöra så byt ut det mot oxöra istället. Gristrynen är också riktigt feta. Svinsvål är en riktig fettbomb.

Vanliga kexgodisar och vegetariska tugg är kaloririka. Vanliga råhudtugg och vita råhudstugg är kalorisnåla och fungerar bra som bukfylla om hunden är extremt hungrig.

Bara några råd på vägen.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

dogg
2010-07-19 01:02
1

Hej, har en kastrerad kille sedan ett år tillbaka och han kan inte äta light foder då han går upp i vikt direkt och sen inte orkar någonting samtidigt som han är jättehungrig. Det enda som fungerar är Royal Canins foder för kastrerade hundar, royal canin neutered, köps hos veterinären men är inte lika dyrt som övriga veterinärfoder. Han får lite av kulorna morgon och kväll blandat med knäcke för mättnadskänslans skull och resten av kulorna till träning blandat med noga utvalt godis, bara några bitar för variationens skull som innehåller lite kalorier. Hans päls tycker jag är lika fin och i samma mängd som innan kastreringen men hans foder ska innehålla omega som ska vara tillräckligt för pälsen. Mvh Ulrika

[Cevdet]
2010-07-19 19:05
0

Tack för svaren. Men det låter knepigt. Tycker det är lite jobbigt redan nu med att ha en hungrig vovve. Jag brukar ge honom ca 1-1/2 dl CR lightfoder vid sidan om på eftermiddagarna  samt fettsnålt godis vid träning. Han har inga problem med övervikt alls, jag brukar kolla revbenen ofta. Jag ger också leversnittar vid träning. Då han är valp så blir det en hel del träning och då behövs godis. Märgben ges 1gr/v, och då gröper jag ut innehållet först. 

Vad jag anar så kan han inte få så mycket, när han blir kastrerad, som han får nu.  Eller??

Chanku
2010-07-20 13:57
0

Är operation verkligen nödvändigt? Det är en diskussion på ett annat hundforum just nu om krypta hanar och cancer, där låter det som att risken trots allt inte är så stor.

Men, jag skulle köra på som vanligt och ser jag att hunden lägger på sig så skulle jag antingen öka upp motionen eller dra ner lite på fodergivan.

Det går ju alltid att ta lite av fodergivan och ge som godis, ifall han tycker om sitt foder mycket. Annars är ju kokt kyckling (skär bort fettet) något som rekommenderas till små "tjockisar". Små, små bitar som alltid. Jag använder själv inte leversnittar eftersom de inte går att bryta i tillräckligt små bitar. Använder jag frolic (ytterst sällan) så försöker jag bryta en ring i 16 bitar (dela ringen i åtta bitar och sen varje bit i två delar). Kattungefoder är annars i ganska bra storlek. Mjukost på tub är också lätt att kontrollera mängden på, ett slick räcker gott o väl som belöning.

Det går ju alltid att ge morotsbitar (inte finrivet), vitkålsbitar etc i maten som bukfylla. Annars kan du testa att byta till ett foder med mindre spannmål.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

[Cevdet]
2010-07-20 18:24
0

Jag funderar ibland om det är nödvändigt att kastrera ändå, är nyfiken på vilket hundforum det diskuteras på ang detta. Bra att få så mycket information som möjligt. Pratar man med veterinär så rek operation…

Ska prova ost i tub, han gillar ju att slicka lite på tandkrämstuben av lever som belöning efter tandborstningen. Leversnittarna klipper jag i små bitar med vass sax i små delar, det är lite jobb men bra att ha liggande i fickan vid spontan träning.  Visst jag ger ofta vanlig matfoder som belöning också. Det är fördelen med en "hungrig" hund då den gör allt för att få belöning oavsett vad det är. Jättebra att få era tips.

Lavine
2010-07-20 21:57
0

Mina funderingar går liknande som Chankus, #5. Har ingen erfarenhet av kastrerade hundar och har själv haft vaga funderingar på kastering av hanhund pga hanhundsaggression (enkelt uttryckt). Kan inte säga hur jag skulle ha gjort med en krypt hanhund. Men jag har slutit ut det för min hunds del pga att jag har en matglad hund och jag tar hellre livslånga träningar med hundmöten än att ha en hund som kastar sig över varenda glasspapper som ligger i dikena.

Jag VET ju inte om det skulle bli så, men eftersom jag har en katt som blev absolut matgalen efter kastrering så har jag fått en bild planterad så att säga.(Inte så att jag ångrar det.)

Blir det kastrering tycker jag som Chanku att du fortsätter med det han äter nu och förändrar om behov uppstår. Jag är också inne på bukfylla och/eller mat med mindre spannmål. Men vill du ge lightfoder -  prova går ju alltid. Glad Jag skulle själv tveka att ge en så ung hund ett foder som innehåller lite fett och kanske även lite protein (vet inte om så är fallet med lightfoder). Som någon skrev ovan hade de provat olika foder och till slut hittat något som funkade, då är man nog nöjd då.