vad ska jag göra?
Vi har ju en valp på nu 12 veckor gammal. Han har nu kommit in i en period när han vill bita i allt och alla och speciellt på våra händer och ben. När han biter för hårt säger vi 'nej' bestämmt och försöker avleda honom till att istället leka med en leksak. Men ibland blir han övertaggad och när man då säger 'nej' åt honom så börjar han morra, skälla och biter bara ännu värre. Det vi gjort nu är då att ignorera honom. Jag funderar nu om det vi gör är rätt? Hur skulle ni gått tillväga i en liknande situation? Det är ju våran första hund, så känns bättre att fråga en gång för mycket.

#1 Till en början är det viktigt att ta reda på om du upplever att det är aggresivt morrande eller lekfullt ? Min sheltie, Zigge, morrar relativt ofta i leksituation, när han har roligt.
Aggresivt morr är juh aldrig okej mot familjen.
Mvh Ellenfyrkant

#2 Nej jag upplever det inte speciellt aggresivt. I just sådanna situationer så lägger han sig ofta ner med frambenen och ansiktet mot marken, rumpan upp sen hoppar han mot en och biter och skäller. (haha, inte världen bästa beskrivning
) Så lek är det.
Det som är mysko är ju just det är det blir värre när man säger 'nej', det är inte förens då han börjar skälla osv. Han vet vad ett nej är i andra situationer, tex om man lägger en godis på ena tassen, säger man nej då så tar han inte den fören man säger varsegod. Lika är det om han är ute och vi ser att han är på väg att ta upp något olämpligt i munnen, säger vi åt honom då så gör han ofta inte det. Om det inte är något allt för intressant förståss, då vill han inte lyssna på matte.
Det som är lite jobbigt är att han verkligen börjar bitas hårt då.
Ibörjan när han börjar bitas och jag egentligen "vill" säga 'nej'. Ska jag redan där ignorera honom för att undvika att han blir värre? Han är ju som sagt en liten bebis, och som vanliga småbarn så kanske han tycker det är roligt att trotsa oss och kankse testa oss lite, även om han inte riktigt har kommit in i den riktigt trotsåldern?

Min valp är nu 4mån och var också jättejobbig med bitandet vid 3mån ålder. Min valpkursinstruktör sa att motsatsen till positiv uppmärksamhet är ignorering, och att valpen vill bara ha uppmärksamhet, positiv eller negativ! Så jag ignorerade henne, eller som Chanku här på forumet rekommenderade, att ta upp valpen och lugna den för ibland kan dem vara supertrötta. Har gått väldigt bra och nu vid 4mån biter hon inte alls!

Något som funkade suveränt på Pixie (och som gör det än) är att pipa till och sedan dra sig undan och sluta leka i några sekunder.
Dock blir en del valpar extra taggade och då funkar det bäst att helt enkelt plocka upp dom (fortsätter de bitas kan man sätta ner dom i en hage av kompostgaller). Börja absolut inte att försöka "tukta" valpen genom att nypa i nackskinnet eller så.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Problemet är att även om man säger nej så får valpen uppmärksamhet och är den tillräckligt i gasen då så blir det bara ännu roligare när matte själv är med och härjar där i byxbenet.
När det var för hårt och intensivt så har jag precis som #4 skrev "pipit till" och vänt ryggen till.
Alla mina har hängt i byxben, jagat händer och levt rövare men det har alltid gått över. När de har varit för jobbiga så har jag som #4 bara lyft upp dem och försökt få energin och lekfullheten att övergå i något annat istället.
Men härja inte för mycket och börja med någon typ av sträng "tuktning". Tålamod och mjukhet tycker jag är nyckeln till att få en lugn och harmonisk valp…. även om det kan tära på tålamodet ibland 

Okej tack allihopa för era tips!