Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettlek-och-rörelse
Läst 2318 ggr
Maulin
0

Han blir rädd för mig!

När jag och min sheltie leker så tycker han de är jättekul oftast men ibland kan han springa till närmaste dörr och stå där.

Han är en omplacering jag haft i ca 5 månader. Hur ska jag få honom att "tuffa" till sig? Vi leker ganska vilda dragkamper oftast. Leker jag för lugnt så tycker han inte de är kul.

druttizen
0

Låter du honom vinna dragkamp emellanåt? Det kan stärka förtroendet
Sen kan du fundera ut vad han är Bra på och koncentrera dig på de sakerna. Min sheltie kan göra som din, men jag får helt enkelt stärka hans självförtroende genom att göra mkt som han är Bra på och beröma honom i massor.

Hämta posten i hallen blir han mkt stolt av att göra tex, så det får han göra varje dag och massa beröm samt en godis då han är klar.

Saker din hund är bra på, samt känner sig stolt av att utföra. Använd det och genom att beröma och stärka de bra sidorna, så både glömmer man de andra sidorna lite, samt stärker hunden ännu mer ;)

Maulin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för tipsen. Ska låta honom vinna liite mer, är oftast jag som vinner faktiskt =) Då kanske han dessutom tycker de är ännu roligare.

Jag funderar på vad han är "bra" på bara :)

Kan det vara vad som helst då?

Maulin
0

En annan sak också!
Jag försöker få honom att gilla bollar, vilket han inte brytt sig om det minsta. Men nu har jag börjat med att belöna när han greppar en boll sen kastade jag den och han sprang efter den men det är svårt att det ska fortsätta vara roligt.

Kan man få honom att gilla bollar mer på något vis?

Chanku
0

Nu vet jag inte hur du tränar (om du tränar), men jag upplever att hundar som shejpas mycket blir modigare när det gäller att ta egna initiativ.

Du kan ju träna precis vad du vill, tricks är ju något som man kan göra väldigt simpelt och komplicera tills man tror att det är helt omöjligt att klara av.

Säker på att han inte har ont någonstans förresten? Höfter, armbågar, rygg, nacke..? Det kan ju vara så att det är skoj i en början och sen gör det lite ont o då tappar han sugen. Kan också vara så att du är lite för intensiv och på, o därmed känner sig pressad och går undan.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Maulin
0

Ja vi tränar med hjälp av klicker ja.

Jag tror inte att han har ont någonstans, han är väldigt pigg förövrigt på långpromenader håller han igång hela tiden och vi tränar lite agility bara på tomten och då är det full fart.

Kan vara så att jag är lite på ibland, men för att få igång honom måste man stoja lite annars är han inte intresserad av leken..
Men det är bara ibland det blir såhär. Oftast tycker han det är skoj men han verkar tröttna ganska fort på lekarna med :/

Chanku
0

När du leker med leksaker så busa gärna på, men böj dig tex inte över honom eller stöta honom i sidan o se om det blir någon skillnad. Ett förslag kan ju vara att vara på en lite större yta så att han kanske inte känner sig lika trängd till en början. Om han släpper så "roffa" åt dig leksaken, kasta runt med den och bli uppspelt för du har ju den bästa leksaken i hela världen.

Maulin
0

Tack för tipsen! Jag har mest erfarenhet sen innan av lite större hundar därav kanske det blir lite skillnad i hur man leker. Men vi ska nog kunna leka järnet :) Vilket vi oftast gör.
Han blir som mest uppspelt när jag drar nästan allt vad jag kan medans jag nästan slänger runt honom i dragleksaken :) Ibland blir han så till sig att han tar ett varv i trädgården i full fart. haha.

Ikväll har vi börjat lära in städa.

Chanku: Angående bolllekar, kan man få honom att gilla sånt?

Chanku
0

#7 Allt går egentligen att arbeta upp, det är bara frågan om tid och motivation. Om han kan plocka upp en boll frivilligt så är det en väldigt bra början. Är han mer pigg på kamp som belöning så är det ju också fullt möjligt att kampa med en boll (man får passa fingrarna lite bara, men jag har kampat m boll med allt från tokiga border collies till schäfrar så en sheltie ska nog gå bra). Sen börja med korta sträckor också, förvänta dig inte att hunden ska kunna springa 20 meter ut och apportera en boll första gången. Kom också ihåg att belöna, antingen då med mat, kamp eller att du kastar ut leksaken igen. Om hunden inte kommer med föremålet när du står still, så testa att springa bakåt. Antingen då att du vänder om o springer eller att du backar springandes.

Jag skulle ha en mängd olika föremål som jag kastar ut (variera sträckorna) och gärna sitta så att jag kan fånga upp hunden ifall den skulle försöka fuska o smita iväg. Variera mellan mjuka o hårda leksaker o gärna olika storlekar o former.

Däremot ser jag ingen anledning till att arbeta upp ett bollintresse om du ska ha det som enbart lek (dvs stå o "tomkasta" bollar som aktivitet/motion). Vill du däremot kunna belöna med bollekar så skulle jag lägga ner tid på att få upp intresset.

Jag leker också hejvilt med min sheltie (föredetta schäferägare…), men jag skulle försöka utvärdera träningen ifall jag märkte att hon började backa undan. Försöka se när hunden backar, vad som händer i det ögonblicket, om det är efter en viss tid, om hunden ser låg ut (låg svans etc.) m.m. Alla hundar uppskattar inte i början att kastas runt eller slitas i, speciellt eftersom det sliter ganska rejält i kroppen. Börja att belöna när hunden frivilligt tar i leksaken och drar bakåt. Du ska inte behöva vara jätteaktiv själv för att hunden ska kunna hugga leksaken.

Maulin
0

Tack för bra tips! Jag vill kunna ha bollekar som belöning också ja. Vill jobba in tex en snabbare inkallning med hjälp av boll hade jag tänkt.