Huggormar.
Vill göra er uppmärksamma på at det verkar vara väldigt mycket huggorm i år. Då det inkommer fler samtal både till försäkringsbolagen samt veterinärerna om huggormsbitna hundar.
Om man nu ska ut i skog och mark kan man ju ta kontkat med en vet inan man ger sig ut, för att kanske kunna få tabletter i förebyggande syfte.
Men det gäller nog att hålla sina ögon öppna då man ute i skog och mark.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Kan tillägga att oavsett om man ger tabletter så ska man ALLTID in till veterinären direkt. Bär hunden eller låt den skritta lugnt om den skulle väga för mycket.
Den tablett man ger till hunden ute i skogen är inte ett botemedel, utan raka vägen till veterinären gäller vid Ormbett.
Själv har jag inte sett en enda orm i år och då har vi tom varit ute o letat efter orm (för fotografering) på populära solplatser.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Vi har massor i våra område vid sjön!

#2 Läskigt! Inte bara för de fyrbenta, utan även för oss tvåbenta som inte ser oss för (min bror har blivit biten en gång och jag har varit nära att trampa på orm, trots att jag spanat underlaget noga i förhoppning att se just orm).
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Jag har en fas för det också, då jag inte riktigt tål getingar och även tösa är känslig..
Visste ni att getingens gift och huggormens gift är samma gift fast olika starkt? Så kortisontabletter gäller för både människa och djur ute i huggormsområden.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Man ska ha med sig betapred tabletter och ge hunden. Det är som allergitabletter typ och toppenbra!
#6 Har det alltid hemma