Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettnos-öron-och-ögon
Läst 7048 ggr
Maulin
0

Häftmassa och vippöron

Ett av Eddies öron vill inte riktigt vippa så jag har haft häftmassa i. Men vad man kan läsa ska man ju ta undan pälsen på övre delen av örat och trycka dit häftmassan hårt, sedan lägga pälsen över. Men jag undrar bara var i herrans namn hittar ni denna päls? Visst att det finns päls men inte så mycket att man kan lägga den över häftmassan.

Hur gör ni med era shelties öron?
Min häftmassa syns iallafall väldigt väl på honom, för de går ju åt en del häftmassa så att det tynger.

Chanku
1

Nej, inte lyckas jag hitta tillräckligt mycket päls för att dölja häftmassan i ett öra. Däremot finns det tillräckligt för att kunna få dit en bit massa om man vill. Jag kör dock med hennes naturliga öron, hon blir ju inte mer rastypisk för att jag manipulerar ner öronen på henne. Hade jag däremot velat ställa ut henne så hade jag säkert försökt mer seriöst att manipulera ner öronen. Pixie reagerade så småningom mot häftmassan. Hon började fjälla, blev röd och ömmade där massan var. Så massan åkte ut.

En del säger att det är bättre att tynga ner öronen med "fett", istället för med massa. 

Frågan är hurvida det överhuvudtaget går att få ner ett öra som fått stå en längre period?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Maulin
0

Jag har haft honom här i tre veckor nu och han har haft häftmassa sen dess och den gamla ägaren hade kört på det hela tiden sa hon.

Hur ska man tynga ner dem med fett? Hur menar du då?

Chanku
1

Nu är jag lite osäker på exakt vad som används men jag TROR det är glycerol (köps på apotek) och ibland sadelfett som används. Har han gått med massa hela tiden så skulle jag nog fortsätta med det.

Men ja… Det finns nog betydligt kunnigare få-ner-sheltieöron-människor på det här forumet än jag :)

Maulin
0

Hihi, okej.
Ja, men han har både haft massa och något annat sa hon. Tuggumi, och sen var det något slags fett vad jag förstod det som.

Så han har nog haft de mesta verkar de som :)

Ressu
0

Det är glycerol som används för att mjuka upp öronen. Kan som sagt köpas på apoteket…

På nästan alla som häftmassa så syns det nog. Poitsus & Ressus öron har jag haft massa i och det har synts på dem båda… Med Kiira så har vi "limmat" öronen… Alltså använt ett väldigt milt textillim och vikt örat i dess rätta position genom att på yttersidan av örat så har vi lagt limmet och limmat enbart i håret (inte i örat). Detta gör att det lämnar ett mellanrum mellan var limmet ligger och själva böjningen, dit lägger man då glycerol för att hjälpa till att mjuka upp örat.

Limmet är ju på det viset lite snällare än massan iom att det aldrig kommer i kontakt med huden…

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

vafh
0

När är det dags att ge upp med häftmassan?

Juno är nu 9 månader och öronen reser sig igen så fort han tappar sin häftmassa.

Vad tror ni, är det dags atyt ge upp eller ska jag fortsätta att kämpa med hans öron?Obestämd

Vania och Juno

[sheltietjej]
0

#6 Jag skulle fortsätta kämpa, Emils öron reste sig när han var ca 4 månader och vart "klara" när han var 15 månader Glad

Chanku
0

#6 Jag har träffat en sheltie som var sex eller sju ÅR och som gick med häftmassa i öronen ;)

Ska du ställa ut så fortsätt, ska du ha hunden för sällskap/hundsport så spelar det ju ingen roll.

moimoimoi
0

Ett tips är att hålla örontipparna välansade om man har för tunga öron.

Sess hade ståöron ett tag, men jag tejpade ner hennes öron tog först kirurgtejp som inte sitter så hårt i pälsen och sen någon annan slags tejp för att det ska sitta bättre. Blir som ett litet paket.

Chanku
1

#9 Fast den aktuella hunden har för lätta öron och då bör hon inte klippa ner päls så de blir ännu lättare. Har man däremot en sheltie med tunga, hängöron så kan man klippa öronen så de blir lite lättare.

moimoimoi
0

Jag vet. :) Skrev allmänt tips med öronen, står även hur att göra med lätta öron, dvs tejpa. :)

Chanku
0

#11 Aha, då förstår jag :)