Vill ta hand om en hund
Vill gärna bli fodervärd/halvfodervärd åt en sheltie. Vi bor i en villa på landet utanför Örebro, tomten är stor och plan så det finns mycket att springa på. Vi har nära ca 50 meter till en stor skog med mycket fina stigar. Jag är hemma om dagarna så sheltie behöver inte vara ensam.
Medarbetare för Welshponny ifokus

Är ni beredda på att tävla, ställa ut och dessutom lämna bort er tik i minst 8 veckor i sträck i några omgångar? Eller låna ut en hanhund i kortare perioder flera gånger? Plus att eran eventuella hund kan bli använd i en avel som ni inte gillar, utan att ni kan göra något åt detta. Fodervärd eller halvfoder är inte något enkelt sätt att få en "billig" hund utan det kräver en hel del, men jag förmodar att du är medveten om detta :)
På sssk.org finns det ibland ute hundar som söker fodervärd.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Jo jag är fullt medveten om vad det innebär. Vi vill ställa ut även hålla på med Agility allt på hundens och uppfödarens villkor. Varför skulle vi inte gilla avel? Det står förmodar jag i kontraktet att en hanhund lånas ut si och så många gånger för parning under x lång tid. Jag ser ingen nackdel att vara fodervärd eller halvfodervärd. Har man inte 11000 kr för en valp så är detta ett ypperligt sätt att få ta hand om en hund genom att bli foder/halvfodervärd. Men du ska ha ett stort tack för ditt inlägg man vet ju aldrig vem som är "bakom" annonserna om det är någon som vet vad det innebär eller inte.

#2 Det jag menade var att ni inte har något att säga till om i valet av hundens "partner".
Jag förstår att jag inte kan välja hundens partner det vore underligt om så var fallet tycker jag eftersom vi är fodervärdar. Äger man en hund har man bestämmande rätt.

#4 Ja självfallet, men det innebär ju också att eran hund kan användas i en avel som ni känner er tveksamma till. Tex att er hane parar en tik som är skotträdd eller att er tik paras med en nervig hane. Bara som exempel.
Jag försöker inte avskräcka er, men det är ju inte alltid som man tänker på just såna saker :)
Lycka till att hitta en foderhund! :)