Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettlek-och-rörelse
Läst 1673 ggr
Maulin
0

Tips på nyttiga övningar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har haft min första sheltie i 3 veckor nu. Han verkar kunna sitt och ligg. Vi övar mycket kontakt och tränar stanna kvar just nu.

Vad tycker ni en hund bör kunna? Saker som är viktiga i vardagen? Det står lite still, skulle behöva lite tips.

Är tänkt att jag ska börja agility till sommaren/hösten. Skulle kunna tänka mig att gå lydnad också.

Smultronbarn
0

Att kunna skicka hunden på olika hinder ute i skogen har jag haft en stor fördel i agilityn! ;)
Stanna kvar kanske.
Testa olika saker så du hittar ett träningssätt som passar dig och din hund. :)

Chanku
0

Jag skulle satsa på kontaktövningar, skvallerträning (ifall han vill smita fram till spännande saker) och olika tricks.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Ressu
0

Stanna och vänta är väldigt viktiga i agilityn. Sedan att du kan vara i kontakt med din hund hela tiden är oxå viktigt.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Maulin
0

Vi tränar redan kontakt och skvallerträning. Har ju en hund till så det blir bara skvaller när jag går med honom ensam annars går det inte.

Även stanna (stanna kvar) kör vi.

Men det tar sin tid, men vi gör framsteg :)

Tips på olika kontaktövningar?
Jag brukar hålla en godis i handen och klicka när han tittar på mig sedan öppnar upp handen.
Eller lägga den på golvet. Varierar lite. Andra tips?

Ressu
0

Att placera godis framför hunden och flytta den stegvist närmare och sist och slutligen lägga den på tassen har jag gjort med mina =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Cocos82
0

Här finns några fler väldigt basic kontaktövningar.

Kontaktövningar

Maulin
0

Coccos82:

Tack! Bra med en film, då blir det lättare att förstå.
Ska kolla den nu.

sissie
0

Det var en jättebra film. Speciellt bra då han faktiskt inte har kadaverdiciplin på sin hund.Glad Han till och med visar hur man säger nej också på ett bra sätt.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

heddajosefsson
0

jag har gjort så att hund ska lydna väldigt väl redan nu såklart, så jag har börjat gå / springa lite sakta runt på en yta ( gräsmattan ) och låta henne springa bredvid och försöka öva in ordet ' vänd ' så när jag vänder säger jag vänd och hon har börjat lyssna riktigt bra på vänd , ibland kan hon vända utan att jag följer efter utan att jag sspringer sen säger jag vänd och då vänder hon sen jag. då lär hon in sig ett ord, de är jättebra i agilityn verkar de som när hindrerna inte är raka efter raka! hennes uppfödare berättade det.

sen är de bara bra med vanlig allmän lydnad som koppelträning, inkallning, sitt, stanna, ligg..

ordet nej är egentligen konstigt .. för sitt betyder ju något dom ska göra, likadant kom & stanna. men ligg betyder ju ingenting, så om hunden sticker är de bättre ropa kom eller något för nej har ju ingen mening med de.

min är också en liten valp eller ja 5,5 månader så inte riktigt lika liten som din men iaf, ska börja agilitykurs nästa vår då hon är ca 13-14 månader !

Flikkasnelliiie
0

Du kan lägga spår för att den ska få anstränga hjärnan. du kan också lära den att gå fot. :)

NinaToy
0

Om din vovve gillar leksaker kan du gömma leksaken bakom ryggen och invänta ögonkontakt och därefter kasta iväg den leksaken eller kampa lite. Om du vill träna lydnad hade jag börjat med lite utbyteslekar, att valpen t ex ska hämta en leksak och avlämna hos dig så får den godis :) Väldigt bra om den kan greppa olika saker och bära på.