Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettagility-freestyle-mm
Läst 2160 ggr
Maulin
0

Lös hund och agilitykurs

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska börja en grundkurs till hösten i agility är det tänkt. Där jag ska gå så står det att man bör kunna ha sin hund lös med andra hundar och hunden ska kunna komma på inkallning.

Det är ju jättesvårt för mig att veta om han gör det på kursen sen. Han är en omplacering som jag har haft i ett halvår snart. Jag har tänkt träna lite extra på detta innan det är dags för kursen. För han har lite svårt att vistas med andra hundar då han är en osäker kille. Vet inte alls hur det kommer gå så jag är lite orolig men jag får helt enkelt vara bland andra hundar och träna inkallning osv extra nu!

Det ska bli såå kul att börja sen om det nu går bra.

Maulin
0

Tips på vad jag kan hitta på?

Chanku
0

Ett förslag är ju att du far till brukshundklubben och tränar i den miljön. Är du osäker på om han smiter iväg så ha på en långlina som du kan trampa fast (ha gärna sele på hunden då så det inte blir ryck i nacken).

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Maulin
0

Fast han är ingen smitare så vad jag har märkt. Men jag måste träna och det får nog  bli med en kompis och hennes hund och på bruks. Sist när vi gick en vanlig grundkurs så kunde han ryka ihop med andra hanar när de var lösa på kursen. :/

Chanku
0

Tja, alltså finns risken att hunden drar iväg för att slåss med andra hundar så tycker jag att du ska avstå kursen tills du har fått problemet under kontroll. Däremot kan ju olyckor såklart hända med alla hundar, men vet man om att problemet finns så tycker jag att man bör vara schysst mot de andra hundägare och vänta tills man hunnit befästa en ordentlig inkallning.

Ha på långlina så du hinner stampa fast honom ifall han får för sig att mucka gräl.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Flikkasnelliiie
0

du kan träna spår så han/hon får anstränga hjärnan och arbeta lite.

du kan också lära den gå fot. :)

druttizen
0

Jag fick vara på klubbhuset några timmar innan agilityn börjar och där hann han i miljön vänja sig osv. Han var alltid såååå glad första stunden att jag fick vara för tidig jämt så han hann vänja sig helt enkelt.

Vår agility plan var inhängnad, men fanns öppningar så min hittade ut ibland.
Men det finns hundar i en kurs som kan ha sina sidor. Endel rymmer tex.
Men kanske inte rymmer alltid utan ibland. Rymmer av banan för att leka, hälsa osv alltså.
Men dom har tips oftast för eventuella problem. Men ja man bör inte ha sin hund i koppel, kan bli farligt.

druttizen
0

Är det just att det kan bli hund tjafs, så kanske man bör ta lite lydnads kurser FÖRST. Då skulle jag vänta med agility till jag kört lite lydnad först.
För på lydnadskurser får man tips, men man tränar också i rätt miljöer med andra osv, så hunden vänjer sig

Vi hade någon hund som var seg som sirap på banan. Någon i kursen var det. Ägaren tyckte hon var sååå less att hon täkte byta hund och ta en annan dom hade hemma. Så dom tog dit den hunden, men den var lite si så där med andra hundar verkade det som. De hundar som var på vår kurs kunde inte koppla av från den nya hunden och det blev en stämning över lag. Så den hunden åkte ut.

Så är det så att andra hundar kan bli lite si så där, så skulle jag köra med lite lydnadskurser först. ;)
Men dessutom så brukar kravet vara att hunden ska gått lydnads kurser innan agility. För att ha med sig grunderna, så där skulle jag börja. Min har gått valpkurs och sen fortsättningskursen därefter. Sen agility

Maulin
0

Ja, jag har gått en grundkurs. Men kanske skulle gå fortsättningen också då..

Hade ju velat börja så fort som möjligt men det kanske är lika bra att gå en fortsättningskurs först och börja agilityn till våren.

Channi
0

en allmänlydnadskurs kanske skulle vara jätte nyttig att börja med? Då får ni säkerligen mer kontakt också, ni får nyttiga tips, samtidigt som att han får börja lite lugnt i en sån miljö som han kommer vara i när ni börjar agilityn sen.

Det är mitt tips iaf :)