Vilken klubb?
Hejsan!
Jag har nyss blivit hundägare o sitte rhär med papperna. Har fått erbjudande om att gå med i både Svenska kennelklubben och Svenska Shetland Sheepdog Klubben.
Men vilken är smidigast att gå med i?
Jag vill träna/tävla agility ev freestyle. Kanske ställa ut nångång, kanske ta nån kull. Vill kunna ha möjlighet att göra allt möjligt med andra ord.
Vilken passar mig? Jag fattar inte riktigt skillnaden mellan de två?
Mvh Malin
Om du är intresserad av utställning - SKK. De kräver medlemskap för att du ska få ställa ut på deras utställningar.
Är du medlem i SKK får du delta på deras tävlingar, kurser och utställningar. Du får tidningen Hundsport.
I SSSK får du Sheltiebladet (SSSK's tidning), delta på deras aktiviteter/utställningar och du får handla i deras klubbshop.
Då är de kanske bättre med Skk då?
Sen detta med jordbruksverket, där behöver jag inte registrera om hon är i ssk?

SSSK för att få ställa ut på deras specialutställningar, SKK för att få ställa ut på deras utställningar och SBK för att få tävla agility.
Nu vet jag inte hur gammal du är, men det finns ju SHU också.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Finns det ännu en! Tänkte ju ev tävla agility när hon blir stor.
Vad hade ni gjort då om ni varit jag?
Jag är 21 år. Bor i Skåne. Vill träna, ev tävla agility/freestyle. Ev ställa ut någon gång i framtiden, kanske ta en kull (Sånt vet jag inte än men vill ju ha möjligheten till det sen.)
Hunden är 8 veckor så det dröjer ju iaf ett år innan det blir någon agility.
Jag vill däremot kunna åka och träna på andras banor/rasthagar men då måste man kanske vara medlem i just den klubben?

Jag skulle bli medlem i SHU (Sveriges hundungdom) och välja SBK som specialklubb. När det är dags att ställa ut så skulle jag bli medlem i SKK eller SSSK också.
Registrerar man voven där i Shu också? Eller ska jag göra de i jordbruksverket?

Är inte SSSK en "undergrupp" till SKK? För jag är automatiskt med i SKK när jag blev medlem i min andra hunds rasklubb.

#7 SSSK är sheltieklubben och man blir inte medlem i SKK samtidigt. Du kan vara medlem i en rasklubb utan att vara medlem i SKK eller någon annan klubb. Är man medlem i SKK, måste man ändå betala för att vara med i en av specialklubbarna/rasklubbar.
#6 Hunden ska vara registrerad i SKK vid köpet (det är något som uppfödaren ansvarar för) och sedan ska den registreras i SJV (Svenska jordbruksverket).
Då har jag nog fått svar på mina frågor :) Tacktack!
Sitter just nu o fyller i medlemskap till Sveriges Hundungdom. Men de finns varken sheltie i rasklubb eller specialklubb för mig att välja efterosm jag är över 18. ? Ska jag gå med där ändå?

Jag är medlem i SHU och genom det medlemskapet också medlem i SBK. Sen är jag medlem i SSSK utöver det (men inte genom SHU).
Ja nu förstår jag! Jag blev medlem där iaf :)

Rekommenderar att gå med i SSSK också. Dels för att hålla koll lite på sheltievärlden, vilket jag personligen tycker är kul och dels för att man träffar många roliga människor på träffar och läger.
Jag vet inte hur det är i Södra distriktet men ibland håller distrikten aktiviteter där medlemmar har förtur.
Här i Uppland får alla som vill och är intresserade av Sheltie komma på träffarna men kolla upp hur det är i Södra för det är guld värt att vara med på träffarna som ordnas.
Att se en hög shelties springa runt och leka är helt underbart. Även om mina hundar har andra hundkompisar blir det speciellt när det bara är shelties med. Sen, som jag sa ovan, så träffar man jättetrevliga människor och får många tips och råd!
Det är värt o ta sig en funderare på dert iaf :) Blir många klubbar man är medlem i haha!
Jag är med i svensk hundungdom och svenska shetland sheepdogklubben. Genom svensk hundungdom (shu) är jag medlem i vetlanda bhk och njudungs hundungdom. Sssk är jag medlem i för att hålla mig uppdaterad om rasen:)
Jag rekommenderar varmt båda dessa klubbar